Page 35 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 35
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
metin aracılığıyla felsefenin işlevlerini anlamaya dönük aşağıdakine benzer sorular
sorar;
• Metne göre felsefenin hayatımıza neler kattığı söylenebilir? (Örneğin; ”Bakmak
için durmak”)
• “Sizce felsefenin yaşamımız üzerindeki etkileri neler olabilir?”
• “Tahtada yazılı alanlarla ilgili felsefi düşünüşün katkılarına örnek verebilir misi-
niz?
• "Felsefe olmasaydı hayatımız nasıl olurdu?"
Bu sırada ilgili metin etkileşimli tahtada açık olarak durur. Öğretmen bir sayı söy-
ler ve numarası söylenen öğrenciden cevap vermesini ister. Aynı zamanda öğretmen
motive edici (başarabilirsin, öğrendiklerini hatırlayabilirsin gibi) cümleler kurarak
öğrencileri teşvik eder. Öğretmen felsefenin işlevleriyle ilgili aldığı cevapları ilgili
alanların yanına not alır. Öğretmen, öğrencilerden önce bir iki alana ilişkin örnekleri
kendisi verebilir (Örneğin; ahlak kurallarına uyma davranışı göstermemizin gerekçe-
lendirilmesi, eğitimin amaçlarının veya müfredatın belirlenmesine yönelik sorgula-
malar, ekonomik kaynakların dağıtımıyla ilgili ekonomik teoriler vb.) Öğretmen ken-
di görüşleri ile beraber aldığı cevapları değerlendirerek; ahlak, eğitim, sanat, bilim,
siyaset, ekonomi, sosyoloji ve psikoloji gibi alanlarla ilişkilerini açıklar (SF1).
Öğretmen; öğrencilere ilk çağ, orta çağ, modern çağ ve çağımız filozoflarından ör-
nekler vererek yaptıkları çalışmaların bireysel ve toplumsal yaşama yapmış olduğu
katkılardan kısaca bahseder.
2.DERS
Öğretmen daha sonra sınıfı Jigsaw tekniğini kullanarak 4 gruba ayırır (FÖOD1). Her
bir gruba daha önceden hazırlamış olduğu, o dönemin (ilk çağ, orta çağ...) filozofları-
nın bireysel ve toplumsal yaşama dönük katkılarına dair örnekler içeren bilgi notlarını
dağıtır (İF2). Her bir grubun ilgili bilgi notunu okumasını ister ve kısa bir süre bu konu-
yu tartışmalarına imkân tanır. Bu etkinlik 6-7 dakika kadar sürer. Daha sonra öğret-
men sınıftaki öğrencileri her gruptan bir kişi olacak şekilde dörder kişiden oluşan üst
gruplara ayırır. Böylelikle her grubun temsilcisi yeni oluşturulan grup içerisinde kendi
bölümünü anlatır (SF2). Öğrencilere bu tartışma etkinliği için 10-12 dakika süre veri-
lir. Bu sırada öğretmen tahtaya bir zaman çizelgesi çizer. Çizdiği zaman çizelgesini 4
parçaya böler ve her çağ için bir nokta belirler. Öğretmen, öğrencilere “Şimdi sırasıyla
tahtaya kalkıp elimde bulunan kutudan bir kâğıt seçmenizi istiyorum. Bu kağıtlarda
tartıştığınız konulara ilişkin anahtar kelimeler ve felsefenin işlevlerine dair önemli nok-
taları içeren cümleler var. İlk olarak seçtiğiniz kâğıtta yazanları sınıf arkadaşlarınıza
okuyacaksınız. Sonrasında tahtada gördüğünüz zaman çizelgesinde uygun yere ya-
pıştıracaksınız. Anlamadığınız bir yer var mı?” açıklamasını yapar ve etkinliği başlatır
(FÖOD2). Öğretmen her öğrencinin sürecini takip eder ve yanlış yapılan noktalarda
öğrencilere anlık geri bildirim sağlar. Ayrıca tüm sınıfa kâğıtta yer alan bilginin doğru
konumu ve içeriği hakkında bilgi verir. Bu şekilde tüm öğrencilerin aktif olarak katılım-
ları sağlanır ve anlık geri bildirim verilir. Böylelikle felsefenin işlevlerinin farklı çağlarda
neler olduğu sıralamaları sağlanır. Buradan yola çıkarak öğretmen, öğrencilerin fel-
sefenin bireysel ve toplumsal işlevlerinin neler olabileceğine dair tartışmalarını sağlar.
Tartışma esnasında ortaya çıkan cevapları bireysel ve toplumsal işlevleri diye ayırarak
öğrencilerden defterlerine not almalarını ister (Gündelik hayattan örnekler verilerek/
vermeleri sağlanarak destekleme faaliyetinde bulunabilir.) (SF3).
35