Page 103 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 103

Fizik

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Grafik ve Tablo Hazırlama: Öğrencilerden, ses, yay, su, deprem ve ışık dalgalarının
                               şemada uygun kısımlara yerleştirmeleri istenir.
                               Öğrenci  Öz  Değerlendirmeleri:  Öğrencilerin  defterlerine  yazdıkları  cevapları
                               kontrol etmeleri istenir.
                               Soru Cevap Yöntemi: Öğretmen öğrencilere dalganın yayılma süratinin ortamın
                               özelliğinden etkilenip etkilenmeyeceği ile ilgili sorular sorabilir.
                               Deney: Öğrenciler önce 1 cm seviyesine kadar leğeni suyla doldururlar. Bir öğren-
                               ci leğeni hafifçe kaldırıp bıraktığı anda başka bir öğrenci kronometreyi çalıştırır.
                               Atma diğer uca çarpıp tekrar harekete başladığı noktaya geri döndüğü anda öğ-
                               renci kronometreyi durdurur. Atmanın aldığı yol zamana bölündüğünde atmanın 1
                               cm derinliğindeki ortamda sahip olduğu sürat hesaplanmış olur.

                               Doğrudan Anlatım: Öğretmen “Leğenin bir ucunu hafifçe kaldırıp bıraktığınızda
                               bir atma oluşur. Bu atma leğenin diğer ucuna çarpıp geri döner. Leğenin uzunluğu-
                               nu cetvelle ölçtüğünüzde atmanın bir gidiş gelişi, leğenin uzunluğunun iki katıdır. Bu
                               mesafeyi ölçüp atmanın hareket süresine bölerseniz atmanın süratini hesaplamış
                               olursunuz.” der.

                               Öğretmen dalgaları farklı özelliklerine göre sınıflandırmak için öğrencilerden su,
                               ses, yay, deprem ve elektromanyetik dalga içeren fotoğraf veya video gibi öğretim
                               materyallerini, EBA ve OGM Materyal portallarından araştırıp derse hazırlıklı gel-
                               melerini ister. Bu materyaller öğrencilerin kendi hızlarında öğrenmelerine olanak
                               tanır (İF1).
                               Öğrencilerin  öğrendikleri konuları derinlemesine anlamaları ve uygulama yapabil-
                               meleri için sınıf ortamında 4 farklı istasyon oluşturulur.
                               İstasyonların isimleri:

                               -Enine dalga istasyonu
                               -Boyuna dalga istasyonu
                               -Mekanik dalga istasyonu

                               -Elektromanyetik dalga istasyonu
         Uygulama Süreci       olarak belirlenir.
                               Her istasyona, ilgili dalga türünü gösteren görseller ve öğretmen tarafından hazır-
                               lanan çalışma kağıtları yerleştirilir. Her bir masada istasyonların isimlerine ait olan
                               dalgaların özellikleri, görselleri, afişleri vb. materyaller bulundurulur (İF2). Çalışma
                               kağıtlarında aşağıdaki sorular yer alır (İF3).

                                 •  Bulunduğunuz istasyona ait olan dalga türüne yönelik örnekler nelerdir?
                                 •  Örnek verdiğiniz dalgalar hangi özelliklerinden dolayı bulunduğunuz istasyona
                                   aittir?
                                 •  Dalgalar sınıflandırılırken hangi özellikleri dikkate alınmaktadır?
                                 •  Dalga türleri nelerdir?
                               Öğrenciler sınıf mevcudu ve/veya oturma düzenlerine göre 4 gruba ayrılır (FÖOD1).
                               Her grubun sırayla istasyonlarda bulunmaları, masalarda bulunan materyalleri in-
                               celemeleri, çalışma kağıtlarında bulunan soruları cevaplamaları istenir (İF4).


                                                                                                         103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108