Page 41 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 41

Felsefe

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Safsata Dedektifleri
         Konu                  Felsefe, Mantık ve Argümantasyon
         Öğrenme Hedefleri     b) Mantık ve argümantasyonla ilgili kavramları örneklendirerek inceler.
                                 •  Bilgisayar

                                 •  Akıllı tahta
                                 •  Normal tahta
                                 •  Kalem, kâğıt

                                 •  Safsatalara ilişkin PowerPoint sunumu, bir afiş, broşür veya infografik
         Materyaller
                                 •  Grup tartışma soruları
                                 •  Öğrencilere dağıtılmak üzere hazırlanmış üzerinde senaryoların yazılı olduğu
                                   etkinlik kâğıtları
                                 •  Safsata senaryolarının yazılı olduğu büyük bir afiş

                                 •  “Safsatalara Kanmıyorum” isimli boş pano
         Süre                  1 ders saati
                               Bu etkinlikte, doğrudan anlatım ve düşün-paylaş-yapıştır etkinliği yöntem ve tek-
                               nikleri kullanılmıştır.
                               Doğrudan Anlatım: Öğretmen doğrudan anlatım yoluyla mantık safsatalarını ta-
         Etkinlik Açıklaması   nımlayıp en yaygın türlerini örneklerle anlatır.
                               Düşün-Paylaş-Yapıştır Etkinliği: Öğretmen safsatanın ne olduğuna dair bir kanı
                               geliştirmek ve öğrencilerin anlama seviyelerini bir üst basamağa  çıkarmak için dü-
                               şün-paylaş-yapıştır etkinliğini kullanır.

                               Öğretmen dersin konusunu sözlü olarak kısaca tanıtarak derse başlar. İçinde safsa-
                               taya dair örnek barındıran ve komik bulduğu bir fıkra anlatır (İF1).

                               Dersin başında kullanılabilecek fıkra örneği:
                               "Bir adam her gece yatmadan önce canavarlardan korunmak için yatağının etrafına
                               ayakkabılarını dizermiş. Arkadaşı bir gün sormuş: 'Gerçekten ayakkabılarının, yatakta
                               canavarları uzak tuttuğuna inanıyor musun?'
                               Adam cevaplamış: 'Evet, çünkü bugüne kadar yatağımda bir canavar görmedim.”
         Uygulama Süreci       Safsata Türü: Yanlış Nedensellik Safsatası

                                 •  Adam,  canavarların  olmamasını,  ayakkabılarını  yatağın  etrafına  dizmesine
                                   bağlıyor, bu mantıksız bir nedensellik ilişkisi kuruyor.
                               Daha Mantıklı Düzenleme:

                                 •  "Adam, arkadaşının şüphesine güler ve 'Biliyorum, kulağa saçma geliyor ancak
                                   bu benim bir uykuya dalma ritüelim. Aslında bunun canavarlarla bir ilgisi yok
                                   ama bu ritüel bana huzur veriyor.' demekle durumu daha mantıklı bir hale getire-
                                   bilir."






                                                                                                         41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46