Page 27 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 27

Felsefe

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               6. Evrensellik:
                               Örnek: İnsanlar hayatta kalabilmek için oksijene ihtiyaç duyar ve nefes alarak bu
                               gereksinimi karşılarlar. Bu durum kültürden, coğrafyadan veya yaşam biçiminden
                               bağımsız olarak her insan için geçerlidir.
                               7. Sistemlilik:
                               Örnek: Bir kişinin sağlıklı olmak için doğru beslenme ve düzenli egzersiz yapma fik-
                               rini belirli bir plan ve program dahilinde uyguladığı bir yaşam tarzı benimsemesi.
                               8. Tutarlılık:
                               Örnek: Her gün aynı saatte uyanıp işe gitmek gibi düzenli rutinler veya söylediği
                               söz ile kişinin eylemlerinin uyumlu olması.
                               9. Refleksif olma:

                               Örnek:  Bir  tartışmadan  sonra  kendi  tutum  ve  davranışlarınızı  gözden  geçirmek.
                               Günlük tutarken kendimizi gözden geçirmek.

                               Öğretmen sunumu yaptıktan sonra felsefi düşüncenin isimlerini ve temel özellikle-
                               rini içeren ve önceden hazırlamış olduğu kartları öğrencilere rastgele dağıtır (İF2).
                               Her öğrenciye bir ya da birden fazla kart verilebilir. Bu seçim sınıfın büyüklüğüne ve
                               öğrenci sayısına göre ayarlanır.
                               Öğretmen,  öğrencilerden  kartlarında  yazan  felsefi  özelliğe  uygun  kendi  hayat-
                               larından veya tanık oldukları bir olaydan örnek yazmalarını ister (SF1). Örneğin,
                               eleştirel olma kartını alan bir öğrenci sosyal medyada duyduğu bir haberi eleştirel
                               bir şekilde nasıl değerlendirdiğini anlatabilir.
                               Daha sonra öğretmen sınıfı esnek gruplama tekniğiyle 3 veya 4 kişilik gruplara ayı-
                               rır (FÖOD1). Her grupta öğrencilerden sırayla kartlarında yazan felsefi özellik ve
                               örnekleri grupla paylaşmalarını, açıklama yapan her öğrenciden sonra gruptaki
                               diğer öğrencilerin bu örneklere yorum yapmalarını ister (SF2). Öğretmen her gru-
                               bu kısa süreli gezerek gözlemler yapar. Her öğrencinin söz aldığından emin olduk-
                               tan sonra etkinliği bitirir ve öğrencilerin eski oturma düzenine geçmelerini ister.

                               Öğretmen yeni bir grup çalışması için bir öncekinden farklı öğrencilerin bir araya
                               gelmesini  gözeterek  esnek  gruplama  tekniğiyle  5  veya  6  kişilik  gruplar  oluşturur
                               (FÖOD1). Her gruba daha önceden hazırlamış olduğu felsefi problemleri içeren se-
                               naryoların yazılı olduğu kartları dağıtır (İF2). Gruplardan 20 dakika içerisinde kart-
                               larda belirtilen felsefi düşünce özelliklerini kullanarak bu problemlere çözüm üretme-
                               lerini ve bu çözümleri yazmalarını ister. Örneğin, öğretmen daha önceden hazırlamış
                               olduğu “İklim Değişikliği” konusuna ilişkin senaryoyu, problem durumu ve soruları öğ-
                               rencilere verir. Daha sonrasında, felsefi düşüncenin belirtilen özelliği (eleştirel ve sor-
                               gulayıcı olma, evrensellik, tutarlılık, refleksiflik vb.) çerçevesinde çözüm üretmelerini
                               ister. Ürettikleri çözümde felsefi düşünceye ait olan o özelliği açıklamalarını bekler.

                               Örnek senaryo: İklim Değişikliği
                               Problem:
                               İklim değişikliği küresel bir sorundur ve hemen her ülkeyi etkilemektedir. Fakat ülke-
                               ler arası gelir dağılımı farklılıkları, çözüm üretme ve uygulama konusunda zorluklar
                               çıkarmaktadır.




                                                                                                         27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32