Page 85 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 85
Biyoloji
10. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Seçim tablosundan “model üzerinden” öğrenme seçeneğini seçen öğrenci-
ler laboratuvarda ATP yapısını inceleyerek araştırma yapacaklardır. Seçim
tablosundan “yazılı kaynaklardan” öğrenme seçeneğini seçen öğrenciler
öğretmen tarafından kendilerine sunulan ders kitabı, makale, bilimsel der-
gilerden araştırma yapacaklardır. Seçim tablosundan “dijital içeriklerden ve
yapay zekâ teknolojilerinden” öğrenme seçeneğini seçen öğrenciler EBA ve
farklı online kaynaklardan ayrıca yapay zekâ teknolojilerinden faydalana-
rak araştırma yapacaklardır (SF3). Öğretmen seçim tablosunda yer alan her
bir araştırma seçeneğine özgü materyalleri gruplara sağlar (İF1).
Grupların araştırmaları bittiğinde gruplardan, birbirlerinden öğrenmeleri
Uygulama Süreci için vızıltı grupları aracılığı ile tartışmaları istenir. Öğrenciler grup içinde ve
sıra ile ikişer dakika boyunca konu ile ilgili fikirlerini ve elde ettikleri bilgileri
dile getirirler, grupça konuya ilişkin sonuçlara varır, bunları not ederler (SF4).
Grup adına sözcü seçilen öğrenciler bu sonuçları sıra ile sınıfa sunarlar (ÜF1).
Öğrencilerin açıklamaları esnasında tahtaya ATP’nin bir görseli öğretmen
tarafından çizilir, gerekli bilgiler modelin altına ya da yanına eklenir, tüm öğ-
rencilerin modeli ve bilgileri görmesi sağlanır (İF2). Ardından öğrencilerden
özgün bir ATP modeli geliştirmeleri istenir. Bunun için sınıfa karton, oyun ha-
muru, dönüştürülebilir malzemeler (ip, tel, kibrit kutusu) sunulur. Sınıf içinde
öğrencilerin geliştirdiği modellerle bir sergi yapılarak tüm öğrencilerin ürün-
leri incelenir (ÜF2).
Öğrenci seviyelerine göre hazırlanmış sorulara verilebilecek cevapların nu-
maralandırılmış olduğu 12 kutucuktan oluşan bir “yapılandırılmış grid” öğ-
rencilere dağıtılır. Öğrencilere numaralı kutucuklarda kavram ve bilgilerin
verildiği, kutucuk numaralarını ilgili buldukları soruların yanında bulunan
boşluklara yazacakları söylenir. Ayrıca soruların birden çok yanıtı olabilece-
ğini de göz önünde bulundurmaları gerektiği ifade edilir (ÜF3).
Örnek bir grid aşağıdaki gibidir:
1 2 3 4
ATP RİBOZ GLİKOZİT BAĞI AMP
5 6 7 8
Değerlendirme ESTER BAĞI FOSFORİLASYON FOSFAT GRUBU ADENİN
9 10 11 12
DEFOSFORİLASYON FOSFAT BAĞI ADP ADENOZİN
ATP’nin enerji içeren bağları nelerdir?
......................................................................................................................
ATP’nin enerji içermeyen bağları nelerdir?
......................................................................................................................
AMP, ADP ve ATP’nin ortak yapıları hangileridir?
......................................................................................................................
85