Page 8 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 7.Ünite
P. 8
7. ÜNİTE
9. Metinde kullanılan anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarını bularak aşağıdaki şemalara
yazınız.
Anlatım Biçimleri Düşünceyi Geliştirme Yolları
10. Metnin dil ve anlatım özellikleriyle ilgili neler söyleyebilirsiniz?
11. Okuduğunuz metinden hareketle dönemin sosyal ve kültürel yapısıyla ilgili çıkarımlarda bulunu-
nuz.
YAZARIN BİYOGRAFİSİ
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN (1875-1957): Servetifünun Dönemi yazarla-
rındandır. Balıkesir’de doğdu. Mülkiyeyi bitirdi. Çeşitli liselerde müdür yar-
dımcılığı ve müdürlük görevlerinde bulundu. İstanbul ve Kars milletvekilliği
yaptı. Nadide adlı romanını lise yıllarındayken yazan yazar, Servetifünun Dö-
nemi’nde daha çok roman, hikâye ve eleştirileriyle ön plana çıktı. 1908’den
sonra siyasi yazılar yazmaya başladı. Servetifünun topluluğundayken bu ede-
biyatı eski edebiyata karşı daima savundu. Eski yeni tartışmalarında, bağlı
bulunduğu Servetifünun topluluğuna destek oldu. Eserlerini gerçekçi bir ba-
kış açısıyla, iç ve dış gözleme dayanarak yazdı. Hikâye, roman, fıkra, mensur şiir türünde yazdığı
eserlerinde, şairane ve süslü bir üslup kullandı. Yazarın Hayat-ı Muhayyel, Hayat-ı Hakikiye Sahneleri
hikâye; Hayâl İçinde roman; Kavgalarım eleştiri; Edebiyat Anıları, Siyasal Anılar anı türündeki eserle-
rinden bazılarıdır.
DİL BİLGİSİ
1. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri, yapılarına ve yüklemlerinin yerine göre
inceleyiniz.
• Başım pek hoş değildi onlarla.
• Bende kitap merakının ne zaman başladığını bulmak için gözlerimi geçmişe çevirdiğimde çocuk-
luğuma kadar inmek gereğini duyuyorum.
• Serez’den ayrılırken beni en çok sevindiren şey, istediğim kitaplara kavuşma olanağının artık
gerçekleşmesiydi.
• Geceleri aile arasında okunan romanlar bile, örneğin Hayber Kalesi önünde Hazreti Ali’nin gös-
terdiği yiğitlik hikâyeleri kadar coşku uyandırmazdı bende.
• Monte Kristo’lar, Hasan Mellâh’lar, Hüseyin Fellâh’lar ve adlarını şimdi unutmuş olduğum daha
birçok roman…
254