Page 27 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 27
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
6. Evrensellik:
Örnek: İnsanlar hayatta kalabilmek için oksijene ihtiyaç duyar ve nefes alarak bu
gereksinimi karşılarlar. Bu durum kültürden, coğrafyadan veya yaşam biçiminden
bağımsız olarak her insan için geçerlidir.
7. Sistemlilik:
Örnek: Bir kişinin sağlıklı olmak için doğru beslenme ve düzenli egzersiz yapma fik-
rini belirli bir plan ve program dahilinde uyguladığı bir yaşam tarzı benimsemesi.
8. Tutarlılık:
Örnek: Her gün aynı saatte uyanıp işe gitmek gibi düzenli rutinler veya söylediği
söz ile kişinin eylemlerinin uyumlu olması.
9. Refleksif olma:
Örnek: Bir tartışmadan sonra kendi tutum ve davranışlarınızı gözden geçirmek.
Günlük tutarken kendimizi gözden geçirmek.
Öğretmen sunumu yaptıktan sonra felsefi düşüncenin isimlerini ve temel özellikle-
rini içeren ve önceden hazırlamış olduğu kartları öğrencilere rastgele dağıtır (İF2).
Her öğrenciye bir ya da birden fazla kart verilebilir. Bu seçim sınıfın büyüklüğüne ve
öğrenci sayısına göre ayarlanır.
Öğretmen, öğrencilerden kartlarında yazan felsefi özelliğe uygun kendi hayat-
larından veya tanık oldukları bir olaydan örnek yazmalarını ister (SF1). Örneğin,
eleştirel olma kartını alan bir öğrenci sosyal medyada duyduğu bir haberi eleştirel
bir şekilde nasıl değerlendirdiğini anlatabilir.
Daha sonra öğretmen sınıfı esnek gruplama tekniğiyle 3 veya 4 kişilik gruplara ayı-
rır (FÖOD1). Her grupta öğrencilerden sırayla kartlarında yazan felsefi özellik ve
örnekleri grupla paylaşmalarını, açıklama yapan her öğrenciden sonra gruptaki
diğer öğrencilerin bu örneklere yorum yapmalarını ister (SF2). Öğretmen her gru-
bu kısa süreli gezerek gözlemler yapar. Her öğrencinin söz aldığından emin olduk-
tan sonra etkinliği bitirir ve öğrencilerin eski oturma düzenine geçmelerini ister.
Öğretmen yeni bir grup çalışması için bir öncekinden farklı öğrencilerin bir araya
gelmesini gözeterek esnek gruplama tekniğiyle 5 veya 6 kişilik gruplar oluşturur
(FÖOD1). Her gruba daha önceden hazırlamış olduğu felsefi problemleri içeren se-
naryoların yazılı olduğu kartları dağıtır (İF2). Gruplardan 20 dakika içerisinde kart-
larda belirtilen felsefi düşünce özelliklerini kullanarak bu problemlere çözüm üretme-
lerini ve bu çözümleri yazmalarını ister. Örneğin, öğretmen daha önceden hazırlamış
olduğu “İklim Değişikliği” konusuna ilişkin senaryoyu, problem durumu ve soruları öğ-
rencilere verir. Daha sonrasında, felsefi düşüncenin belirtilen özelliği (eleştirel ve sor-
gulayıcı olma, evrensellik, tutarlılık, refleksiflik vb.) çerçevesinde çözüm üretmelerini
ister. Ürettikleri çözümde felsefi düşünceye ait olan o özelliği açıklamalarını bekler.
Örnek senaryo: İklim Değişikliği
Problem:
İklim değişikliği küresel bir sorundur ve hemen her ülkeyi etkilemektedir. Fakat ülke-
ler arası gelir dağılımı farklılıkları, çözüm üretme ve uygulama konusunda zorluklar
çıkarmaktadır.
27