Page 41 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 41
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Safsata Dedektifleri
Konu Felsefe, Mantık ve Argümantasyon
Öğrenme Hedefleri b) Mantık ve argümantasyonla ilgili kavramları örneklendirerek inceler.
• Bilgisayar
• Akıllı tahta
• Normal tahta
• Kalem, kâğıt
• Safsatalara ilişkin PowerPoint sunumu, bir afiş, broşür veya infografik
Materyaller
• Grup tartışma soruları
• Öğrencilere dağıtılmak üzere hazırlanmış üzerinde senaryoların yazılı olduğu
etkinlik kâğıtları
• Safsata senaryolarının yazılı olduğu büyük bir afiş
• “Safsatalara Kanmıyorum” isimli boş pano
Süre 1 ders saati
Bu etkinlikte, doğrudan anlatım ve düşün-paylaş-yapıştır etkinliği yöntem ve tek-
nikleri kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen doğrudan anlatım yoluyla mantık safsatalarını ta-
Etkinlik Açıklaması nımlayıp en yaygın türlerini örneklerle anlatır.
Düşün-Paylaş-Yapıştır Etkinliği: Öğretmen safsatanın ne olduğuna dair bir kanı
geliştirmek ve öğrencilerin anlama seviyelerini bir üst basamağa çıkarmak için dü-
şün-paylaş-yapıştır etkinliğini kullanır.
Öğretmen dersin konusunu sözlü olarak kısaca tanıtarak derse başlar. İçinde safsa-
taya dair örnek barındıran ve komik bulduğu bir fıkra anlatır (İF1).
Dersin başında kullanılabilecek fıkra örneği:
"Bir adam her gece yatmadan önce canavarlardan korunmak için yatağının etrafına
ayakkabılarını dizermiş. Arkadaşı bir gün sormuş: 'Gerçekten ayakkabılarının, yatakta
canavarları uzak tuttuğuna inanıyor musun?'
Adam cevaplamış: 'Evet, çünkü bugüne kadar yatağımda bir canavar görmedim.”
Uygulama Süreci Safsata Türü: Yanlış Nedensellik Safsatası
• Adam, canavarların olmamasını, ayakkabılarını yatağın etrafına dizmesine
bağlıyor, bu mantıksız bir nedensellik ilişkisi kuruyor.
Daha Mantıklı Düzenleme:
• "Adam, arkadaşının şüphesine güler ve 'Biliyorum, kulağa saçma geliyor ancak
bu benim bir uykuya dalma ritüelim. Aslında bunun canavarlarla bir ilgisi yok
ama bu ritüel bana huzur veriyor.' demekle durumu daha mantıklı bir hale getire-
bilir."
41