Page 76 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 76
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Görseller kullanılarak yapılan bu etkinlik tamamlandıktan sonra öğretmen
örnekleri çeşitlendirerek, tek veya çok hücreli canlıları ve bu canlıların özel-
liklerini öğrencilere sözel olarak özetler (SF1). Ardından öğretmen bu ders
kapsamında canlıların organizasyon basamaklarını öğreneceklerini ifade
ederek dersin amacını öğrencilerle paylaşır. Öğretmen “Mikroskobik tek
hücreli canlının da dünyanın en gelişmiş canlısı olan çok hücreli insanın da
en küçük parçasının atom olduğu” bilgisini öğrencilerle doğrudan anlatımla
paylaşır (SF2).
Öğrencileri sürece aktif olarak dahil etmek adına sınıf ortasında bir alan açı-
larak zeminine tebeşir yardımıyla iç içe giderek büyüyen şekilde sekiz halka
çizilir (FÖOD1). Daha sonra istekli öğrencilere öncelik verilerek 8 öğrenci
seçilir. Öğrencilerin her birinin boynuna organizasyon basamaklarının bir ta-
nesinin adının yazılı olduğu kart asılır (İF2). Öğretmen öğrencileri sırasıyla
organizasyon basamaklarının bilgisini paylaşıp uygun halkaya yerleşmeleri-
ni sağlayarak etkinliği sürdürür (SF3). Etkinliğin akışı aşağıdaki gibidir;
1. Öğretmen öğrencilere “Organizasyon basamaklarının en küçüğü atom-
dur.” bilgisini verdikten sonra boynunda “atom” yazan kartın asılı olduğu
öğrenci gelir ve bu öğrencinin merkezdeki halkaya geçmesi sağlanır.
2. Daha sonra “Benzer veya farklı atomlar birleşerek molekülü oluşturur.”
denir. Bu yüzden de “Molekül atomun etrafındaki ikinci büyük halka ol-
malıdır.” diye belirtilir ve boynunda “molekül” yazılı kart olan öğrencinin
gelip atomdan bir sonraki halkaya yerleşmesi sağlanır.
Uygulama Aşamaları
3. Moleküllerden organeller oluşacağı için organelin üçüncü büyük halka-
da olması gerektiği söylenir ve boynunda “organel”yazılı kart olan öğren-
cinin gelip içten dışa doğru üçüncü halkaya yerleşmesi sağlanır.
4. Daha sonra “Organellerin bir araya gelmesiyle hücre oluşur.” denir ve
boynunda "hücre" yazılı kart olan öğrencinin dördüncü halkaya yerleş-
mesi sağlanır. “Tek hücreli canlılarda organizasyon basamakları bu sıra-
lanış şeklindedir” diye belirtilir.
5. Eğer canlı çok hücreli ise organizasyon basamaklarının daha da büyüye-
ceği ve benzer görevleri yerine getiren hücreler birleşerek dokuları oluş-
turduğu söylenir. Boynunda “doku” yazılı kart olan öğrencinin bir sonraki
halkaya yerleşmesi sağlanır.
6. Benzer dokuların birleşerek organları oluşturduğu bilgisi verilir ve boy-
nunda “organ” yazılı kartı taşıyan öğrencinin dokunun dışındaki altıncı
halkaya yerleşmesi sağlanır.
7. “Benzer görevleri yerine getirmek üzere özelleşmiş organlar birleşerek
sistemleri oluşturur.” denir ve boynunda “sistem” yazılı kartı bulunduran
öğrencinin de yedinci halkaya yerleşmesi sağlanır.
8. “Çok hücreli canlılarda farklı sistemlerin birleşmesi ile de organizma olu-
şur.” denir ve boynunda “organizma” yazılı kartı taşıyan öğrencinin en
dışta kalan sekizinci halkaya yerleşmesi sağlanır.
76