Page 58 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 58
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen “Geçen hafta farklı kültürlerde ahlaki olarak toplumdan topluma deği-
şiklik gösteren davranışları araştırmanızı istemiştim. Araştırdığınız bilgileri de göz
önünde bulundurarak verdiğim örneklerin ahlaki olarak uygun olup olmadığına ka-
rar vermenizi istiyorum.” diyerek seçmiş olduğu örnekleri yansıtır (İF2).
Öğretmen evrensel ahlak ilkelerinin varlığına ilişkin görüşlerin iki farklı başlık altın-
da toplandığını, evrensel ahlak ilkelerini kabul eden ve reddeden filozofların oldu-
ğunu söyler.
Evrensel ahlak ilkelerini kabul eden filozofların Sokrates, Fârâbî, I.Kant ve J.S Mill;
kabul etmeyenlerin ise Epiküros, T.Hobbes, M.Stirner, J.Bentham olduğunu tablo
şeklinde tahtaya yazar (İF3, SF2). Tabloyu oluşturduktan sonra filozofların görüş-
lerini açıklar (SF3).
Bu anlatım sonrasında öğretmen görüş geliştirme tekniğini kullanmak amacıyla
öğrencilere kağıt dağıtır (ÜF1). Ardından “Size dağıttığım kağıtlara evrensel ahlak
ilkelerini ‘kabul ediyorum, kabul etmiyorum veya kararsızım’ ve ‘Kendimi …. filozo-
fun görüşüne yakın hissediyorum, çünkü….’ şeklinde görüşlerinizi gerekçesiyle bir-
likte yazmanızı istiyorum. ”der.
Öğretmen öğrenciler görüşlerini yazarken “Evrensel ahlak ilkelerini kabul ediyo-
rum.” “Kararsızım.” ve “Evrensel ahlak ilkelerini kabul etmiyorum.” yazılı kağıtları
sınıfta üç ayrı kısıma asar. Öğrenciler görüşlerini yazdıktan sonra öğretmen “Ev-
rensel ahlak ilkelerine karşı geliştirdiğiniz görüşünüze uygun köşeye gidin.” der
(FÖOD1). Böylelikle esnek gruplama tekniğini kullanarak aynı görüşü seçen öğ-
rencileri sınıfın belli bir noktasında toplamış olur. Öğrenciler görüşlerini temsil eden
köşeye gittikten sonra herkesin gerekçelerinin yazılı olduğu gerekçe notlarına ilişkin
kısa süreli bir tartışma imkânı sağlanır (SF4) ve bu gerekçelerin bir bütün hâline
getirilmesi istenir. Bu aşama için öğretmen öğrencilere 5 dakika süre tanır. Daha
sonra grupların belirlediği gerekçeleri mümkünse hayattan birer örneklerle ilişki-
lendirerek savunmalarını ister. Her grubun gerekçelerini savunmaları için 3’er daki-
ka süre verir. Gruplar gerekçelerini sunduktan sonra 3-5 dakika da grupların diğer
gruplara karşı eleştirdikleri noktaları söylemeleri için fırsat tanır. Gönüllü öğrenciler
savundukları grubun gerekçelerini paylaştıktan sonra öğretmen “Dersin başında
evrensel ahlak ilkesini kabul edip etmediğinize ya da kararsız olma durumunuza
göre görüşler geliştirmiştiniz. Yaptığınız tartışmalar dahilinde görüşü değişen var
mı? Görüşü değişen kişiler sınıfta belirlenen köşeye gidebilir, görüşü değişmeyenler
kendi yerinde kalmaya devam edebilir.” der. Daha sonrasında öğretmen görüşünü
değiştiren öğrencilere görüşlerini neden değiştirdiklerini sorar ve açıklamalarını
sağlar. Öğretmen yapılan görüş geliştirme etkinliğine yönelik olarak evrensel ahlak
ilkeleriyle ilgili eksik ve yanlış öğrenmeler varsa geribildirim vererek düzeltir, öğren-
cilerden bu noktaya kadar anlamadıkları bir yer olup olmadığını sorduktan sonra
(varsa cevaplar) öğrencilerin normal sınıf düzenine geçmelerini ister (FÖOD2).
Öğretmen (OGM Materyal Sınıf içi değerlendirme 15.etkinlik) “Ahlak Felsefe-
si-Yapılandırılmış Grid” kağıtlarını öğrencilere dağıtır, öğrencilerin “Ahlak felse-
Değerlendirme fesinin konu ve problemleri” ile ilgili kavramları içeren yapılandırılmış gridde ku-
tucuk numaralarını kullanarak bu konuyla ilgili soruları cevaplaması istenir (ÜF2).
(https://meb.ai/UFgh5MY - Sınıf içi değerlendirme 15.etkinlik/sayfa 68)
58