Page 38 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 38
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Akıl Hazinesi
Konu Mantık ve Argümantasyon
Öğrenme Hedefleri b) Mantık ve argümantasyonla ilgili kavramları inceler ve örneklendirir.
• Akıllı tahta
• Kavram kartları
Materyaller
• Örnek olay formu
• Bilgi notları
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; doğrudan anlatım, örnek olay ve soru - cevap yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen akıl yürütme ve düşünmenin temel kavramlarını
doğrudan anlatım yoluyla açıklar.
Etkinlik Açıklaması
Örnek Olay: Öğretmen öğrencilere konuya ilişkin örnek olay verir, bu olaydan yola
çıkarak konuyla ilgili bilgilere ulaşmasını sağlar.
Soru - Cevap: Öğretmen ders süresince konu ile ilgili öğrencilere çeşitli sorular yö-
neltir ve cevaplar alır.
Öğretmen “ Şimdi sizlere bir örnek olay anlatacağım. Sonrasında olayın yazılı hâlini
sizlere dağıtacağım. Bu örnek hikâyede birtakım akıl yürütme kavramları bulun-
maktadır. Kavramların anlamları ve içeriklerini öğrendikten sonra bu akıl yürütme
öğelerini metin üzerinde bulmanızı isteyeceğim.” açıklamasıyla derse başlar.
“Eski zamanlarda yaşayan bir korsan olduğunuzu düşününün. Bir gün ele geçirdi-
ğiniz bir ganimetin içerisinde harita buluyorsunuz. Ancak haritanın bazı parçaları
eksik. Bulduğunuz harita sayesinde adım adım diğer haritalara ulaşıp sonunda da
hazineye ulaşmaya çalışacaksınız. Haritalarda çeşitli olaylar arasında doğru bağ-
lantılar kurarak konumları bulabilirsiniz. Gemide hazine arama konusunda dene-
yimli bir tayfanız var. Daha önceki deneyimlerinizden yararlanarak ve haritalar-
daki benzerlikleri kullanarak hazineyi bulabilirsiniz. Fakat gemideki tayfa arasında
hazineyi nasıl bulacakları ve yola ne zaman çıkacakları konusunda bir tartışma çı-
kar. Gemideki tayfanın büyük çoğunluğu gün doğumunda yapılan işler uğursuzluk
Uygulama Süreci
getirir. Ancak içlerinden birisi gün doğumunda yapılan işler uğursuzluk getirir diye
müdahale eder. ‘Gün doğumunda hava puslu olur, deniz canavarları da puslu ha-
vaları sever hatta geçen ay gün doğumunda denize açılan gemiden hâlâ ses yok.’
der. Diğerleri de ikna olurlar. Bunun üzerinde gün batımında denize açılmaya karar
verilir. Başka bir kişi ise bu düşüncenin gerçeğe uygun olmadığını söyler. Fikir birli-
ğine varamadıkları için geçmiş yolculukları gözden geçirirler. Geçmiş yolculuklarını
gözden geçirdiklerinde gün doğumunda yola çıkmanın olumsuz bir etkisi olmadığı-
na karar verirler.”
Örnek olayı okuduktan sonra öğretmen, öğrencilere akıl yürütme ve düşünmenin
temel kavramlarını içeren daha önceden hazırlamış olduğu bilgi notlarını dağıtır.
Bununla beraber metin içinde bulunan kavramlardan tümevarım, düşünme, akıl
yürütme, analoji, argüman, önerme, doğruluk-yanlışlık, tümdengelim kavramlarını
vererek doğrudan anlatımla açıklar (SF1).
38