Page 50 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 50
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Bilgi Arayışı
Konu Bilgi Felsefesi
Öğrenme Hedefleri b) Bilgi felsefesinin temel problemlerini anlar.
• Akıllı tahta, bilgisayar veya projeksiyon
• Kalem, kâğıt
Materyaller
• Metin örnekleri
• Yapışkanlı kâğıt
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte soru - cevap, doğrudan anlatım, grafik düzenleyici, RAFT yöntem ve
teknikleri kullanılmıştır.
Soru - Cevap: Öğretmen öğrencilere bilginin kesin doğruluğa sahip olup olmaya-
cağını düşünüp tartışmaları için çeşitli sorular sorar.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen doğru bilginin mümkün olup olmadığını, Descar-
tes’ın metaforunu doğrudan anlatım yöntemiyle açıklar.
Etkinlik Açıklaması
Grafik Düzenleyici: Öğretmen tahtada bir tablo oluşturarak bir tarafa doğru bilgi-
nin mümkün olmadığını savunan sofistleri ve septikleri, diğer tarafa doğru bilginin
mümkün olduğunu savunan filozofları yazar.
RAFT: Öğretmen öğrencilerin septik ve dogmatik filozofların argümanlarını daha
iyi kavramalarını sağlamak için belirli roller alıp, konuya ilişkin argümanları savun-
maları için bu tekniği kullanır.
“Bugün hava soğuk mu, sıcak mı?
“Bugün hava kaç derece?”
“10 dakika uzun bir süre midir?
“Sevdiğiniz biriyle 10 dakika yeterli bir süre midir?
“Hava durumu ya da zamana ilişkin bilgiler kesin doğruluğa sahip olabilir mi?”
Etkinliğin birinci bölümünde öğretmen yukarıdaki sorular üzerinden bilginin doğrulu-
ğu ve göreliliğine ilişkin bir tartışma ile etkinliğe başlar (SF1). Etkileşimli tahta üzerin-
den fiziksel illüzyon örnekleri (göz yanılması vb.) göstererek duyulardan elde ettiğimiz
bilgilerin kesin doğruluğuna ilişkin tartışmayı ilerletir (İF1).
Uygulama Süreci
Öğrencilerin bilginin kesinliğine ilişkin şüpheci yaklaşımları yanında kesin doğru bilgi-
lerin olabileceğine dair örnekler vermeleri de beklenmektedir. Öğrencilerin beklenen
sonuçlara ulaşmasında öğretmen yönlendirici olmalıdır (SF2).
Etkinliğin ikinci aşamasında doğaya, nesnelere ilişkin kesin ve doğru bilgilere ulaşıla-
mayacağını ileri süren “septik” filozoflardan Gorgias’ın: “Hiçbir şey var değildir, olsay-
dı da bilemezdik, bilseydik de başkasına aktaramazdık.” argümanı ile kesin ve doğru
bilgilere ulaşılabileceğine ilişkin “dogmatik” filozoflardan G.E.Moore’un: “Doğanın ve
nesnelerin kesin bilgilerine sağduyu ve bilim ile ulaşmak mümkündür.” argümanı tah-
taya yazılır. Daha sonrasında doğru bilginin mümkün olduğunu savunan filozofların
görüşlerinden bahsedilir. Öğretmen tahtada bir tablo oluşturarak bir tarafa doğru
bilginin mümkün olmadığını savunan sofistleri ve septikleri, diğer tarafa doğru bilgi-
50