Page 109 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 109
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen öğrencilere, “Galileo Galilei yaşamı boyunca hız ve zaman ölçümüne
önem vermiştir fakat elinde su saatinden başka bir ölçme aracı yoktur. Bu yüzden
zamanı daha hassas ölçebilecek bir araç arayışına girmiştir. Yaptığı çalışmalar
sonucunda saniyeyi ölçebilen bir araç geliştirmiştir.” açıklamasını yapar ve sarkaç
görselini tahtada açarak “Sizce Galileo Galilei sarkaç yardımıyla saniyeyi nasıl ölç-
müş olabilir?” sorusunu yöneltir.
Öğretmen öğrencilerden gelen cevaplar doğrultusunda zamanın standart bir şe-
kilde herkesçe aynı ölçülebilmesi için bir kurala ihtiyaç olduğunu söyler ve Galileo
Galilei’nin belli bir uzunluktaki sarkacın bir gidiş-gelişini (bir salınım) 2 saniye olarak
kabul ettiğini vurgular. Bu yöntemle zaman ölçümünün bir standarda bağlandığını
öğrencinin anlamasını sağlar (İF2).
Bunun gibi düzenli bir şekilde tekrar eden hareketlerin periyodik hareketler olduğu
tanımlanır. Dalgalar temasında ifade edilen “Bir tam dalganın oluşması için geçen
süreye periyot denir.” tanımına atıfta bulunarak bir salınım için geçen sürenin de
periyot olduğu ifade edilir.
Öğrenciler kütle, ip uzunluğu, yer çekimi ivmesi ve genlik değişkenlerine göre dört
gruba ayrılır (FÖOD1). Etkileşimli tahtadan aşağıda görseli verilen http://meb.ai/
UVJnIfV simülasyon linki açılarak gruba ayrılan öğrenciler teker teker simülasyonu
kullanır (FÖOD2).
Gruplara ayrılan öğrencilerin diğer nicelikleri sabit bırakıp sadece bulundukları
gruba ait niceliği değiştirerek sarkacın periyodunun bu değişimden nasıl etkilen-
diğini not almaları sağlanır (SF3). Her bir grup kendi aralarında bir sözcü seçerek
elde ettikleri sonucu sınıfta paylaşır (ÜF1). Öğretmen tüm sonuçları tahtaya liste-
ler. Böylelikle kütle, ip uzunluğu, yer çekim ivmesi ve genlik niceliklerinin sarkacın
periyodunu nasıl etkilediği sonucuna ulaşılmış olur.
Etkileşimli tahtada http://meb.ai/0iajGg simülasyonu açılarak yayın sertliği (yay
sabiti), kütle, yer çekimi ivmesi ve genlik niceliklerine göre öğrenciler dört gruba
ayrılır.
109