Page 108 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 108
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Salınan Sarkacım
Konu Salınım hareketi, basit sarkaç ve yay sarkacı
Periyodik hareketi tanımlayabilme
Basit sarkaçta periyot kavramını ve periyoda etki eden değişkenleri tanımlayabil-
Öğrenme Hedefleri me
Yay sarkacında periyot kavramını ve periyoda etki eden değişkenleri tanımlayabil-
me
• Kâğıt
Materyaller • Etkileşimli Tahta
• Kalem
Süre 4 ders saati
Bu etkinlikte; beyin fırtınası, benzetim (simülasyon), soru- cevap, esnek gruplar, su-
num tekniği, iş birlikli öğretim yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.
Beyin Fırtınası: Öğretmen, “Sizce kronometre, saat vb. zaman ölçme araçları icat
edilmeden önce insanlar zamanı nasıl ölçmüş olabilirler?” sorusunu yöneltir ve ko-
nuyu sınıfla tartışır.
Benzetim (simülasyon): Etkileşimli tahtada http://meb.ai/0iajGg linkinde yer alan
simülasyonlar açılır.
Soru-Cevap Yöntemi: Öğretmen öğrencilerden gelen cevaplar doğrultusunda za-
manın standart bir şekilde herkesçe aynı ölçülebilmesi için bir kurala ihtiyaç oldu-
ğunu söyler ve Galileo Galilei’nin belli bir uzunluktaki sarkacın bir gidiş-gelişini (bir
salınım) 2 saniye olarak kabul ettiğini vurgular.
Etkinlik Açıklaması
Esnek Gruplar: Kütle, ip uzunluğu, yer çekimi ivmesi ve genlik değişkenlerine göre
gruplara ayrılan öğrencilerin diğer nicelikleri sabit bırakıp sadece bulundukları
gruba ait niceliği değiştirerek sarkacın periyodunun bu değişimden nasıl etkilendi-
ğini not almaları sağlanır.
Sunum Tekniği: Her bir grup kendi aralarında bir sözcü seçerek elde ettikleri sonu-
cu sınıfta paylaşır.
İş Birlikli Öğretim: Yayın sertliği (yay sabiti), kütle, çekim ivmesi ve genlik nicelikle-
rine göre öğrenciler dört gruba ayrılır. Her grup simülasyonda sadece kendilerine
ait nicelikleri değiştirip diğer nicelikleri sabit bırakır ve yay sarkacının periyodunun
nasıl değiştiğini not alırlar.Her bir grup kendi aralarında bir sözcü seçip elde ettik-
leri sonucu sunum ya da rapor hazırlayarak sınıfta paylaşır.
Öğretmen öğrencilere, “Sizce kronometre, saat vb. zaman ölçme araçları icat edil-
meden önce insanlar zamanı nasıl ölçmüş olabilirler?” sorusunu yöneltir (İF1, SF1).
Öğrencilerden gelen kum saati, takvim, güneş saati, su saati, mum saati vb. ce-
vaplardan sonra öğretmen de içinde sarkacın olacağı listeye ilaveler yapar. Daha
Uygulama Süreci sonra bu araçların görsellerini etkileşimli tahtada öğrencilere gösterir ve araçların
çalışma prensiplerini kısaca açıklar (SF2).
Bu araçların genellikle gün, ay, saat vb. geniş zaman aralıklarını ölçtüğü vurgulanır.
Bilim ilerledikçe zamanın daha hassas ölçülmesi gerektiğini öğrencilere açıklar.
108