Page 55 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 55

Felsefe

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               2.DERS
                               Öğretmen öğrencilere bilginin kaynağı problemi ile ilgili eğlenceli “Nesi Var?” adında
                               bir etkinlik yapacakları bilgisini verir ve “Bu etkinlikte önce sınıftan bir gönüllü seçece-
                               ğiz. Bu gönüllü öğrenci sınıfın içinde kapının önünde göz bandı ve kulaklık takarak bek-
                               leyecek. (FÖOD1). O öğrenci beklerken sizler bana bilginin kaynağı ile ilgili bir akıma
                               ait 5 adet anahtar kavram ya da temel argümanı önünüzdeki notlardan faydalanarak
                               tahtaya yazdıracaksınız ve sizler de aynı şekilde not alacaksınız (İF2, SF3). Daha son-
                               rasında ben tahtayı silip bekleyen arkadaşınızın göz bandını ve kulaklığını çıkaraca-
                               ğım. Arkadaşınız size “Nesi Var?” diye soracak sizler de not aldığınız kavram veya ar-
                               gümanlardan birini söz alarak söyleyeceksiniz. Siz söyledikçe arkadaşınız hangi akım
                               olduğunu tahmin etmeye çalışacak ama bir kuralımız var. İlkinde doğru cevabı bulmuş
                               olsanız bile en az 3 kez ‘Nesi var?’ diye sormanız gerekiyor. Ancak 3 kez sorduktan son-
                               ra tahmin edemezseniz de “Nesi var?” diye sormaya devam edebilirsiniz. Seçilen arka-
                               daşınız akımı tahmin edip doğru bildiğinde bir başka gönüllü ile diğer akıma geçece-
                               ğiz.” diyerek etkinliği anlatır. Ardından öğretmen “O zaman etkinliğimize başlayalım.
                               Kim gönüllü olmak ister?” diye sorar, gönüllü bir öğrenci seçilir, sınıf kapısının önünde
                               gözünde göz bandı ve kulağında kulaklık takılı olarak bekler. Seçilen öğrenci sınıfın
                               içinde kapının önünde göz bandı ve kulaklıkla beklerken öğretmen bilginin kaynağı
                               problemine yönelik düşünce akımlarından birini seçer, ardından öğrencilerin kendisine
                               tahtaya onunla ilgili temel argümanları yazdırmasını sağlar (İF3) ve öğrencilere not
                               aldırır. Öğretmen herkesin not aldığından emin olduktan sonra tahtayı siler. Tahtayı
                               sildikten sonra “Şimdi kapıda bekleyen arkadaşınızın göz bandını açıp kulaklığını çı-
                               karacağım ve size ‘Nesi var?’ diye soracak siz de cevap vereceksiniz.” dedikten sonra
                               öğrencinin göz bandını ve kulaklığını çıkarır. Öğrenci “Nesi var?” diye sorar öğretmenin
                               seçtiği bir öğrenci söz hakkı alarak cevap verir (SF4). Öğrenci doğru cevabı bulmuş
                               olsa bile etkinlik kuralına uygun olarak 2 kez daha “Nesi var?” diye sorduktan sonra
                               tahminini söyler. Tahminler sonucunda seçilen akım bulunduğunda bir sonraki gönüllü
                               öğrenci seçilir ve etkinlik akımlar bitinceye kadar sürdürülür (İF4).
                               Öğretmen, dersin sonunda öğrencilerden bilginin kaynaklarına yönelik akımlardan
                               kendi ilgilerine yönelik olarak birini seçmesini ister. Eğer seçilmeyen alan kalırsa öğ-
         Değerlendirme         retmen  müdahale  eder,  akımların  dengeli  bir  şekilde  dağılmasını  sağlar.  Akımlar
                               dengeli bir şekilde dağıtıldıktan sonra öğrencilerin akımlarla ilgili sınıfta sergilen-
                               mek üzere poster hazırlayacaklarını söyler (ÜF1).

                                 •  Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
                                 •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
                                 •  Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
                                   nekleri sunma.
         Kullanılan Evrensel     •  Alternatif  değerlendirme  yöntemleri  kullanma  (Uzatılmış  zaman,  alternatif
         Tasarım Ögeleri           ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.).
                                 •  Geri  bildirim  ve  değerlendirmelerde  çoklu  ortamlar  kullanma  (Sözlü,  yazılı,
                                   görsel vb.).
                                 •  Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma.
                                 •  Öğrenme materyallerine erişim de esneklik sağlama (Dijital kopyalar, interak-
                                   tif uygulamalar vb.).
                                 •  Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturma ve her öğrencinin bireysel ihti-
                                   yaçlarına uygun hedefler belirleme.


                                                                                                         55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60