Page 72 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 72

Biyoloji

        9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Değerlendirme sürecinde öğrencilerin hücre zarından geçme ve geçememe
                                     kriterlerini bilip bilmediklerini ölçmek için rol yapmanın kullanıldığı bir etkinlik
                                     tasarlanır.

                                     Öğrencilere su, kalsiyum, nişasta, protein, amino asit, glikoz, yağ asidi, nötral
                                     yağ, kitin vb. çeşitli moleküllerin adlarının yazılı olduğu kartlar dağıtılır (İF3).
                                     Her  birinin  seçeceği  bir  molekülün  rolüne  bürünmesi  istenir.  Öğrencilerin
                                     yakalarına seçtiği molekülün adının yazılı olduğu kartlar asılır. Öğrencilerden
                                     yakalarında  etiketini  taşıdıkları  molekülün  büyüklüğünü  değerlendirdikten
                                     sonra çizili zardan geçip geçemeyeceklerini düşünüp karar vermeleri istenir.
                                     Karşıya geçenlere neden karşıya geçtikleri sorulur.
                                     Geçebilen öğrenciler geçiş gerekçelerini açıklar.

                                        • Örneğin taşıdığı molekülün hücre zarından geçebilecek kadar küçük yapılı
                                       olduğu için geçebildiğini söyler.
         Değerlendirme
                                     Geçemeyen öğrencilere neden geçemedikleri sorulur.
                                     Geçemeyen öğrenciler neden geçemediklerini açıklar.
                                        • Örneğin “Taşıdığım molekül hücre zarından geçemeyecek kadar büyük ol-
                                       duğu için geçemedim.” şeklinde cevaplar verebilir.
                                     Böylece öğrenciler rolünü oynadıkları molekülün büyüklüğü hakkında gerekli
                                     bilgiyi vererek geçip geçmeme gerekçelerini açıklar.
                                     Her  öğrenci  bir  kez  çizgiden  geçip  geçememe  kararı  verdikten  sonra
                                     öğrencilerin kartları değiştirilir. Kartlar değiştirilirken öğretmen tarafından
                                     her bir öğrenci için bir önceki sefer seçtikleri kartın zıttı bir kart seçmeleri
                                     sağlanır (ilk sefer geçer/ikinci sefer geçemez ya da ilk sefer geçer ikinci sefer
                                     geçemez). Öğrencilerin geçip geçememe seçimleri ve ilgili açıklamaları eğer
                                     doğru ise öğretmen kontrol listesine artı, yanlış ise eksi koyarak öğrencileri
                                     değerlendirir (ÜF2).

                                     Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri

                                        • Braille/sesli kitap
                                        • Puntosu büyütülmüş kartlar

                                        • Gerçek ya da gerçeğe yakın materyaller
                                        • Etkileşimli tahta/ekran okuyucu
         Kullanılan Evrensel Tasarım     • Erişilebilir pano/kart/tablo
         Ögeleri
                                        • Erişilebilir oturma düzeni
                                        • Bireysel çalışma yapacak öğrenciler için sessiz ortam seçenekleri sunma
                                        • Öğrencilere bilgi kartı, şarkı, şiir, slogan, poster, canlandırma, resim yap-
                                       ma gibi farklı görev tamamlama seçenekleri sunma
                                        • Süreç değerlendirme, ürün değerlendirme

                                        • Özel gereksinimli öğrenciler için materyal düzenleme




    72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77