Page 76 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 76

Biyoloji

        9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Görseller kullanılarak yapılan bu etkinlik tamamlandıktan sonra öğretmen
                                     örnekleri çeşitlendirerek, tek veya çok hücreli canlıları ve bu canlıların özel-
                                     liklerini öğrencilere sözel olarak özetler (SF1). Ardından öğretmen bu ders
                                     kapsamında  canlıların  organizasyon  basamaklarını  öğreneceklerini  ifade
                                     ederek  dersin  amacını  öğrencilerle  paylaşır.    Öğretmen  “Mikroskobik  tek
                                     hücreli canlının da dünyanın en gelişmiş canlısı olan çok hücreli insanın da
                                     en küçük parçasının atom olduğu” bilgisini öğrencilerle doğrudan anlatımla
                                     paylaşır (SF2).

                                     Öğrencileri sürece aktif olarak dahil etmek adına sınıf ortasında bir alan açı-
                                     larak zeminine tebeşir yardımıyla iç içe giderek büyüyen şekilde sekiz halka
                                     çizilir  (FÖOD1).  Daha  sonra  istekli  öğrencilere  öncelik  verilerek  8  öğrenci
                                     seçilir. Öğrencilerin her birinin boynuna organizasyon basamaklarının bir ta-
                                     nesinin adının yazılı olduğu kart asılır (İF2). Öğretmen öğrencileri sırasıyla
                                     organizasyon basamaklarının bilgisini paylaşıp uygun halkaya yerleşmeleri-
                                     ni sağlayarak etkinliği sürdürür (SF3). Etkinliğin akışı aşağıdaki gibidir;
                                     1.  Öğretmen öğrencilere “Organizasyon basamaklarının en küçüğü atom-
                                        dur.”  bilgisini verdikten sonra boynunda “atom” yazan kartın asılı olduğu
                                        öğrenci gelir ve bu öğrencinin merkezdeki halkaya geçmesi sağlanır.
                                     2.  Daha sonra “Benzer veya farklı atomlar birleşerek molekülü oluşturur.”
                                        denir. Bu yüzden de “Molekül atomun etrafındaki ikinci büyük halka ol-
                                        malıdır.” diye belirtilir ve boynunda “molekül” yazılı kart olan öğrencinin
                                        gelip atomdan bir sonraki  halkaya yerleşmesi sağlanır.
         Uygulama Aşamaları
                                     3.  Moleküllerden organeller oluşacağı için organelin üçüncü büyük halka-
                                        da olması gerektiği söylenir ve boynunda “organel”yazılı kart olan öğren-
                                        cinin gelip içten dışa doğru üçüncü halkaya yerleşmesi sağlanır.
                                     4.  Daha  sonra  “Organellerin  bir  araya  gelmesiyle  hücre  oluşur.”  denir  ve
                                        boynunda "hücre" yazılı kart olan öğrencinin dördüncü halkaya yerleş-
                                        mesi sağlanır. “Tek hücreli canlılarda organizasyon basamakları bu sıra-
                                        lanış şeklindedir” diye belirtilir.
                                     5.  Eğer canlı çok hücreli ise organizasyon basamaklarının daha da büyüye-
                                        ceği ve benzer görevleri yerine getiren hücreler birleşerek dokuları oluş-
                                        turduğu söylenir.  Boynunda “doku” yazılı kart olan öğrencinin bir sonraki
                                        halkaya yerleşmesi sağlanır.

                                     6.  Benzer dokuların birleşerek organları oluşturduğu bilgisi verilir ve boy-
                                        nunda  “organ”  yazılı  kartı  taşıyan  öğrencinin  dokunun  dışındaki  altıncı
                                        halkaya yerleşmesi sağlanır.
                                     7.  “Benzer görevleri yerine getirmek üzere özelleşmiş organlar birleşerek
                                        sistemleri oluşturur.” denir ve boynunda “sistem” yazılı kartı bulunduran
                                        öğrencinin de yedinci halkaya yerleşmesi sağlanır.
                                     8.  “Çok hücreli canlılarda farklı sistemlerin birleşmesi ile de organizma olu-
                                        şur.”  denir  ve  boynunda  “organizma”  yazılı  kartı  taşıyan  öğrencinin  en
                                        dışta kalan sekizinci halkaya yerleşmesi sağlanır.







    76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81