Page 46 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 46
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Ninemin Yumağı Var mı?
Konu Varlık Felsefesi
c) Varlık felsefesinin temel problemlerine yönelik düşünce ve argümanları değer-
Öğrenme Hedefleri
lendirir.
• Akıllı tahta, bilgisayar tablet veya projeksiyon
• Dijital görsel materyaller
• Not kağıtları
Materyaller
• Tahta kalemi
• Fon kartonu, kâğıt, kalem, keçeli kalem, yapıştırıcı
• Canlı Felsefe Sözlüğü-OGM Materyal
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; soru-cevap, öğrenme galerisi, büyük grup tartışması yöntem ve tek-
nikleri kullanılmıştır.
Soru-Cevap: Öğretmen öğrencilere varlık felsefesinin temel problemlerine yönelik
sorular sorar ve öğrencilerden cevaplar alır.
Öğrenme Galerisi: Öğretmen öğrencileri gruplara ayırır. Her gruba varlık felsefe-
sinin temel problemlerine ilişkin felsefi akımlar hakkında derinlemesine düşünebil-
meleri için varlık felsefesinin temel problemlerine ilişkin akımlardan (nihilizm, re-
Etkinlik Açıklaması alizm, idealizm, materyalizm, düalizm, oluş felsefesi, fenomenoloji, varoluşçuluk)
birini verir. Öğretmen her bir akım ile ilgili olarak daha önceden hazırlamış olduğu
ilgili resimler, grafikler, diyagramlar, tablolar ve çeşitli görsel materyallerle açıkla-
yıcı bilgiler içeren not kağıtları (dergi, makale, kitap vb.) dağıtır. Öğrencilerin veri-
len materyalleri inceleyip pano oluşturmalarını ister.
Büyük Grup Tartışması: Öğrenciler büyük grup tartışmasıyla ortaya çıkan ana te-
maları ve fikirleri belirler. Bu tartışmayla farklı grupların panolarındaki benzerlik-
leri ve farklılıkları tartışarak öğrencilerin felsefi akımlar hakkında daha geniş bir
bakış açısı kazanmalarına yardımcı olur.
1. DERS
Öğretmen öğrencilere derste varlık felsefesinin temel problemleri bağlamında çe-
şitli felsefi görüşleri inceleyeceklerini, bu bağlamda görüş ve argümanları değer-
lendirecekleri bilgisini verir. Daha sonra öğretmen öğrencilerin motivasyonlarını
ve derse ilgilerini artırmak için mutluluk-hayat ilişkisine dair şu örnek olay ile derse
başlar (İF1).
“Kırk sene öncesini düşünelim; bir kış günü, sıcacık bir evde torununa kazak ören bir
ninenin elindeki yün yumağına odaklanalım. Bu yün yumağı evdeki kedi için oyna-
maya, eğlenmeye yarayan bir nesne iken ninenin torunu için üşümesini engelleyen bir
giysi, nine için ise torununa olan sevgisinin ifadesidir. Bir an için bu yün yumağının za-
man makinesiyle bir şekilde bin yıl sonraya gittiğini varsayalım. Dünya değişmiş yün
ve ipliğin olmadığı bir yer hâline gelmiş. İnsanlar yün yumağını gördüklerinde anlam
vermekte zorlanırlar. Yün yumağını belki de kimi topa benzer bir spor malzemesi kimi
de egzotik bir hayvanın salgısı olarak nitelendirir. Aynı dönemde yaşayan bir kedi için
46