Page 42 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 42
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Ardından öğretmen öğrencilere dönüp “Anlattığım bu örneğe dair siz ne düşündünüz?”
diye sorar. Öğrencilerin cevaplarını sözlü olarak alır ama yorum yapmaz. Sadece doğ-
ru anlaşıldığından emin olmak için onların cevaplarını kendi cümleleriyle tekrar edip
öğrenciden onay alır ve diğer öğrenciye sözü verir. Birkaç öğrenciden yanıt aldıktan
sonra teşekkür eder ve “İşte bu ders, bu sorunun cevabını arayacağız çocuklar. Biz bu
duruma safsata diyoruz. Peki, siz safsata deyince ne anlıyorsunuz?” diyerek öğrencile-
re sorusunu yöneltir ve gönüllü öğrencilerden cevapları dinler.
Ardından öğretmen, akıllı tahtada daha önce hazırlamış olduğu sunumu açar, doğ-
rudan anlatım yoluyla safsatalarını tanımlayıp en yaygın türlerini örneklerle anlatır
(SF1). Sunumunu bitirdikten sonra öğretmen, tanım-kavram/örnek-kavram eşleştir-
me alıştırmasını yönelik örnekler yaptırır. Öğrencilere anında dönüt verir. Bu aşamada
artık öğrenciler safsatanın ne olduğuna dair bir kanı geliştirmiş ve yaygın örnekleri ta-
nımış olur. Sonrasında öğretmen öğrencilerin anlama seviyelerini bir üst basamağa çı-
karmak için düşün-paylaş-yapıştır etkinliğine geçiş yapar (SF2). Öncelikle öğrencilere
etkinliği tanıtır ve ne yapacaklarına ilişkin etkinliğin yönergesini açık bir şekilde anlatır.
Ardından etkinliği başlatır.
Etkinlik: Safsata Dedektifleri
1. Düşün:
Öğretmen, öğrencilere safsata senaryoları içeren bir liste dağıtır. Öğretmenin daha
önceden hazırlamış olduğu ve safsata senaryo örneklerinin bulunduğu kağıtların alt
kısmında senaryo sayısından bir kaç tane fazla olacak şekilde safsata türleri de yazılı
olarak bulunmaktadır (İF2). Daha sonrasında öğretmen, öğrencilerden hangi senar-
yonun hangi türe ait olduğunu bulmalarını ister. Bu aşamadan sonra senaryonun dü-
zeltilmiş hâlinin kâğıtta ilgili yere yazmalarını ister.
2. Paylaş:
Öğretmen, yazmaları bitince öğrencileri senaryo sayıları kadar gruplara ayırır ve her
gruba safsata senaryolarından birini rastgele şekilde dağıtır (FÖOD1). Her öğrenci
grubu kendi içinde senaryoyu analiz eder, hangi türe ait olduğunu tartışır ve doğrusunu
yazmaya çalışır. Sonrasında gruplar, diğer gruplarla paylaşmak üzere notlar alırlar. Bu
sırada öğretmen, daha önceden hazırlamış olduğu senaryo içerikleri yönelik afişi her-
kesin ulaşabileceği ve görebileceği bir yere asar (İF3).
3. Yapıştır:
Ardından öğretmen her grubun sınıfın önüne çıkarak safsata senaryosunu diğer öğ-
rencilerle paylaşmalarını ister. Öğrenciler senaryoyu anlatırken senaryonun hangi saf-
sata türüne ait olduğunu açıklar, düzeltilmiş halini sunar ve sınıftaki diğer öğrencilerle
tartışma yaparlar. Ardından öğretmenin hazırladığı senaryo örneklerine ait afişte ken-
di senaryolarının olduğu yere o safsatanın ismini yazarlar veya üzerine daha önceden
hazırlanmış olan ve safsatanın ismini yazdıkları renkli kâğıdı yapıştırırlar.
Öğretmenin Kullanabileceği Örnek Mantık Safsataları ve Yeniden Yapılandırmaları
1. Ad Hominem (Kişiliğe saldırı) Safsatası
Safsata 1: "Bu ekonomistin ekonomiyle ilgili görüşlerini ciddiye almayın çünkü çok kaba
bir kişi."
Yeniden Yapılandırılm ış Hâli: "Bu ekonomistin ekonomiye dair argümanları bazı eleşti-
rilere açık olabilir. Örneğin, [X argümanı] böyle bir eksikliği içerir..."
42