Page 51 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 51
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
nin mümkün olduğunu savunan filozofları yazar (Sokrates, Platon, Aristoteles)
(İF2). Rasyonalist filozofların doğru bilginin kaynağını “akıl” olarak gördükleri an-
latılır. Sokrates, Platon ve Aristoteles’in bilgi ile ilgili görüşlerine değinilir. Bilgilen-
dirme doğrudan anlatım şeklinde gerçekleştirilir (SF3).
Daha sonra öğrencilerden tahtada yazılan argümanlardan yola çıkarak kendi dü-
şünceleri çerçevesinde septikler ya da dogmatikler kategorilerinden birini seçme-
leri istenir. Seçtikleri kategoriden bir filozof rolüne bürünürler, filozofun ağzından
başka bir filozof rolüne bürünmüş arkadaşına görüşlerinin doğru olmadığını ve
kendi görüşlerinin doğru olduğunu anlatıp, filozofu ikna etmeye çalışan bir mek-
tup yazmaları istenir (SF4) (Örneğin; septikleri seçen bir öğrenci Gorgias rolüne
bürünüp dogmatiklerden Aristoteles’e bir mektup yazar.). Öğrencilere mektup yaz-
maları için 10 dakika süre tanınır. Mektuplar tamamlandıktan sonra öğrencilerden
gönüllü olanlardan birkaç tanesinin sınıfın önünde mektupları karşılıklı olarak can-
landırmaları istenir (FÖOD1).
Rol İzleyici Format Tema
Sokrates Antik Yunan Halkı Mektup Dogmatik
Aristoteles Antik Yunan Halkı Mektup Dogmatik
Gorgias Antik Yunan Halkı Mektup Septik
… … … …
Etkinliğin son bölümünde Descartes’ın “Rüya Argümanı”nı açıklayan yapılandırılmış
bir metin verilir (İF3). Buradaki amaç septiklerin şüpheciliği ve Descartes’ın şüpheci-
liği arasındaki farka dikkat çekmektir. Descartes’ın rüya argümanından yola çıkarak
öğrencilere “Rüya gördüğümüzde bunun bir rüya olup olmadığını anlar mıyız?” soru-
sunu yöneltir. Verilen cevaplardan sonra öğrenciler “Yaşadığımız her şeyin bir rüya
olmadığından nasıl emin olabiliriz?” sorgulamasına yöneltilir (SF5). Descartes’ın bu
sorgulamaya cevabı “Sepetteki Elma Metaforu” ile öğrencilere aktarılır. Bu metafor;
“Zihnimizdeki bilgileri birbiriyle etkileşim içerisinde olduğu için bilincimizde yanlış bil-
giler yer edinebilir. Bunu sepetteki elmalara benzetirsek içlerindeki çürük bir elma di-
ğerlerinin de çürümesine sebep olabilir. Sepetteki tüm elmaları döküp her birini teker
teker kontrol ettikten sonra içlerinden çürük olmayanları seçip sepete atmalıyız. Bu
şekilde diğer elmaların sağlam kalmasını sağlayabiliriz.” şeklinde açıklanır.
Bu örnekten yola çıkarak Descartes’ın şüpheciliğinin doğru bilgiye ulaşmak için bir
araç olarak kullanıldığı, septiklerin şüpheciliğinin sonucunda ise doğru bilgiye ulaş-
manın mümkün olmadığının şüphenin bir amaç olarak kullanıldığının vurgulanması
gerekir.
Öğretmen öğrencilerden bir sonraki derse kadar bir metafor ve analoji örnekleri
Değerlendirme
bulması veya kendisinin oluşturmasını isteyebilir (ÜF1).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
Kullanılan Evrensel • Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
Tasarım Ögeleri
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama
seçenekleri sunma.
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
me ve değerlendirme biçimleri vb.).
51