Page 38 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 38

Felsefe

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Akıl Hazinesi
         Konu                  Mantık ve Argümantasyon
         Öğrenme Hedefleri     b) Mantık ve argümantasyonla ilgili kavramları inceler ve örneklendirir.
                                 •  Akıllı tahta

                                 •  Kavram kartları
         Materyaller
                                 •  Örnek olay formu
                                 •  Bilgi notları

         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte; doğrudan anlatım, örnek olay ve soru - cevap yöntem ve teknikleri
                               kullanılmıştır.
                               Doğrudan  Anlatım:  Öğretmen  akıl  yürütme  ve  düşünmenin  temel  kavramlarını
                               doğrudan anlatım yoluyla açıklar.
         Etkinlik Açıklaması
                               Örnek Olay: Öğretmen öğrencilere konuya ilişkin örnek olay verir, bu olaydan yola
                               çıkarak konuyla ilgili bilgilere ulaşmasını sağlar.
                               Soru - Cevap: Öğretmen ders süresince konu ile ilgili öğrencilere çeşitli sorular yö-
                               neltir ve cevaplar alır.

                               Öğretmen “ Şimdi sizlere bir örnek olay anlatacağım. Sonrasında olayın yazılı hâlini
                               sizlere dağıtacağım. Bu örnek hikâyede birtakım akıl yürütme kavramları bulun-
                               maktadır. Kavramların anlamları ve içeriklerini öğrendikten sonra bu akıl yürütme
                               öğelerini metin üzerinde bulmanızı isteyeceğim.” açıklamasıyla derse başlar.
                               “Eski zamanlarda yaşayan bir korsan olduğunuzu düşününün. Bir gün ele geçirdi-
                               ğiniz bir ganimetin içerisinde harita buluyorsunuz. Ancak haritanın bazı parçaları
                               eksik. Bulduğunuz harita sayesinde adım adım diğer haritalara ulaşıp sonunda da
                               hazineye ulaşmaya çalışacaksınız. Haritalarda çeşitli olaylar arasında doğru bağ-
                               lantılar kurarak konumları bulabilirsiniz. Gemide hazine arama konusunda dene-
                               yimli bir tayfanız var. Daha önceki deneyimlerinizden yararlanarak ve haritalar-
                               daki benzerlikleri kullanarak hazineyi bulabilirsiniz. Fakat gemideki tayfa arasında
                               hazineyi nasıl bulacakları ve yola ne zaman çıkacakları konusunda bir tartışma çı-
                               kar. Gemideki tayfanın büyük çoğunluğu gün doğumunda yapılan işler uğursuzluk
         Uygulama Süreci
                               getirir. Ancak içlerinden birisi gün doğumunda yapılan işler uğursuzluk getirir diye
                               müdahale eder. ‘Gün doğumunda hava puslu olur, deniz canavarları da puslu ha-
                               vaları sever hatta geçen ay gün doğumunda denize açılan gemiden hâlâ ses yok.’
                               der. Diğerleri de ikna olurlar.  Bunun üzerinde gün batımında denize açılmaya karar
                               verilir. Başka bir kişi ise bu düşüncenin gerçeğe uygun olmadığını söyler. Fikir birli-
                               ğine varamadıkları için geçmiş yolculukları gözden geçirirler. Geçmiş yolculuklarını
                               gözden geçirdiklerinde gün doğumunda yola çıkmanın olumsuz bir etkisi olmadığı-
                               na karar verirler.”
                               Örnek olayı okuduktan sonra öğretmen, öğrencilere akıl yürütme ve düşünmenin
                               temel kavramlarını içeren daha önceden hazırlamış olduğu bilgi notlarını dağıtır.
                               Bununla beraber metin içinde bulunan kavramlardan  tümevarım, düşünme, akıl
                               yürütme, analoji, argüman, önerme, doğruluk-yanlışlık, tümdengelim kavramlarını
                               vererek doğrudan anlatımla  açıklar (SF1).


    38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43