Page 39 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 39
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Akıl yürütme ve düşünmenin temel kavramları açıklandıktan sonra öğrenciler sınıf
mevcuduna göre ikişerli ya da üçerli gruplara ayrılır (FÖOD1). Öğretmen her gruba
bir tane olacak şekilde daha önceden hazırladığı akıl yürütme ve düşünmenin temel
kavramları kavramların isimlerinin yazdığı kavram kartlarını dağıtır. Öğretmen ya-
zılan kartlardan rastgele seçimler yapar her gruba bir kavram kartı verir. Öğretmen
öğrencilerden toplam iki örnek yazmalarını ister. Gruplara ayrılan öğrencilere 5 dakika
süre verilir (İF1). Öğrencilerin örnek yazma işlemi tamamlandıktan sonra gruplar yaz-
dıkları örnekleri sırayla sınıfla paylaşır. Öğretmen verilen örnekleri öğrencilerle birlikte
tartışarak değerlendirir. Kavramların öğrenildiği anlaşıldığında dersin başında sözlü
olarak sunduğu örnek olayın daha önceden hazırlamış olduğu basılı halini öğrencilere
dağıtılır. Her öğrencinin örnek olayda geçen cümlelerin hangi kavrama karşılık geldi-
ğini bularak altını çizmesi beklenir (SF2).
Hikâyede geçen haritaların parça parça bulunarak bütün bir haritaya ulaşılması
tümevarım olur.
Çeşitli olaylar arasında doğru bağlantılar kurularak ilerlemesi akıl yürütmeye örnektir.
Daha önceki deneyimlerinden yola çıkarak define buldukları haritalardaki benzerlik-
leri kullanmaları analojidir.
Öğrencilerin hazineyi nasıl bulacaklarına dair fikirlerini belirtmesi görüştür.
Fikirlerini açıklayan kişilerin görüşünü nedenleriyle belirtmesi argümandır.
“Gün doğumunda yapılan işler uğursuzluk getirir.” cümlesi bir önermedir.
Mürettebatların düşüncelerinin gerçeğe uygun olup olmaması doğruluk ve yanlışlıkla
ilgilidir.
Uğursuzluk getireceğini düşünmelerine rağmen bir anlığına da olsa gün doğumunda
yola çıkmayı düşünmeleri çelişikliktir.
“Gün doğumunda yapılan işler uğursuzluk getirir.” tümdengelimdir.
Gün doğumunda çıkma kararı başta alındığı için bu kararı gözden geçirme sonrasında
gün doğumunda çıkmaları tutarlılıktır.
Öğretmen, öğrenciler etkinliği tamamladıktan sonra akıllı tahtaya örnek olay formu-
nun altı çizili hâlini yansıtır. Öğrencilerin metinde yer almayan akıl ilkelerini fark etme-
Değerlendirme leri beklenir, eğer fark etmemişlerse ya da yanlış eşleştirme yapmışlarsa öğretmen
hata düzeltmesi yaparak kavramı açıklar. Öğrencilerin bir sonraki derse kadar mantık
ve argümantasyona ilişkin kavramların yer aldığı bir metin yazmasını ister (ÜF1).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma.
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (Uzatılmış zaman, alternatif
ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.).
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (Sözlü, yazılı,
görsel vb.).
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma.
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (Dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.).
39