Page 58 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 58

Felsefe

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen “Geçen hafta farklı kültürlerde ahlaki olarak toplumdan topluma deği-
                               şiklik gösteren davranışları araştırmanızı istemiştim. Araştırdığınız bilgileri de göz
                               önünde bulundurarak verdiğim örneklerin ahlaki olarak uygun olup olmadığına ka-
                               rar vermenizi istiyorum.” diyerek seçmiş olduğu örnekleri yansıtır (İF2).
                               Öğretmen evrensel ahlak ilkelerinin varlığına ilişkin görüşlerin iki farklı başlık altın-
                               da toplandığını, evrensel ahlak ilkelerini kabul eden  ve reddeden filozofların oldu-
                               ğunu söyler.

                               Evrensel ahlak ilkelerini kabul eden filozofların Sokrates, Fârâbî, I.Kant ve J.S Mill;
                               kabul etmeyenlerin ise Epiküros, T.Hobbes, M.Stirner, J.Bentham olduğunu tablo
                               şeklinde tahtaya yazar (İF3, SF2). Tabloyu oluşturduktan sonra filozofların görüş-
                               lerini açıklar (SF3).
                               Bu  anlatım  sonrasında  öğretmen  görüş  geliştirme  tekniğini  kullanmak  amacıyla
                               öğrencilere kağıt dağıtır (ÜF1). Ardından “Size dağıttığım kağıtlara evrensel ahlak
                               ilkelerini ‘kabul ediyorum, kabul etmiyorum veya kararsızım’ ve ‘Kendimi …. filozo-
                               fun görüşüne yakın hissediyorum, çünkü….’ şeklinde görüşlerinizi gerekçesiyle bir-
                               likte yazmanızı istiyorum. ”der.

                               Öğretmen  öğrenciler  görüşlerini  yazarken  “Evrensel  ahlak  ilkelerini  kabul  ediyo-
                               rum.”  “Kararsızım.” ve “Evrensel ahlak ilkelerini kabul etmiyorum.” yazılı kağıtları
                               sınıfta üç ayrı kısıma asar. Öğrenciler görüşlerini yazdıktan sonra öğretmen “Ev-
                               rensel  ahlak  ilkelerine  karşı  geliştirdiğiniz  görüşünüze  uygun  köşeye  gidin.”  der
                               (FÖOD1). Böylelikle esnek gruplama tekniğini kullanarak aynı görüşü seçen öğ-
                               rencileri sınıfın belli bir noktasında toplamış olur. Öğrenciler görüşlerini temsil eden
                               köşeye gittikten sonra herkesin gerekçelerinin yazılı olduğu gerekçe notlarına ilişkin
                               kısa süreli bir tartışma imkânı sağlanır (SF4)  ve bu gerekçelerin bir bütün hâline
                               getirilmesi istenir. Bu aşama için öğretmen öğrencilere 5 dakika süre tanır. Daha
                               sonra grupların belirlediği gerekçeleri mümkünse hayattan birer örneklerle ilişki-
                               lendirerek savunmalarını ister. Her grubun gerekçelerini savunmaları için 3’er daki-
                               ka süre verir. Gruplar gerekçelerini sunduktan sonra 3-5 dakika da grupların diğer
                               gruplara karşı eleştirdikleri noktaları söylemeleri için fırsat tanır. Gönüllü öğrenciler
                               savundukları grubun gerekçelerini paylaştıktan sonra öğretmen “Dersin başında
                               evrensel ahlak ilkesini kabul edip etmediğinize ya da kararsız olma durumunuza
                               göre görüşler geliştirmiştiniz. Yaptığınız tartışmalar dahilinde görüşü değişen var
                               mı? Görüşü değişen kişiler sınıfta belirlenen köşeye gidebilir, görüşü değişmeyenler
                               kendi yerinde kalmaya devam edebilir.” der. Daha sonrasında öğretmen görüşünü
                               değiştiren  öğrencilere  görüşlerini  neden  değiştirdiklerini  sorar  ve  açıklamalarını
                               sağlar. Öğretmen yapılan görüş geliştirme etkinliğine yönelik olarak evrensel ahlak
                               ilkeleriyle ilgili eksik ve yanlış öğrenmeler varsa geribildirim vererek düzeltir, öğren-
                               cilerden bu noktaya kadar anlamadıkları bir yer olup olmadığını sorduktan sonra
                               (varsa cevaplar) öğrencilerin normal sınıf düzenine geçmelerini ister (FÖOD2).
                               Öğretmen  (OGM  Materyal  Sınıf  içi  değerlendirme  15.etkinlik)  “Ahlak  Felsefe-
                               si-Yapılandırılmış  Grid”  kağıtlarını  öğrencilere  dağıtır,  öğrencilerin    “Ahlak  felse-
         Değerlendirme         fesinin konu ve problemleri” ile ilgili kavramları içeren yapılandırılmış gridde ku-
                               tucuk numaralarını kullanarak bu konuyla ilgili soruları cevaplaması istenir (ÜF2).
                               (https://meb.ai/UFgh5MY - Sınıf içi değerlendirme 15.etkinlik/sayfa 68)







    58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63