Page 35 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 35

Felsefe

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               metin aracılığıyla felsefenin işlevlerini anlamaya dönük aşağıdakine benzer sorular
                               sorar;
                                 •  Metne göre felsefenin hayatımıza neler kattığı söylenebilir? (Örneğin; ”Bakmak
                                   için durmak”)
                                 •  “Sizce felsefenin yaşamımız üzerindeki etkileri neler olabilir?”
                                 •  “Tahtada yazılı alanlarla ilgili felsefi düşünüşün katkılarına örnek verebilir misi-
                                   niz?
                                 •  "Felsefe olmasaydı hayatımız nasıl olurdu?"

                               Bu sırada ilgili metin etkileşimli tahtada açık olarak durur. Öğretmen bir sayı söy-
                               ler ve numarası söylenen öğrenciden cevap vermesini ister. Aynı zamanda öğretmen
                               motive  edici  (başarabilirsin,  öğrendiklerini  hatırlayabilirsin  gibi)  cümleler  kurarak
                               öğrencileri  teşvik  eder.  Öğretmen  felsefenin  işlevleriyle  ilgili  aldığı  cevapları  ilgili
                               alanların yanına not alır. Öğretmen, öğrencilerden önce bir iki alana ilişkin örnekleri
                               kendisi verebilir (Örneğin; ahlak kurallarına uyma davranışı göstermemizin gerekçe-
                               lendirilmesi, eğitimin amaçlarının veya müfredatın belirlenmesine yönelik sorgula-
                               malar, ekonomik kaynakların dağıtımıyla ilgili ekonomik teoriler vb.) Öğretmen ken-
                               di görüşleri ile beraber aldığı cevapları değerlendirerek; ahlak, eğitim, sanat, bilim,
                               siyaset, ekonomi, sosyoloji ve psikoloji gibi alanlarla ilişkilerini açıklar (SF1).

                               Öğretmen; öğrencilere ilk çağ, orta çağ, modern çağ ve çağımız filozoflarından ör-
                               nekler vererek yaptıkları çalışmaların bireysel ve toplumsal yaşama yapmış olduğu
                               katkılardan kısaca bahseder.
                               2.DERS

                               Öğretmen daha sonra sınıfı Jigsaw tekniğini kullanarak 4 gruba ayırır (FÖOD1). Her
                               bir gruba  daha önceden hazırlamış olduğu, o dönemin (ilk çağ, orta çağ...) filozofları-
                               nın bireysel ve toplumsal yaşama dönük katkılarına dair örnekler içeren bilgi notlarını
                               dağıtır (İF2). Her bir grubun ilgili bilgi notunu okumasını ister ve kısa bir süre bu konu-
                               yu tartışmalarına imkân tanır. Bu etkinlik 6-7 dakika kadar sürer. Daha sonra öğret-
                               men sınıftaki öğrencileri her gruptan bir kişi olacak şekilde dörder kişiden oluşan üst
                               gruplara ayırır. Böylelikle her grubun temsilcisi yeni oluşturulan grup içerisinde kendi
                               bölümünü anlatır (SF2). Öğrencilere bu tartışma etkinliği için 10-12 dakika süre veri-
                               lir. Bu sırada öğretmen tahtaya bir zaman çizelgesi çizer. Çizdiği zaman çizelgesini 4
                               parçaya böler ve her çağ için bir nokta belirler. Öğretmen, öğrencilere “Şimdi sırasıyla
                               tahtaya kalkıp elimde bulunan kutudan bir kâğıt seçmenizi istiyorum. Bu kağıtlarda
                               tartıştığınız konulara ilişkin anahtar kelimeler ve felsefenin işlevlerine dair önemli nok-
                               taları içeren cümleler var. İlk olarak seçtiğiniz kâğıtta yazanları sınıf arkadaşlarınıza
                               okuyacaksınız. Sonrasında tahtada gördüğünüz zaman çizelgesinde uygun yere ya-
                               pıştıracaksınız. Anlamadığınız bir yer var mı?” açıklamasını yapar ve etkinliği başlatır
                               (FÖOD2). Öğretmen her öğrencinin sürecini takip eder ve yanlış yapılan noktalarda
                               öğrencilere anlık geri bildirim sağlar. Ayrıca tüm sınıfa kâğıtta yer alan bilginin doğru
                               konumu ve içeriği hakkında bilgi verir. Bu şekilde tüm öğrencilerin aktif olarak katılım-
                               ları sağlanır ve anlık geri bildirim verilir. Böylelikle felsefenin işlevlerinin farklı çağlarda
                               neler olduğu sıralamaları sağlanır. Buradan yola çıkarak öğretmen, öğrencilerin fel-
                               sefenin bireysel ve toplumsal işlevlerinin neler olabileceğine dair tartışmalarını sağlar.
                               Tartışma esnasında ortaya çıkan cevapları bireysel ve toplumsal işlevleri diye ayırarak
                               öğrencilerden defterlerine not almalarını ister (Gündelik hayattan örnekler verilerek/
                               vermeleri sağlanarak destekleme faaliyetinde bulunabilir.) (SF3).

                                                                                                         35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40