Page 106 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 106
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 18
TEMA: DALGALAR
Etkinliğe FİZ.10.4.4. Periyodik hareketlere ilişkin deneyimlerini yansıtabilme
Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları
FİZ.10.4.4.
Basamaklandırılmış a) Periyodik hareketlere ilişkin deneyimlerini gözden geçirir.
Bilgi Birimleri b) Periyodik hareketlere ilişkin deneyimlerinden çıkarım yapar.
c) Periyodik hareketlere ilişkin deneyimlerinden ulaştığı çıkarımı değerlendirir.
Öğrencinin dalgaların temel kavramlarından periyot kavramını, mekanik
Ön Koşul Beceriler/ dalgalardan yaydaki dalgaları, su dalgalarını ve depremin özelliklerini, sesin
Temel Kabuller
yayılma süratinin ortama bağlı olduğunu bildiği kabul edilmektedir.
Periyodik hareketleri tanımlamada zorluk yaşayabilir.
Basit sarkaçta periyot kavramını ve periyoda etki eden değişkenleri öğrenmede
Tema Bazlı Öğrenci zorluk yaşayabilir.
İhtiyaçları
Yay sarkacında periyot kavramını ve periyoda etki eden değişkenleri öğrenmede
zorluk yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmen, soruyu öğrencilere yöneltirken aynı zamanda güneşin konumunu
ve gölgelerin uzunluğunu kullanarak insanların zamanı nasıl ölçebileceklerini gös-
teren görseller veya videolar sunabilir.
İF2: Öğretmen, öğrencilere zamanı hassas bir şekilde ölçmenin hangi alanlarda
İçerik
önemli avantajlar sağladığını ve neden toplumsal yaşamın bir gerekliliği olduğunu
göstermek için günlük hayattan örnekler ve uygulamalar sunabilir.
İF3: Öğrenciler simülasyonu kullanırken öğretmen sesli açıklamalar veya rehberlik
sağlayarak öğrencileri yönlendirebilir.
SF1: Öğretmen, katılımcı hikâye anlatımı yöntemini kullanarak tarih boyunca ölç-
me yöntemlerinin gelişimini anlatan bir hikâye oluşturabilir. Öğrenciler, bu hikâyeyi
canlandırarak farklı zaman ölçme araçlarının (kum saati, su saati, güneş saati, sar-
kaç) nasıl kullanıldığını ve icat edildiğini rol oynama ile öğrenebilirler. Her öğrenci
farklı bir aracın tarihini araştırarak sınıfa bu aracın nasıl çalıştığını ve zaman ölç-
mede nasıl bir yenilik getirdiğini anlatabilir.
SF2: Öğrencilere, her bir zaman ölçme aracının nasıl çalıştığını canlandırmak için
Süreç
etkileşimli aktiviteler düzenlenebilir. Örneğin, güneş saatinin nasıl çalıştığını gös-
termek için bir model yapılabilir ve sınıfta güneş ışığını kullanarak zaman ölçülebilir.
SF3: Öğrencilere, sınıfta gerçekleştirebilecekleri basit deneylerle sarkacın periyo-
du üzerindeki etkileri doğrudan gözlemleme fırsatı verilebilir. Örneğin, farklı uzun-
luklarda iplerle aynı kütledeki sarkaçların periyodunu ölçebilirler.
SF4: Öğrencilere, simülasyon kullanımı sırasında öğrendikleri bilgileri pekiştirmele-
rine yardımcı olabilecek soru-cevap oturumları düzenlenebilir.
106