Page 138 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 138

Yönetim Bilimi




                     4.4. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ (TKY)




                       Düşünelim, Paylaşalım


                        Toplam Kalite Yönetimi (TKY) deyince ne anlıyorsunuz?

                     Müşteri beklentilerinin karşılanmasına yönelen ve bütün   sürecin sürekli
                     geliştirilmesini ve iyileştirilmesini hedefleyen, insanı merkeze alan bir yöne-
                     tim anlayışı ve yaklaşımıdır.

                     Amacı,  kuruluşlara  “sürekli  gelişme”yi  hedef  alan  bir  ortam  sağlamaktır.
                     Bununla birlikte kurumda belirli bir standardı oluşturmak, bu standartlara
                     göre  üretim  yapmak  ve  sürecin  denetimini  sağlamak  da  “Toplam  Kalite
                     Yönetimi”nin hedeflerindendir.
                     II.  Dünya  Savaşı’nı  izleyen  yıllarda,  TKY  anlayışının  sistemleşmesinde
                     ve uygulanmasında Amerikalı Deming (Diming), Juran (Curan) ve Japon
                     Ishıkawa’nın (İsikava) rolleri büyük olmuştur. Bugün etkin ve verimli bir yö-
                     netim yaklaşımı olarak biçimlendirilmiş olan TKY’de kullanılan teknik ve un-
                     surlar, bu kalite uzmanları tarafından ortaya konmuştur.
                     4.4.1. Klasik Yönetim Anlayışı ile Toplam Kalite Yönetiminin
                               Farkları


                         Klasik Yönetim Anlayışı                 Toplam Kalite Yönetimi


                      Şirketin hedefi, mali dönem için belir-  Hedef, kârlılığı garanti altına alacak ve
                      lenmiş “kâr”ı elde etmektir.           artıracak sistemleri kurmak ve geliştir-
                                                             mektir.
                      “Kâr”ın hangi faaliyetlerden nasıl sağ-  Faaliyetlerin nasıl düzenleneceğini ve
                      lanacağını yöneticiler belirler.                            “kâr”ın nasıl sağlanacağını çalışanlar
                                                             önerir, yönetim onaylar.
                      Yönetimde temel ilke “işe göre         Temel amaç, şirketin “hedeflerine”
                      adam”dır. Yapılacak  işlerin içeriği, ay-  ulaşmasıdır. Yöneticiler ve çalışanlar,
                      rıntılı olarak belirlenir, iş tarifleri yapılır.  bu hedeflerin gerektirdiği planları ya-
                      Bu işlerde görevlendirilecek kişilerde,   parlar. Yapılacak işler de böylece tarif
                      belirlenen “özellikler” aranır.        edilmiş olur.
                      İşleri makineler yapar.                Her şeyi insan başarır.
                      Sorunlar çıktığında çözüm geliştirilir.  Olası sorunlar düşünülüp bunları önle-
                                                             yici çözümler araştırılır.
                      Kabul edilebilir hata düzeyini hedefle-  “Sıfır Hata”yı hedefleyen üretim be-
                      yen üretim modeli benimsenir.          nimsenir.
                      Ödül ve cezaya dayalı güdüleme be-     Onurlu çalışmaya ve bunun takdir edil-
                      nimsenir.                              mesine dayalı güdüleme benimsenir
                      Ürün kalitesi, standartlara göre belir-  Ürün kalitesi, müşteri ihtiyaçlarına
                      lenir.                                 göre belirlenir.

            136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143