Page 82 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 82

Fizik

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 14


        TEMA: ELEKTRİK
         Etkinliğe             FİZ.10.3.3. Ohm Yasası ile ilgili tümevarımsal akıl yürütebilme
         Dönüştürülecek
         Öğrenme Çıktıları

                               FİZ.10.3.3.
         Basamaklandırılmış    a) Elektrik akımı, direnç ve potansiyel fark arasındaki ilişkiyi deney yoluyla keşfede-
         Bilgi Birimleri       rek Ohm Yasası'nın matematiksel modeline ulaşır.

                               b) Ohm Yasası'nın matematiksel modeli üzerinden genelleme yapar.
         Ön Koşul Beceriler/   Öğrencilerin  direnç  ve  bağlı  olduğu  faktörleri,  devre  elemanlarını  temsil  eden
         Temel Kabuller        sembolleri, iletken ve yalıtkan malzemeleri bildiği kabul edilmektedir.

                               Bir elektrik devresinde akım ve potansiyel fark arasındaki ilişkiyi anlamakta zorluk
         Tema Bazlı Öğrenci    yaşayabilir.
         İhtiyaçları
                               Ohm Yasası’nın matematiksel modeline ulaşmakta zorluk yaşayabilir.
                                              Farklılaştırma Alanları
                               İF1: Öğretmen devre elemanlarını tanıtırken öğrencilerin bu elemanlara dokunma-
                               sını sağlayabilir. İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için devre elemanlarının yanında
                               semboller ya da kısa tanımların eklendiği bir afiş sunabilir.

                               İF2: Deneye başlamadan önce görsel uyaranları çeşitlendirmek için sınıfta yapıla-
                               cak deneye dair bir video gösterimiyle konuyla ilgili bilgilendirme yapılabilir.

                               İF3: Devreyi kurmakta zorlanan öğrencilere yardımcı olmak için elemanların yer-
         İçerik                lerini ve bağlantılarını gösteren görsel işaretler veya basitleştirilmiş şemalar kulla-
                               nılabilir.
                               İF4: Öğretmenin “Devrede kullanılan direncin değerinin iki katı değerinde bir direnç
                               kullansaydık aynı potansiyel fark değerlerine karşılık gelen akım şiddeti değerleri
                               nasıl olurdu?” sorusu simülasyon yoluyla görselleştirilebilir. (http://meb.ai/Xaj87d)
                               Ayrıca sınıfta uygulanan deneyde kullanılan direnç yerine iki katı büyüklüğünde bir
                               değere sahip direnç kullanılarak görsel destek verilebilir.
                               SF1: Bu etkinlik, ters yüz öğrenme yöntemiyle öğrencilerin temel bilgileri evde öğ-
                               renmeleri ve sınıfta etkinliklere katılmaları için “sınıf dışı (evde)” ve “sınıf içi” olmak
                               üzere iki aşamalı düzenlenebilir. Sınıf dışı öğrenme aşamasında devre elemanları-
                               nın fonksiyonlarını, elektrik akımının ölçülmesi için kullanılan aletleri ve Ohm Yasası
                               gibi konuları detaylı bir şekilde açıklayan videolu anlatımlar, okuma materyalleri ve
                               interaktif uygulamalar öğrenciye sunulabilir.

         Süreç                 SF2: Dersten önce öğrencilerden Ohm Yasası’nın sahibi bilim insanı George Simon
                               Ohm ile ilgili araştırmalar yapmaları istenebilir. Araştırmasını sunmak isteyen öğ-
                               rencilerin dersin başında edindikleri bilgileri arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir.
                               SF3: Devreyi kurmakta zorlanan öğrenciler ile devreyi daha kolay kuran öğrencile-
                               rin aynı grupta olması sağlanarak akran destekli öğretimden yararlanılabilir.
                               SF4: Öğrencilerin potansiyel fark ile akım şiddeti arasındaki ilişkiyi sözel olarak ifa-
                               de etmeleri istenebilir.


    82
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87