Page 20 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 20

5. Değerlendirme
           Bir önceki aşamada yapılan ilkörnek test edilerek geribildirimler alınır ve değerlendirmeler yapılır. Bu değer-
           lendirmeler sonucunda gerekli düzenlemeler ve iyileştirmeler yapılarak önerilen çözüm tekrar test edilebilir
           veya tamamen farklı bir fikirle Tasarım Odaklı Düşünme sürecine devam edilebilir.

               Tasarım Odaklı Öğrenme (TOÖ) ise, öğrencileri gerçek hayata yönelik problemleri çözmeye yönlendiren,
           bunu yaparken de öğrenme süreçleri hakkında düşünmeye iten bir öğretim metodu olarak tanımlanabilir. (Me-
           halik ve Schunn 2006). TOÖ çalışmaları genel olarak, çözüm için gereksinimlerin belirlenmesi, tahminler yapıl-
           ması, çözümün üretilmesi, test edilmesi ve hazırlanan çözümün sunulması basamaklarını içerir. Tasarım odaklı
           öğrenmede sanatsal tasarım veya endüstriyel tasarım süreçleri öne çıkarılır (Silk, Schunn ve Cary 2009). Bu
           yaklaşımın, yaratıcı düşünme başta olmak üzere 21. Yüzyıl becerilerini kazandırmada etkili olduğu iddia edil-
           miştir (Puente, Eijck, Jochems, 2013) TOÖ özellikle lise seviyesinde bilim, mühendislik ve tasarım becerilerini
           geliştirmede sık kullanılan ve başarısı yapılan birçok akademik çalışmada ispatlanan bir yaklaşımdır (Apedoe
           ve diğerleri, 2008).
           Maker Hareketi ve Eğitimde Maker Atölyeleri

               Maker hareketi, ilk olarak 2000’lerin başında Amerika’da or-
           taya çıkan ve halen yayılmaya devam eden küresel boyutta bir
           toplumsal harekettir. ‘Maker’ kelimesi, Türkçede “yapıcı”, “üreti-
           ci” anlamlarına gelmektedir. Maker hareketi popülerleştikçe, bazı
           yazarlar “maker olmayı” bir sosyal kimlik olarak kavramlaştırmış
           ve zamanla maker kelimesi küresel bilinirliği olan bir terim haline
           gelmiştir (Mısırlı, 2020). Bu sebeple, bu çalışmada “maker” keli-
           mesi Türkçeye çevrilmeden kullanılmıştır.
               Maker hareketine ismini veren ve en büyük ivmeyi kazandıran olay 2000’lerin başında, MAKE Dergisi’nin
           yayınlanması ve Maker Festivallerinin düzenlenmeye başlanmasıdır. Amerikalı eğitsel yayıncı ve girişimci Dale
           Dougherty, 2005 yılında, elektroniğe ve el sanatlarına ilgi duyan kişilere yönelik örnek projeler ve rehberler içe-
           ren Make dergisini çıkarmaya başlamıştır (Dougherty, 2016). Bu dergi kısa zamanda büyük ilgi görmüş ve bu
           dergideki projelerden ilham alarak üretim yapan kişilerin ürünlerini
           sergilemesi için 2006 yılında San Fransisco’da Maker Festivali (Maker
           Faire)  adında  bir  festival  düzenlemiştir  (Dale  Dougherty,  2012).  Bu
           festivale olan yoğun ilgi Maker hareketine büyük bir ivme kazandır-
           mış ve zamanla bu festivaller Maker Hareketine gönül veren kişilerin
           bir araya geldiği ve tecrübelerini paylaştığı bir şölen haline gelmiştir
           (Hlubinka ve diğerleri, 2013). 2006’dan bu yana 6 kıtada, Türkiye de
           dahil olmak üzere yüzden fazla ülkede, 1000’den fazla Maker Festivali
           düzenlenmiştir (Makerfaire.com, 2018).


           12
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25