Page 31 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 31
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Bilimsel soruya, “Somut bir durumu anlamaya, olgunun özelliğini betimlemeye yöne-
liktir.”
Pratik soruya, “Pratik ihtiyaçları gidermeye yöneliktir.” açıklamalarını yazar.
Öğretmen her bir başlığı öğrencilere örnek cümleler sunarak açıklar (SF2). Daha son-
ra öğretmen tahtaya hayatın içinden; felsefi, bilimsel ve pratik sorular sorulabilecek
beş-altı farklı tema başlığı yazar (İF2). Ardından “İstediğiniz herhangi iki temayı seçe-
rek önünüzde bulunan kâğıtlara üç soru tipine ilişkin örnekler yazın.” yönergesini verir
(İF3). Öğretmen de tahtaya bir veya iki örnek yazar.
Tema: Doğa ve Çevre
• Felsefi: Doğanın değeri nedir? İnsanın doğaya karşı var olan sorumluluğu ne-
dir?
• Bilimsel: İklim değişikliği nasıl oluşur?
• Pratik: Günlük hayatta çevreyi korumak için neler yapılabilir?
Tema: Teknoloji
• Felsefi: Teknolojinin insan doğası üzerindeki etkileri nelerdir?
• Bilimsel: Yapay zekâ alanındaki ilerlemenin hızı neden artmaktadır?
• Pratik: Teknoloji bağımlılığını önlemek için neler yapılabilir?
Öğrencilerin örnekleri yazmaları tamamlandıktan sonra gönüllü öğrencilerin oluştur-
dukları örnekleri söylemeleri istenir (SF3). Öğretmen bu örneklerden yola çıkarak fel-
sefi soruyu diğer sorulardan ayırt edebileceklerini söyler.
Öğrenciler örnek verdikten sonra öğretmen sorusu eksik veya tam anlaşılmayan tema
varsa bunlara ilişkin soru tahtaya yazar.
2.DERS
Öğretmen, “Verdiğiniz örneklerden yola çıkarak sizce felsefi soru nedir?” sorusunu
sorar. Büyük grup tartışması tekniğini kullanarak tüm öğrencilerden cevap istenir
(FÖOD1). Öğrenciler verdikleri cevapları önlerinde bulunan kâğıda yazar (SF1).
Öğretmen öğrencilere felsefenin ne olduğuna dair OGM Materyal sitesinde “Etkileşim-
li Kitaplar” kategorisinde, 10.sınıf Felsefe kitabında bulunan “Bir felsefe sorusu nedir?”
(s.25) metnini verir. Öğrencilerden metni sessizce okumaları istenir (SF4). Daha sonra
öğrencilerden metnin altında bulunan soruları tartışarak cevaplamalarını ister (SF5).
Öğrencilerin soruları yazdıkları kâğıtları arkadaşlarıyla değiştirmeleri, arkadaş-
larının hazırlamış oldukları soruların gerçekten bir felsefe sorusu olup olmadığını
Değerlendirme
tartışmaları ve birlikte karar vermeleri istenir. Sonrasında öğrenciler, hazırladıkları
kâğıtları öğretmene teslim ederler (ÜF1).
31