Page 22 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 22
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Felsefenin Derinlikleri
Konu Felsefenin Doğası
a) Felsefenin anlamını merak eder.
Öğrenme Hedefleri
b) Felsefenin kesin olarak tanımlanmasına şüphe ile yaklaşır.
• Akıllı tahta, bilgisayar tablet veya projeksiyon
• Tahta kalemi
Materyaller
• Kâğıt, kalem
• KWL Grafiği Tablosu
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; şematik düzenleyici (karşılaştırma tablosu, KWL grafiği tablosu), beyin
fırtınası, doğrudan anlatım yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Şematik Düzenleyici (KWL Grafiği Tablosu): Öğrencilere bilginin tanımı ve özne-nes-
ne ilişkisi açıklandıktan sonra KWL grafiği tablosu dağıtılır ve öğrencilerden ilk bilgile-
rini, öğrenmek istediği bilgileri ve ders sonunda öğrendiği bilgilerini karşılaştırmaları
istenir.
Etkinlik Açıklaması Şematik Düzenleyici (Karşılaştırma Tablosu): Öğretmen hayvanlar ve insanlar ara-
sındaki benzerlikler ile farklılıkların yazılacağı boş bir tablo oluşturur. Öğrencilerden
aldığı cevaplara göre tabloyu doldurur.
Beyin Fırtınası: Öğretmen “Bilge kişi kimdir?” sorusuna cevap almak için beyin fırtınası
tekniğini kullanır. Öğrencilerden aldığı cevapları düzeltme yapmadan tahtaya yazar.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen, felsefenin kelime anlamını ve ilişkili olduğu kavramları
doğrudan anlatım yöntemiyle anlatır.
Öğretmen, derse başladığında tahtaya herkesin görebileceği şekilde “Hayvanlar” ve
“İnsanlar” başlıklarını yazarak bir karşılaştırma tablosu (benzerlikler-farklılıklar) oluş-
turur. Sonrasında tüm öğrencilere “Şimdi sizlerden hayvanlar ve insanlar arasındaki
farklılıklar ile benzerlikleri söylemenizi istiyorum. Önce benzerliklerden başlayalım.”
şeklinde yönerge verir. Öğrencilerden gelen cevapları tabloya yazar. Öğrencilerden
“insanı diğer canlılardan ayıran temel özelliğin düşünme becerisi olduğu” ifadesinin
gelmesi beklenir. Eğer böyle bir cevap gelmezse öğretmen, düşünmenin insana özgü
bir özellik olduğunu ve bu özellik sayesinde bilginin üretim sürecinin gerçekleştiğini
vurgular ve farklılıklar kategorisine büyük harflerle yazar. Öğretmen düşünme ve in-
san ilişkisi üzerinde durur. Bilginin özne ve nesne arasındaki ilişkiden ortaya çıkan ürün
Uygulama Süreci
olduğu vurgulanır. Buradaki öznenin algılayan, nesnenin ise algılanan olduğu çeşitli
nesneler üzerinden örneklerle somutlaştırılır. Örneğin; öğrencilere kırmızı bir kalem
gösterdiğimizde kalemin kırmızı olduğu bilgisi, algılayan özne için bir üründür (İF1).
Bilginin tanımı ve özne-nesne ilişkisi açıklandıktan sonra felsefenin kökeni üzerinde
durulur. Bu noktada öğretmen tüm sınıfa “Bildiklerim, Bilmek İstediklerim” ve “Öğren-
diklerim” kategorilerinden oluşan KWL grafiği tablosunu dağıtır (SF1). Öğrencilerden,
“Şimdi ilk olarak önünüzdeki şemada bulunan “Bildiklerim” kategorisine bildiğiniz filo-
zofları ve felsefeyle ilişkili kavramları yazmanızı istiyorum. Ardından bu ders boyunca
öğrenmek istediğiniz bilgileri ‘Bilmek İstediklerim’ ve ders sonunda ise öğrendiklerinizi
‘Öğrendiklerim’ kısmına yazacaksınız.” diyerek tablonun nasıl dol durulacağını açıklar.
22