Page 51 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 51

Felsefe

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               nin  mümkün  olduğunu  savunan  filozofları  yazar  (Sokrates,  Platon,  Aristoteles)
                               (İF2). Rasyonalist filozofların doğru bilginin kaynağını “akıl” olarak gördükleri an-
                               latılır. Sokrates, Platon ve Aristoteles’in bilgi ile ilgili görüşlerine değinilir. Bilgilen-
                               dirme doğrudan anlatım şeklinde gerçekleştirilir (SF3).
                               Daha sonra öğrencilerden tahtada yazılan argümanlardan yola çıkarak kendi dü-
                               şünceleri çerçevesinde septikler ya da dogmatikler kategorilerinden birini seçme-
                               leri istenir. Seçtikleri kategoriden bir filozof rolüne bürünürler,  filozofun ağzından
                               başka  bir  filozof  rolüne  bürünmüş  arkadaşına  görüşlerinin  doğru  olmadığını  ve
                               kendi görüşlerinin doğru olduğunu anlatıp, filozofu ikna etmeye çalışan bir mek-
                               tup yazmaları istenir (SF4) (Örneğin; septikleri seçen bir öğrenci Gorgias rolüne
                               bürünüp dogmatiklerden Aristoteles’e bir mektup yazar.). Öğrencilere mektup yaz-
                               maları için 10 dakika süre tanınır. Mektuplar tamamlandıktan sonra öğrencilerden
                               gönüllü olanlardan birkaç tanesinin sınıfın önünde mektupları karşılıklı olarak can-
                               landırmaları istenir (FÖOD1).

                                         Rol            İzleyici         Format           Tema
                                       Sokrates     Antik Yunan Halkı    Mektup          Dogmatik
                                      Aristoteles   Antik Yunan Halkı    Mektup          Dogmatik
                                       Gorgias      Antik Yunan Halkı    Mektup           Septik
                                          …               …                …                …
                               Etkinliğin son bölümünde Descartes’ın “Rüya Argümanı”nı açıklayan yapılandırılmış
                               bir metin verilir (İF3). Buradaki amaç septiklerin şüpheciliği ve Descartes’ın şüpheci-
                               liği arasındaki farka dikkat çekmektir. Descartes’ın rüya argümanından yola çıkarak
                               öğrencilere “Rüya gördüğümüzde bunun bir rüya olup olmadığını anlar mıyız?” soru-
                               sunu yöneltir. Verilen cevaplardan sonra öğrenciler “Yaşadığımız her şeyin bir rüya
                               olmadığından nasıl emin olabiliriz?” sorgulamasına yöneltilir (SF5). Descartes’ın bu
                               sorgulamaya cevabı “Sepetteki Elma Metaforu” ile öğrencilere aktarılır. Bu metafor;
                               “Zihnimizdeki bilgileri birbiriyle etkileşim içerisinde olduğu için bilincimizde yanlış bil-
                               giler yer edinebilir. Bunu sepetteki elmalara benzetirsek içlerindeki çürük bir elma di-
                               ğerlerinin de çürümesine sebep olabilir. Sepetteki tüm elmaları döküp her birini teker
                               teker kontrol ettikten sonra içlerinden çürük olmayanları seçip sepete atmalıyız. Bu
                               şekilde diğer elmaların sağlam kalmasını sağlayabiliriz.” şeklinde açıklanır.
                               Bu örnekten yola çıkarak Descartes’ın şüpheciliğinin doğru bilgiye ulaşmak için bir
                               araç olarak kullanıldığı, septiklerin şüpheciliğinin sonucunda ise doğru bilgiye ulaş-
                               manın mümkün olmadığının şüphenin bir amaç olarak kullanıldığının vurgulanması
                               gerekir.
                               Öğretmen öğrencilerden bir sonraki derse kadar bir metafor ve analoji örnekleri
         Değerlendirme
                               bulması veya kendisinin oluşturmasını isteyebilir (ÜF1).
                                 •  Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.

                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
         Kullanılan Evrensel     •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
         Tasarım Ögeleri
                                 •  Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama
                                   seçenekleri sunma.
                                 •  Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
                                   me ve değerlendirme biçimleri vb.).


                                                                                                         51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56