Page 71 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 71

Biyoloji

                                         9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




                                     Öğretmen ders öncesi öğrenci sayısı kadar hazırlamış olduğu KWL formunu
                                     öğrencilerle paylaşır (İF1). Öğretmen KWL formunda öğrencilere K
                                     (Biliyorum) sütununa “Küçük Moleküllerin Hücre Zarından Geçme” sürecine
                                     dair bildiklerini yazmaları bilgisini aktarır.  W (Bilmek İstiyorum) sütununa
                                     “Küçük Moleküllerin Hücre Zarından Geçme” sürecine dair öğrenmek
                                     istediklerini yazmalarını,  L ( Neler Öğrendim) sütununa ders sonunda
                                     “Küçük Moleküllerin Hücre Zarından Geçme”  sürecine dair öğrendikleri
                                     bilgileri yazmalarını ister (ÜF1).

                                     KWL
                                         K - Biliyorum   W - Bilmek istiyorum  L - Öğrendiğim










                                     Formların doldurulmasından sonra öğretmen tarafından temin edilen sebze-
                                     ler tuzlu suya bırakılır. Öğrencilerden sebzelerin büzüşmesini gözlemlemeleri
                                     ve sıra arkadaşlarıyla tartışmaları istenir (FÖOD1). Tartışmalar tamamlan-
                                     dığında öğrencilere ne gibi sonuçlara ulaştıkları sorulur (SF1). Bu aşamada
                                     tahtaya kavram karikatürleri  çizilerek öğrencilerin sorulara verdikleri cevap-
                                     larla ilişkilendirerek difüzyon kavramı açıklanır (SF2).
         Uygulama Aşamaları          Devamında öğretmen tarafından öğrencilere birer petri kabı, birkaç damla
                                     gıda boyası, gözlem sonuçlarını yazacakları bir gözlem formu verilir (İF2).
                                     Öğrencilerden materyalleri kullanarak; petri kabının içine su döküp gıda bo-
                                     yasını suya damlatmaları istenir. Burada boyanın nasıl dağıldığını gözlemle-
                                     meleri istenir (SF3). Deney sürecinde öğrencilerle yaptıkları işlemin basit bir
                                     difüzyon olduğu bilgisi paylaşılır.

                                     Öğretmen  daha  önceden  çukur  plastik  kaba  bulaşık  deterjanı  ile  köpüklü
                                     su hazırlar öğrencilere atık su borusu verir (SF4). Öğretmen atık borusunu
                                     köpüğe daldırarak boşlukta oluşan zara benzeyen kısmı incelemelerini ister.
                                     Yapılan gözlem ve yorumları değerlendirerek hücre zarının yapısı hakkında
                                     bilgi  sahibi  olmalarını  sağlamaya  çalışır  (SF5).  Öğretmen  öğrencilere,
                                     “Baloncuklarla oynamayı sevdiniz mi? Kabarcıklar hücre zarının özelliklerini
                                     incelemenin  eğlenceli  bir  yoludur.  Çünkü  benzer  şekilde  hidrofobik  ve
                                     hidrofilik taraflara sahip moleküllerden yapılmıştır.” açıklamasını yaparken
                                     öğrenciler de zarların nasıl esnek olduğunu gözlemleyeceklerdir (SF6).
                                     Dersin  bu  aşamasında  öğrencilere  hücre  zarının  yapısını  anlatan  bir
                                     video  izletilir.  Video  sonunda  kanal  proteinlerinin  ve  taşıyıcı  proteinlerin
                                     kolaylaştırılmış  difüzyonu  nasıl  sağladığı  sorusu  öğrencilere  yöneltilir.
                                     Öğrenciler  bu  sorunun  cevabını  tartışmalardan  ve  deney  gözleminden  de
                                     edindikleri  bilgilere  dayanarak  cevaplandırırlar.  Öğretmen  tarafından
                                     öğrencilerin  verdikleri  cevaplar  ışığında  kolaylaştırılmış  difüzyonun  hücre
                                     zarında bulunan kanal proteinleri ve taşıyıcı proteinler yardımıyla sağlandığı
                                     bilgisi verilir (SF7).




                                                                                                         71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76