Page 104 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 104

Fizik

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               İstasyon çalışmasından sonra tüm sınıf bir araya getirilir ve çalışma kağıtlarında
                               bulunan  sorular,  öğretmen  rehberliğinde  tartışılıp  cevaplanır  (SF1).  Daha  sonra
                               öğretmen aşağıdaki şemayı tahtaya çizip öğrencilerinden de defterlerine çizme-
                               lerini ister (İF5).
                                                              Enine
                                                              Dalga




                                                Mekanik                   Elektromanyetik
                                                 Dalga                        Dalga




                                                             Boyuna
                                                              Dalga

                               Öğrencilerden ses, yay, su, deprem ve ışık dalgalarının şemadaki boyalı kısımlara
                               uygun şekilde yazmaları istenir (ÜF1). Bu dalgaların nereye yazılacağının uygun
                               olacağı  sınıfla  tartışıldıktan  sonra  öğrencilerin  defterlerine  yazdıkları  cevapları
                               kontrol etmeleri istenir (ÜF2).
                               Öğretmen öğrencilere dalganın yayılma süratinin ortamın özelliklerinden etkilenip
                               etkilenmeyeceği ile ilgili sorular sorabilir (İF6). Örneğin “Ses dalgalarının yayılma
                               sürati ortamın sıcaklığından etkilenebilir mi?” ya da “Su dalgalarının yayılma sürati
                               ortamın derinliğine bağlı mıdır?” soruları yöneltilebilir.
                               Öğretmen sınıfı dört gruba ayırır (FÖOD2). Her gruba içi boş dikdörtgen şeklinde
                               bir leğen verir (FÖOD3). Öğrencilerden cetvel yardımı ile leğenin tabanından yu-
                               karıya doğru birer cm arayla işaretler koymalarını ister (SF2). Öğrenciler önce 1
                               cm seviyesine kadar leğeni suyla doldurur. Öğretmen, “Leğenin bir ucunu hafifçe
                               kaldırıp bıraktığınızda bir atma oluşur. Bu atma leğenin diğer ucuna çarpıp geri
                               döner. Leğenin uzunluğunu cetvelle ölçtüğünüzde atmanın bir gidiş gelişinde aldı-
                               ğı yol leğenin uzunluğunun iki katıdır. Bu mesafeyi ölçüp atmanın hareket süresine
                               bölerseniz atmanın süratini hesaplamış olursunuz.” der.










                               Öğrenciler önce 1 cm seviyesine kadar leğeni suyla doldururlar. Bir öğrenci leğeni
                               hafifçe kaldırıp bıraktığı anda başka bir öğrenci kronometreyi çalıştırır. Atma diğer
                               uca çarpıp tekrar harekete başladığı noktaya geri döndüğü anda öğrenci krono-
                               metreyi durdurur. Atmanın aldığı yol, zamana bölündüğünde atmanın 1 cm derinli-
                               ğindeki ortamda sahip olduğu sürat hesaplanmış olur.
                               Gruplar aynı işlemi leğene 2 cm, 4 cm ve 6 cm seviyesine kadar su doldurup tekrar-
                               larlar. Elde edilen sonuçlar gruplar tarafından not edilir (SF3). Elde edilen sonuçlar
                               birbirleri ile karşılaştırmak üzere sınıfla paylaşılır. Yapılan etkinlik neticesinde su de-
                               rinliği arttıkça atmanın süratinin de arttığı sonucuna ulaşılır.


    104
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109