Page 109 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 109

Fizik

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen  öğrencilere,  “Galileo  Galilei  yaşamı  boyunca  hız  ve  zaman  ölçümüne
                               önem vermiştir fakat elinde su saatinden başka bir ölçme aracı yoktur. Bu yüzden
                               zamanı  daha  hassas  ölçebilecek  bir  araç  arayışına  girmiştir.  Yaptığı  çalışmalar
                               sonucunda saniyeyi ölçebilen bir araç geliştirmiştir.” açıklamasını yapar ve sarkaç
                               görselini tahtada açarak “Sizce Galileo Galilei sarkaç yardımıyla saniyeyi nasıl ölç-
                               müş olabilir?” sorusunu yöneltir.
                               Öğretmen öğrencilerden gelen cevaplar doğrultusunda zamanın standart bir şe-
                               kilde herkesçe aynı ölçülebilmesi için bir kurala ihtiyaç olduğunu söyler ve Galileo
                               Galilei’nin belli bir uzunluktaki sarkacın bir gidiş-gelişini (bir salınım) 2 saniye olarak
                               kabul ettiğini vurgular. Bu yöntemle zaman ölçümünün bir standarda bağlandığını
                               öğrencinin anlamasını sağlar (İF2).
                               Bunun gibi düzenli bir şekilde tekrar eden hareketlerin periyodik hareketler olduğu
                               tanımlanır. Dalgalar temasında ifade edilen “Bir tam dalganın oluşması için geçen
                               süreye periyot denir.” tanımına atıfta bulunarak bir salınım için geçen sürenin de
                               periyot olduğu ifade edilir.
                               Öğrenciler kütle, ip uzunluğu, yer çekimi ivmesi ve genlik değişkenlerine göre dört
                               gruba ayrılır (FÖOD1). Etkileşimli tahtadan aşağıda görseli verilen http://meb.ai/
                               UVJnIfV simülasyon linki açılarak gruba ayrılan öğrenciler teker teker simülasyonu
                               kullanır (FÖOD2).































                               Gruplara  ayrılan  öğrencilerin  diğer  nicelikleri  sabit  bırakıp  sadece  bulundukları
                               gruba ait niceliği değiştirerek sarkacın periyodunun bu değişimden nasıl etkilen-
                               diğini not almaları sağlanır (SF3). Her bir grup kendi aralarında bir sözcü seçerek
                               elde ettikleri sonucu sınıfta paylaşır (ÜF1). Öğretmen tüm sonuçları tahtaya liste-
                               ler. Böylelikle kütle, ip uzunluğu, yer çekim ivmesi ve genlik niceliklerinin sarkacın
                               periyodunu nasıl etkilediği sonucuna ulaşılmış olur.

                               Etkileşimli tahtada http://meb.ai/0iajGg simülasyonu açılarak yayın sertliği (yay
                               sabiti), kütle, yer çekimi ivmesi ve genlik niceliklerine göre öğrenciler dört gruba
                               ayrılır.


                                                                                                         109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114