Page 66 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 66
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrenciler rastlantısal olarak dört gruba ayrılır. Çift zarlı hücresel yapılar
grubu, zarsız hücresel yapılar grubu, tek zarlı hücresel yapılar grubu, kendi-
ni eşleyebilen yapılar grubu şeklinde oluşturulur (SF4). Her bir grubun çalı-
şabilecekleri merkezler oluşturulur (FOÖD1). Öğrencilerin bu merkezlerde
araştırma yaparken ve seçtikleri hücre yapısını modellerken kullanacakları
materyaller sunulur (İF2). Öğrenciler dahil oldukları merkezlerde araştırma,
modelleme, sunum ve yansıtma aşamalarında çalışırlar. Aşağıda her bir
aşamada grupların yapacağı etkinlikler sunulmuştur.
Araştırma Süreci: Öğrenciler hücrenin farklı yapılarını ve bunların işlevlerini
araştırırlar. Ayrıca öğrencilerden bu organel/hücresel yapıların toplumdaki
bir yapıya benzerliği (Örneğin hücreye ait yapıların günlük hayatta karşıla-
şılabilen/kullanılan/ihtiyaç duyulan bir oluşuma benzetmek) üzerine araştır-
ma yapmaları istenir. Her bir grubun ulaştığı araştırma sonucunu raporla-
ması istenir (ÜF1).
Modelleme Süreci: Öğrenciler bir önceki süreçte yaptıkları araştırmalarını
temel alarak kendi organel modellerini oluştururlar. Bu modellerde orga-
Uygulama Süreci nelin işlevini açıklarken fabrika ünitelerinin benzer yapıları ile ilişkilendirirler
(ÜF2).
Sunum Süreci: Öğrenciler araştırmalarını ve modellerini sınıfa sunar. Her öğ-
renci veya grup hücrenin belirli hücresel yapı/yapılar-organel/organellerinin
işlevini ve fabrikanın bir bölümü karşılayan örneklerle (Endoplazmik retiku-
lum: Kargo şirketi görseli taşıma görevi vb.) açıklarlar (ÜF3).
Yansıtma Süreci: Sunumlar tamamlandıktan sonra grup üyeleri hücre fabri-
kasının bir modelini çıkarmak için işbirliği yapar. Her organelin özelliği üreti-
len modellerle birlikte bütünü oluşturmak için bir araya getirilir. Böylece etki-
leşen birimleri bütünün parçalarını oluşturarak hücreyi oluşturduğu gösterilir.
Her bir merkez ürettiği ürünleri birleştirmek için bir masaya toplanır. Gruplar
masa üzerindeki yuvarlak kesilmiş bir karton üzerine ürünlerini yerleştirir.
Böylece “Hücre Fabrikası” görseli meydana getirilmiş olur.
Her bir grubun ürettiği materyalin grup temsilcisi tarafından yapı ve özellik-
leri bakımından fabrikadaki yerini ve görevini anlatması istenir. Hücre fabri-
kasının bir bütün olduğunu, bütünü oluşturan parçaların önemini ve birbirleri
ile ilişkilerini anlatarak ders bitirilir (SF5).
Öğrencilerin anlama ve uygulama becerileri, araştırma sürecinde gösterdik-
Değerlendirme leri çaba, yaratıcılık, sunum becerileri ve son haritada birbirleriyle olan iş bir-
liklerine göre değerlendirilir (ÜF4).
66