Page 108 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 108

Fizik

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Salınan Sarkacım
         Konu                  Salınım hareketi, basit sarkaç ve yay sarkacı
                               Periyodik hareketi tanımlayabilme
                               Basit sarkaçta periyot kavramını ve periyoda etki eden değişkenleri tanımlayabil-
         Öğrenme Hedefleri     me
                               Yay sarkacında periyot kavramını ve periyoda etki eden değişkenleri tanımlayabil-
                               me
                                 •  Kâğıt

         Materyaller             •  Etkileşimli Tahta
                                 •  Kalem
         Süre                  4 ders saati

                               Bu etkinlikte; beyin fırtınası, benzetim (simülasyon), soru- cevap, esnek gruplar, su-
                               num tekniği, iş birlikli öğretim yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.

                               Beyin Fırtınası: Öğretmen, “Sizce kronometre, saat vb. zaman ölçme araçları icat
                               edilmeden önce insanlar zamanı nasıl ölçmüş olabilirler?” sorusunu yöneltir ve ko-
                               nuyu sınıfla tartışır.
                               Benzetim (simülasyon): Etkileşimli tahtada http://meb.ai/0iajGg linkinde yer alan
                               simülasyonlar açılır.
                               Soru-Cevap Yöntemi: Öğretmen öğrencilerden gelen cevaplar doğrultusunda za-
                               manın standart bir şekilde herkesçe aynı ölçülebilmesi için bir kurala ihtiyaç oldu-
                               ğunu söyler ve Galileo Galilei’nin belli bir uzunluktaki sarkacın bir gidiş-gelişini (bir
                               salınım) 2 saniye olarak kabul ettiğini vurgular.
         Etkinlik Açıklaması
                               Esnek Gruplar: Kütle, ip uzunluğu, yer çekimi ivmesi ve genlik değişkenlerine göre
                               gruplara  ayrılan  öğrencilerin  diğer  nicelikleri  sabit  bırakıp  sadece  bulundukları
                               gruba ait niceliği değiştirerek sarkacın periyodunun bu değişimden nasıl etkilendi-
                               ğini not almaları sağlanır.
                               Sunum Tekniği: Her bir grup kendi aralarında bir sözcü seçerek elde ettikleri sonu-
                               cu sınıfta paylaşır.
                               İş Birlikli Öğretim: Yayın sertliği (yay sabiti), kütle, çekim ivmesi ve genlik nicelikle-
                               rine göre öğrenciler dört gruba ayrılır. Her grup simülasyonda sadece kendilerine
                               ait nicelikleri değiştirip diğer nicelikleri sabit bırakır ve yay sarkacının periyodunun
                               nasıl değiştiğini not alırlar.Her bir grup kendi aralarında bir sözcü seçip elde ettik-
                               leri sonucu sunum ya da rapor hazırlayarak sınıfta paylaşır.
                               Öğretmen öğrencilere, “Sizce kronometre, saat vb. zaman ölçme araçları icat edil-
                               meden önce insanlar zamanı nasıl ölçmüş olabilirler?” sorusunu yöneltir (İF1, SF1).
                               Öğrencilerden gelen kum saati, takvim, güneş saati, su saati, mum saati vb. ce-
                               vaplardan sonra öğretmen de içinde sarkacın olacağı listeye ilaveler yapar. Daha
         Uygulama Süreci       sonra bu araçların görsellerini etkileşimli tahtada öğrencilere gösterir ve araçların
                               çalışma prensiplerini kısaca açıklar (SF2).
                               Bu araçların genellikle gün, ay, saat vb. geniş zaman aralıklarını ölçtüğü vurgulanır.
                               Bilim ilerledikçe zamanın daha hassas ölçülmesi gerektiğini öğrencilere açıklar.


    108
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113