Page 72 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 72
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Değerlendirme sürecinde öğrencilerin hücre zarından geçme ve geçememe
kriterlerini bilip bilmediklerini ölçmek için rol yapmanın kullanıldığı bir etkinlik
tasarlanır.
Öğrencilere su, kalsiyum, nişasta, protein, amino asit, glikoz, yağ asidi, nötral
yağ, kitin vb. çeşitli moleküllerin adlarının yazılı olduğu kartlar dağıtılır (İF3).
Her birinin seçeceği bir molekülün rolüne bürünmesi istenir. Öğrencilerin
yakalarına seçtiği molekülün adının yazılı olduğu kartlar asılır. Öğrencilerden
yakalarında etiketini taşıdıkları molekülün büyüklüğünü değerlendirdikten
sonra çizili zardan geçip geçemeyeceklerini düşünüp karar vermeleri istenir.
Karşıya geçenlere neden karşıya geçtikleri sorulur.
Geçebilen öğrenciler geçiş gerekçelerini açıklar.
• Örneğin taşıdığı molekülün hücre zarından geçebilecek kadar küçük yapılı
olduğu için geçebildiğini söyler.
Değerlendirme
Geçemeyen öğrencilere neden geçemedikleri sorulur.
Geçemeyen öğrenciler neden geçemediklerini açıklar.
• Örneğin “Taşıdığım molekül hücre zarından geçemeyecek kadar büyük ol-
duğu için geçemedim.” şeklinde cevaplar verebilir.
Böylece öğrenciler rolünü oynadıkları molekülün büyüklüğü hakkında gerekli
bilgiyi vererek geçip geçmeme gerekçelerini açıklar.
Her öğrenci bir kez çizgiden geçip geçememe kararı verdikten sonra
öğrencilerin kartları değiştirilir. Kartlar değiştirilirken öğretmen tarafından
her bir öğrenci için bir önceki sefer seçtikleri kartın zıttı bir kart seçmeleri
sağlanır (ilk sefer geçer/ikinci sefer geçemez ya da ilk sefer geçer ikinci sefer
geçemez). Öğrencilerin geçip geçememe seçimleri ve ilgili açıklamaları eğer
doğru ise öğretmen kontrol listesine artı, yanlış ise eksi koyarak öğrencileri
değerlendirir (ÜF2).
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
• Braille/sesli kitap
• Puntosu büyütülmüş kartlar
• Gerçek ya da gerçeğe yakın materyaller
• Etkileşimli tahta/ekran okuyucu
Kullanılan Evrensel Tasarım • Erişilebilir pano/kart/tablo
Ögeleri
• Erişilebilir oturma düzeni
• Bireysel çalışma yapacak öğrenciler için sessiz ortam seçenekleri sunma
• Öğrencilere bilgi kartı, şarkı, şiir, slogan, poster, canlandırma, resim yap-
ma gibi farklı görev tamamlama seçenekleri sunma
• Süreç değerlendirme, ürün değerlendirme
• Özel gereksinimli öğrenciler için materyal düzenleme
72