Page 47 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 47

Felsefe

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               yumağın anlamında bir değişim olur mu? Bir de zaman makinesi ile bu yün yumağı-
                               nın kendisini anlamlandıracak bilinçli bir varlığın olmadığı, geçmiş bir zamana gitti-
                               ğini hayal edin. Böyle bir ortamda bu yün yumağına gerçekten var denilebilir mi?” di-
                               yerek hikâyeyi bitirir. Bu hikâyenin sonunda öğretmen öğrencilere varlık felsefesinin
                               temel problemlerine yönelik aşağıdaki soruları sorar:

                                 •  Varlığın anlamı bireysel deneyimlerimizle sınırlı mıdır?
                                 •  Varlık sadece fiziksel dünyada mı mevcuttur?

                                 •  Varlık kavramı insan zihninin ürünü müdür?
                                 •  Varlık sürekli değişim hâlinde midir?”
                               Öğrencilerden gönüllü olarak söz alanların soruları sözlü bir şekilde cevaplamala-
                               rını ister (SF1).
                               Öğretmen öğrencilere varlık felsefesinin temel problemlerine ilişkin felsefi akımlar hak-
                               kında derinlemesine düşünmeleri için bir öğrenme galerisi etkinliği yapılacağını açıklar.
                               Öğrenciler her bir felsefi akımı temsil edecek şekilde sekiz gruba ayrılır (FÖOD1). Öğ-
                               retmen her gruba varlık felsefesinin temel problemlerine ilişkin akımlardan (nihilizm,
                               realizm,  idealizm,  materyalizm,  düalizm,  oluş  felsefesi,  fenomenoloji,  varoluşçuluk)
                               birini verir. Öğretmen her bir akım ile ilgili olarak daha önceden hazırlamış olduğu ilgili
                               resimler, grafikler, diyagramlar, tablolar ve çeşitli görsel materyaller ile açıklayıcı bilgi-
                               ler içeren not kağıtlarını (dergi, makale, kitap vb.) dağıtır (İF2). Öğretmen gruplardan
                               ellerindeki malzemeleri inceleyip sorumluluğunu aldıkları akımla ilgili  akımı tanıtan bir
         Uygulama Süreci
                               pano hazırlamalarını ve panoların bir köşesinin boş bırakılmasını böylece diğer öğren-
                               cilerin de katkıda bulunabilecekleri bir alan olmasını ister.



                               2. DERS
                               Öğretmen panolar tamamlandığında öğrencilerin sınıfta dolaşarak diğer grupla-
                               rın panolarını incelemeleri için bir galeri yürüyüşü düzenler. Gruplar sınıfta belirli
                               yerlere yerleştirilir. Akabinde öğrencilerin diğer grupların panolarını dolaşırken pa-
                               noları inceleyip notlar bırakmalarını, sorular sormalarını ve yorumlar yapmalarını
                               ister. (SF2, FÖOD2). Bu bağlamda öğretmen öğrencilerin not alabilmeleri ya da
                               soruları  yazabilmeleri  için  yapışkan  kağıtları  panonun  önünde  hazır  bulundurur.
                               Soru, yorum veya yapılacak herhangi bir katkı yapışkanlı not kağıtlarıyla panolar-
                               da boş bırakılan ilgili yerlere yapıştırılır.
                               Öğretmen galeri yürüyüşünden sonra sınıfı fiziki olarak eski hâline getirir. Öğren-
                               cilerden galeri yürüyüşü sırasında gözlemledikleri ve dikkatlerini çeken noktaları
                               paylaşmalarını ister. Her öğrencinin konuşmasına fırsat verir. Her grubun panosu-
                               na yapılan katkıları ve yorumları sınıfla birlikte soru-cevap şeklinde gözden geçirir.
                               Öğrencilerin  bu  katkılara  verdikleri  tepkileri  ve  düşüncelerini  anlatmalarını  iste-
                               yerek sınıfta büyük grup tartışması yapılır. Büyük grup tartışması sırasında ortaya
                               çıkan ana temaları ve fikirleri belirler. Farklı grupların panolarındaki benzerlikleri
                               ve farklılıkları tartışarak öğrencilerin felsefi akımlar hakkında daha geniş bir bakış
                               açısı kazanmalarına yardımcı olur (SF3).
                               Öğretmen öğrencilerden bir sonraki ders için bu derste öğrendiklerini (çalıştıkları
         Değerlendirme         akımın diğer akımlar ile ilgili benzerlik ve farklılıklarını da içeren) ağ günlüğü (blog)
                               yazısı veya video günlük (vlog) olarak hazırlamalarını ister (ÜF1).


                                                                                                         47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52