Page 23 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 23

Felsefe

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Daha sonra öğretmen öğrencilere “Bu şekilde önceki bilgileriniz ile öğrendikleriniz ara-
                               sında bir karşılaştırma yapabileceksiniz.” şeklinde yönerge verir. Öğretmen daha sonra
                               tabloyu doldurmaları için öğrencilere 3-5 dakika süre tanır. Tüm öğrencilerin KWL grafi-
                               ği tablosunu tamamlamalarından sonra öğretmen felsefe teriminin kökenini ve anlamını
                               açıklar. Öğretmen, felsefenin temel anlamının “bilgeliği sevme, bilgeliği arama” olduğu-
                               nu söyler. Öğretmen, beyin fırtınası tekniğiyle öğrencilere “Bilge kişi kimdir?” sorusunu
                               yöneltir; sırasıyla tüm öğrencilerin verdiği cevapları düzeltme yapmadan tahtaya yazar
                               (SF2, İF2). Tüm öğrenciler cevap verdikten sonra alınan cevaplar doğrultusunda bilge
                               kişinin her şeyi bilme iddiasında olmadığı ancak bilgi arayışında olan kişi olduğu sonu-
                               cuna ulaşılması beklenir. Eğer verilen cevaplardan bu sonuca ulaşılamazsa öğretmen
                               kendisi açıklar. Öğretmen; ”Felsefe, evren ve insanla ilgili her şeyi konu edinir. Dolayısıy-
                               la gündelik hayatta karşılaştığımız bir problemi veya olayı felsefeyle ilişkilendirebiliriz.”
                               diye derse devam eder. Bilge kişinin özelliklerinin  ne olduğuyla ilgili beyin fırtınasına
                               gönderme yapılarak aynı soruya herkesin farklı farklı cevaplar verdiğine dikkat çekilir.
                               Öğretmen,  felsefenin  kelime  anlamını  ve  ilişkili  olduğu  kavramları  doğrudan  anlatım
                               yöntemiyle tanımlar (SF3). Öğretmen, filozofların felsefeyle ilgili farklı tanımlarını söyler
                               (İF3). Buradan yola çıkarak “felsefenin kesin bir tanımı olmadığı” sonucuna ulaşılır. Son-
                               rasında öğretmen öğrencilere “Şimdi önünüzde bulunan tabloda yer alan “Öğrendikle-
                               rim” başlığının altına dersete neler öğrendiğinizi yazmanızı istiyorum.” der. Öğrencilerin
                               bu kısmı doldurmaları için 3-5 dakika süre verilir. Öğrencilerin yazmaları bittikten sonra
                               “Şimdi ‘Bildiklerim’ ve ‘Bilmek İstediklerim’ kısımlarını ‘Öğrendiklerim’ kısmıyla karşılaş-
                               tırın. Bildikleriniz ve öğrenmek istediklerinizle öğrendikleriniz arasında nasıl bir fark ol-
                               duğunu söylemenizi istiyorum.” yönergesini verir (ÜF1). Öncelikle gönüllü öğrencilerden
                               başlayarak tüm öğrencilerin cevaplarını alır (SF4).

                               Öğrencilerin cevaplarını aldıktan sonra öğretmen  felsefe ile ilişkili kavramlardan olan
                               hakikat, hikmet, düşünme, bilgelik, sevgi kavramlarını kısaca özetler. Daha sonra öğret-
                               men öğrencileri beş gruba böler. Her bir gruba belirtilen kavramlardan (hakikat, hikmet,
                               düşünme, bilgelik ve sevgi) bir tanesini performans görevi olarak dağıtır. Ardından sınıfa
                               “Diğer dersimizde her grubun verilen tema/konu hakkında araştırma yapıp, kısa bir su-
                               num yapmasını istiyorum.” diyerek ödevlerini açıklar (ÜF2).
                               Öğretmen öğrencilerin KWL grafiği tablosunu inceyerek kendilerini değerlendirme-
                               lerini ister. Sonrasında da öğrencilerin doldurmuş  olduğu "KWL Grafiği Tablosu"nu
         Değerlendirme
                               toplar ve öğrencilerin özellikle “Öğrendiklerim” kategorisinde ne yazdıklarını değer-
                               lendirir. Eksik ya da yanlış olan kısımlar varsa buraları düzelterek dönüt sağlar.
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
                                 •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
                                 •  Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
                                   nekleri sunma.
                                 •  Alternatif  değerlendirme  yöntemleri  kullanma  (Uzatılmış  zaman,  alternatif
         Kullanılan Evrensel       ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.).
         Tasarım Ögeleri         •  Geri  bildirim  ve  değerlendirmelerde  çoklu  ortamlar  kullanma  (Sözlü,  yazılı,
                                   görsel vb.).
                                 •  Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma.
                                 •  Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (Dijital kopyalar, interaktif
                                   uygulamalar vb.).
                                 •  Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturma ve her öğrencinin bireysel ihti-
                                   yaçlarına uygun hedefler belirleme.


                                                                                                         23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28