Page 26 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 26
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
KAZAN DOĞURDU
Nasrettin Hoca bir komşusundan bir kazan ödünç alır. Ancak kazanı geri verirken içine
küçük bir tencere koyar. Komşusu şaşırır ve durumu sorar. Hoca, "Kazan doğurdu, bu
da onun yavrusu." diye cevap verir. Komşusu biraz şaşkınlıkla ama hoşnut bir şekilde
küçük tencereyi de kabul eder.
Bir süre sonra Hoca yine aynı komşudan kazanı ödünç alır. Ancak bu kez kazanı bir
türlü geri vermez. Komşusu birkaç kez sorar ve en sonunda Hoca'dan kazanı geri getir-
mesini ister. Nasrettin Hoca üzgün bir şekilde komşusuna "Üzgünüm, kazan öldü." der.
Komşusu öfkelenir ve "Nasıl olur, bir kazan nasıl ölür?" diye bağırır. Nasrettin Hoca ise
cevap verir: "Kazanın doğurduğuna inandın da şimdi öldüğüne neden inanmıyorsun?"
Öğretmene Not:
Fıkradaki son kısım bizi tutarlılık üzerine bir sorgulamaya götürür. Bir kazanın "do-
ğurduğu" kabul ediliyorsa aynı mantıkla "öldüğü" de kabul edilmelidir. Burada bir
önermenin kabul edilmesinin onunla bağlantılı diğer önermeleri de mantıksal olarak
zorunlu kıldığı görülür. Felsefede tutarlılık, bir düşünce sisteminin içinde çelişki olma-
dan birbiriyle uyumlu ve mantıklı önermeler zinciri oluşturmasıdır. Eğer kişi bir iddiayı
kabul ediyorsa o zaman o iddianın mantıksal sonuçlarını da kabul etmek zorundadır.
Öğretmen fıkrayı anlattıktan sonra öğrencilere dönüp ”Fıkradan ne anladınız?" ve “Fık-
rayı neden komik buldunuz?" gibi sorularını soru-cevap yöntemiyle cevaplamalarını is-
ter. Birkaç öğrenciden cevap alır. Öğrencilerin verdiği cevapları, anahtar kavramlarla
zihin haritası şeklinde tahtaya yazar. Daha sonra öğretmen tahtada yazılan anahtar
kelimelerden yola çıkarak öğrencilere bu kavramları ve felsefi bilgi ile arasındaki ilişki-
leri açıklar.
Öğrencilerin derse ısınmalarının ardından öğretmen felsefi bilginin; hayret etme, me-
rak etme, şüphe duyma, sorgulama, yığılımlı ilerleme, rasyonel, tutarlı, refleksif, eleşti-
rel, sistemli ve evrensel olma gibi temel özelliklerini içeren önceden hazırlamış olduğu,
görsellerle desteklenmiş infografiği tahtaya yansıtır (İF1). Öğretmen bilgiyi pekiştir-
mek için günlük hayattan ilişkili olan örnekleri infografikten destek alarak öğrencilere
anlatır. Örneğin:
1. Hayret Etme:
Örnek: Bir çocuğun ilk defa gökkuşağını gördüğünde hissettiği hayret ve heyecan.
2. Merak Etme:
Örnek: Bir hobi olarak başladığınız bahçe işlerinde, bitkilerin daha hızlı büyümesi için
hangi gübrenin daha iyi olduğunu araştırmak.
3. Şüphe Duyma:
Örnek: İnternette okuduğunuz bir sağlık tavsiyesini doktorunuza danışarak doğrulu-
ğunu teyit etmek.
4. Sorgulama:
Örnek: Okunan bir haberin farklı yönleriyle irdelenmesi.
5. Eleştirel Olma:
Örnek: Alışveriş yaparken ürün etiketlerini okuyup, içeriklerini değerlendirerek sağlıklı
seçimler yapmak.
26