Page 22 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 22

Felsefe

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Felsefenin Derinlikleri
         Konu                  Felsefenin Doğası
                               a) Felsefenin anlamını merak eder.
         Öğrenme Hedefleri
                               b) Felsefenin kesin olarak tanımlanmasına şüphe ile yaklaşır.

                                 •  Akıllı tahta, bilgisayar tablet veya projeksiyon
                                 •  Tahta kalemi
         Materyaller
                                 •  Kâğıt, kalem

                                 •  KWL Grafiği Tablosu
         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte; şematik düzenleyici (karşılaştırma tablosu, KWL grafiği tablosu), beyin
                               fırtınası, doğrudan anlatım  yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
                               Şematik Düzenleyici (KWL Grafiği Tablosu): Öğrencilere bilginin tanımı ve özne-nes-
                               ne ilişkisi açıklandıktan sonra KWL grafiği tablosu dağıtılır ve öğrencilerden ilk bilgile-
                               rini, öğrenmek istediği bilgileri ve ders sonunda öğrendiği bilgilerini karşılaştırmaları
                               istenir.
         Etkinlik Açıklaması   Şematik Düzenleyici  (Karşılaştırma Tablosu): Öğretmen hayvanlar ve insanlar ara-
                               sındaki benzerlikler ile farklılıkların yazılacağı boş bir tablo oluşturur. Öğrencilerden
                               aldığı cevaplara göre tabloyu doldurur.
                               Beyin Fırtınası: Öğretmen “Bilge kişi kimdir?” sorusuna cevap almak için beyin fırtınası
                               tekniğini kullanır. Öğrencilerden aldığı cevapları düzeltme yapmadan tahtaya yazar.
                               Doğrudan Anlatım: Öğretmen, felsefenin kelime anlamını ve ilişkili olduğu kavramları
                               doğrudan anlatım yöntemiyle anlatır.
                               Öğretmen, derse başladığında tahtaya herkesin görebileceği şekilde “Hayvanlar” ve
                               “İnsanlar” başlıklarını yazarak bir karşılaştırma tablosu (benzerlikler-farklılıklar) oluş-
                               turur. Sonrasında tüm öğrencilere “Şimdi sizlerden hayvanlar ve insanlar arasındaki
                               farklılıklar  ile  benzerlikleri  söylemenizi  istiyorum.  Önce  benzerliklerden  başlayalım.”
                               şeklinde yönerge verir. Öğrencilerden gelen cevapları tabloya yazar. Öğrencilerden
                               “insanı diğer canlılardan ayıran temel özelliğin düşünme becerisi olduğu” ifadesinin
                               gelmesi beklenir. Eğer böyle bir cevap gelmezse öğretmen, düşünmenin insana özgü
                               bir  özellik  olduğunu  ve  bu  özellik  sayesinde  bilginin  üretim  sürecinin  gerçekleştiğini
                               vurgular ve farklılıklar kategorisine büyük harflerle yazar. Öğretmen düşünme ve in-
                               san ilişkisi üzerinde durur. Bilginin özne ve nesne arasındaki ilişkiden ortaya çıkan ürün
         Uygulama Süreci
                               olduğu vurgulanır. Buradaki öznenin algılayan, nesnenin ise algılanan olduğu çeşitli
                               nesneler  üzerinden  örneklerle  somutlaştırılır.  Örneğin;  öğrencilere  kırmızı  bir  kalem
                               gösterdiğimizde kalemin kırmızı olduğu bilgisi, algılayan özne için bir üründür (İF1).
                               Bilginin  tanımı  ve  özne-nesne  ilişkisi  açıklandıktan  sonra  felsefenin  kökeni  üzerinde
                               durulur. Bu noktada öğretmen tüm sınıfa “Bildiklerim, Bilmek İstediklerim” ve “Öğren-
                               diklerim” kategorilerinden oluşan KWL grafiği tablosunu dağıtır (SF1). Öğrencilerden,
                               “Şimdi ilk olarak önünüzdeki şemada bulunan “Bildiklerim” kategorisine bildiğiniz filo-
                               zofları ve felsefeyle ilişkili kavramları yazmanızı istiyorum. Ardından bu ders boyunca
                               öğrenmek istediğiniz bilgileri ‘Bilmek İstediklerim’ ve ders sonunda ise öğrendiklerinizi
                               ‘Öğrendiklerim’ kısmına yazacaksınız.” diyerek tablonun nasıl dol durulacağını açıklar.


    22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27