Page 82 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 82
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 14
TEMA: ELEKTRİK
Etkinliğe FİZ.10.3.3. Ohm Yasası ile ilgili tümevarımsal akıl yürütebilme
Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları
FİZ.10.3.3.
Basamaklandırılmış a) Elektrik akımı, direnç ve potansiyel fark arasındaki ilişkiyi deney yoluyla keşfede-
Bilgi Birimleri rek Ohm Yasası'nın matematiksel modeline ulaşır.
b) Ohm Yasası'nın matematiksel modeli üzerinden genelleme yapar.
Ön Koşul Beceriler/ Öğrencilerin direnç ve bağlı olduğu faktörleri, devre elemanlarını temsil eden
Temel Kabuller sembolleri, iletken ve yalıtkan malzemeleri bildiği kabul edilmektedir.
Bir elektrik devresinde akım ve potansiyel fark arasındaki ilişkiyi anlamakta zorluk
Tema Bazlı Öğrenci yaşayabilir.
İhtiyaçları
Ohm Yasası’nın matematiksel modeline ulaşmakta zorluk yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmen devre elemanlarını tanıtırken öğrencilerin bu elemanlara dokunma-
sını sağlayabilir. İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için devre elemanlarının yanında
semboller ya da kısa tanımların eklendiği bir afiş sunabilir.
İF2: Deneye başlamadan önce görsel uyaranları çeşitlendirmek için sınıfta yapıla-
cak deneye dair bir video gösterimiyle konuyla ilgili bilgilendirme yapılabilir.
İF3: Devreyi kurmakta zorlanan öğrencilere yardımcı olmak için elemanların yer-
İçerik lerini ve bağlantılarını gösteren görsel işaretler veya basitleştirilmiş şemalar kulla-
nılabilir.
İF4: Öğretmenin “Devrede kullanılan direncin değerinin iki katı değerinde bir direnç
kullansaydık aynı potansiyel fark değerlerine karşılık gelen akım şiddeti değerleri
nasıl olurdu?” sorusu simülasyon yoluyla görselleştirilebilir. (http://meb.ai/Xaj87d)
Ayrıca sınıfta uygulanan deneyde kullanılan direnç yerine iki katı büyüklüğünde bir
değere sahip direnç kullanılarak görsel destek verilebilir.
SF1: Bu etkinlik, ters yüz öğrenme yöntemiyle öğrencilerin temel bilgileri evde öğ-
renmeleri ve sınıfta etkinliklere katılmaları için “sınıf dışı (evde)” ve “sınıf içi” olmak
üzere iki aşamalı düzenlenebilir. Sınıf dışı öğrenme aşamasında devre elemanları-
nın fonksiyonlarını, elektrik akımının ölçülmesi için kullanılan aletleri ve Ohm Yasası
gibi konuları detaylı bir şekilde açıklayan videolu anlatımlar, okuma materyalleri ve
interaktif uygulamalar öğrenciye sunulabilir.
Süreç SF2: Dersten önce öğrencilerden Ohm Yasası’nın sahibi bilim insanı George Simon
Ohm ile ilgili araştırmalar yapmaları istenebilir. Araştırmasını sunmak isteyen öğ-
rencilerin dersin başında edindikleri bilgileri arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir.
SF3: Devreyi kurmakta zorlanan öğrenciler ile devreyi daha kolay kuran öğrencile-
rin aynı grupta olması sağlanarak akran destekli öğretimden yararlanılabilir.
SF4: Öğrencilerin potansiyel fark ile akım şiddeti arasındaki ilişkiyi sözel olarak ifa-
de etmeleri istenebilir.
82