Page 71 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 71
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen ders öncesi öğrenci sayısı kadar hazırlamış olduğu KWL formunu
öğrencilerle paylaşır (İF1). Öğretmen KWL formunda öğrencilere K
(Biliyorum) sütununa “Küçük Moleküllerin Hücre Zarından Geçme” sürecine
dair bildiklerini yazmaları bilgisini aktarır. W (Bilmek İstiyorum) sütununa
“Küçük Moleküllerin Hücre Zarından Geçme” sürecine dair öğrenmek
istediklerini yazmalarını, L ( Neler Öğrendim) sütununa ders sonunda
“Küçük Moleküllerin Hücre Zarından Geçme” sürecine dair öğrendikleri
bilgileri yazmalarını ister (ÜF1).
KWL
K - Biliyorum W - Bilmek istiyorum L - Öğrendiğim
Formların doldurulmasından sonra öğretmen tarafından temin edilen sebze-
ler tuzlu suya bırakılır. Öğrencilerden sebzelerin büzüşmesini gözlemlemeleri
ve sıra arkadaşlarıyla tartışmaları istenir (FÖOD1). Tartışmalar tamamlan-
dığında öğrencilere ne gibi sonuçlara ulaştıkları sorulur (SF1). Bu aşamada
tahtaya kavram karikatürleri çizilerek öğrencilerin sorulara verdikleri cevap-
larla ilişkilendirerek difüzyon kavramı açıklanır (SF2).
Uygulama Aşamaları Devamında öğretmen tarafından öğrencilere birer petri kabı, birkaç damla
gıda boyası, gözlem sonuçlarını yazacakları bir gözlem formu verilir (İF2).
Öğrencilerden materyalleri kullanarak; petri kabının içine su döküp gıda bo-
yasını suya damlatmaları istenir. Burada boyanın nasıl dağıldığını gözlemle-
meleri istenir (SF3). Deney sürecinde öğrencilerle yaptıkları işlemin basit bir
difüzyon olduğu bilgisi paylaşılır.
Öğretmen daha önceden çukur plastik kaba bulaşık deterjanı ile köpüklü
su hazırlar öğrencilere atık su borusu verir (SF4). Öğretmen atık borusunu
köpüğe daldırarak boşlukta oluşan zara benzeyen kısmı incelemelerini ister.
Yapılan gözlem ve yorumları değerlendirerek hücre zarının yapısı hakkında
bilgi sahibi olmalarını sağlamaya çalışır (SF5). Öğretmen öğrencilere,
“Baloncuklarla oynamayı sevdiniz mi? Kabarcıklar hücre zarının özelliklerini
incelemenin eğlenceli bir yoludur. Çünkü benzer şekilde hidrofobik ve
hidrofilik taraflara sahip moleküllerden yapılmıştır.” açıklamasını yaparken
öğrenciler de zarların nasıl esnek olduğunu gözlemleyeceklerdir (SF6).
Dersin bu aşamasında öğrencilere hücre zarının yapısını anlatan bir
video izletilir. Video sonunda kanal proteinlerinin ve taşıyıcı proteinlerin
kolaylaştırılmış difüzyonu nasıl sağladığı sorusu öğrencilere yöneltilir.
Öğrenciler bu sorunun cevabını tartışmalardan ve deney gözleminden de
edindikleri bilgilere dayanarak cevaplandırırlar. Öğretmen tarafından
öğrencilerin verdikleri cevaplar ışığında kolaylaştırılmış difüzyonun hücre
zarında bulunan kanal proteinleri ve taşıyıcı proteinler yardımıyla sağlandığı
bilgisi verilir (SF7).
71