Page 23 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 23
Öğretmen, atölye çalışmalarında öğrenciye yardım etme güdüsünü diz-
ginlemelidir. Bir aşamada takılan öğrenciye karşı sabırlı olarak sorunu ön-
celikle öğrencinin çözmesini beklemek öğrenme fırsatı yaratmak açısından
önemlidir. Bu tabii ki öğrenciye hiç yardım edilmeyeceği anlamına gelmez.
Bir noktada takılan öğrencilere bazen küçük bir dokunuşla yardımcı olarak
bıkkınlık ve hayal kırıklığı sarmalına girmesi engellenir. Bu konuda hassas
bir denge vardır ve burada ne kadar anlatılırsa anlatılsın, doğru müdahaleyi
yapabilmek tecrübeyle kazanılacak bir şeydir.
Tasarım - Beceri Atölyeleri’nin amacına ulaşabilmesi için, öğrencilerin
değerlendirilme, not alma, yargılanma, yarışa girme gibi kaygılardan uzak
bir ortamda olması gerekmektedir. Atölyede rahat ve eğlenceli bir çalışma
ortamı yaratmak amaçlanmalıdır.
Öğrencilerin TBA’ya erişiminde ve kullanımında fırsat eşitliği göze-
tilmelidir. Öğretmen bu konuda farkındalık geliştirmeli ve bu konuda her
zaman dikkatli olmalıdır. TBA sadece ilgili ve akademik başarısı yüksek öğ-
rencilerin kullandığı bir yer haline gelmemelidir. İlgisi olduğu halde kendi-
ne güvenmeyen, çekingen davranan öğrencilerin olabileceği unutulmamalı
ve bu öğrenciler cesaretlendirilmelidir. Erkek öğrencilerin kız öğrencileri ya
da kız öğrencilerin erkek öğrencileri, üst sınıfların alt sınıfları, tecrübelilerin
tecrübesizleri, baskın öğrencilerin çekingen öğrencileri dışlamasına izin ve-
rilmemelidir.
Sınıflarda uygulanan geleneksel ölçme ve değerlendirme kalıplarının
birçoğu atölye çalışmaları kapsamında geçersiz kalacaktır. Bir projenin başa-
rıyla tamamlanması önemliyse de başarısızlığın da başarı kadar doğal kar-
şılanması gerekmektedir. Projeyi yapamayan öğrencilerin ayrıştırılması,
olumsuz gözle bakılması gibi uygulamalardan mutlaka kaçınılması son de-
rece önemlidir. Bunların yerine öğrenciler çalışırken onları gözlemleyerek
not almak, yapılan çalışmaları bir portfolyo altında belgelemek ve üreti-
len ürünleri sergilemek gibi uygulamalara gidilmelidir. Bunlara ek olarak
• “Emniyet kurallarına uyma - emniyetli çalışma”
• “Arkadaşlarına yardım ve iş birliği”
• “Öğretmenine ve atölyedeki donanım ve malzemelere saygı gibi
boyutlarda rubrikler üretilebilir.”
15