Page 86 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 86
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerden tabloyu doldurduktan sonra potansiyel fark – akım şiddeti grafiği
çizip tablodaki değerleri grafiğe aktarmaları istenir (SF4, ÜF1).
Direncin uçlarındaki potansiyel fark ile dirençten geçen akım şiddeti arasındaki iliş-
ki sınıfta tartışılır.
Çizilen grafiğin eğimi ile devrede kullanılan direncin değeri arasındaki ilişki sınıfta
tartışılır.
Öğrenciler bu tartışmalar sonucunda akım şiddeti, direnç ve potansiyel fark arasın-
daki matematiksel modele ulaşırlar (ÜF2).
Öğretmen gruplara Ohm Yasası’nın matematiksel modelinden yola çıkarak “Dev-
rede kullanılan direncin değerinin iki katı değerinde bir direnç kullansaydık aynı
potansiyel fark değerlerine karşılık gelen akım şiddeti değerleri nasıl olurdu?” soru-
sunun gerekçelendirilmiş cevaplarını deney formundaki raporlarına yazmalarını ve
potansiyel fark-akım şiddeti grafik çizimini eklemelerini söyler (İF4).
Öğretmen öğrencilere Ek 2’de “ampermetre ve voltmetrenin özellikleri” ile ilgili ve-
rilen tanılayıcı dallanmış ağaç formunu dağıtır ve öğrencilerden yönergeleri takip
etmelerini ister. Formun kullanılmasında ve değerlendirilmesinde öğrencilere, “Ve-
rilen önermenin doğru olduğunu düşünüyorsanız (D) seçeneğini, yanlış olduğunu
düşünüyorsanız (Y) seçeneğini seçmeniz gerekmektedir. İlk önermeden başlayarak
yapacağınız Doğru (D) / Yanlış (Y) seçimleriyle, sekiz farklı çıkış noktasından biri-
ne ulaşılabilecektir. Çıkışlara ulaşana kadar her bir uygun seçime (Doğru (D) veya
Yanlış (Y)) 1 puan verilecektir. Alabileceğiniz en yüksek puan 3’tür.” yönergesi verilir.
Öğrenciler; tablo oluşturma, deney sürecinde yaptıkları çalışmalar, beyin fırtınası
sırasındaki katılım durumları, grafik hazırlama sürecindeki becerileri dikkate alına-
Değerlendirme
rak kontrol listesi aracılığıyla değerlendirilir. Ayrıca tanılayıcı dallanmış ağaç formu
puanlanarak değerlendirme yapılır.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Öğrencilerin sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir dü-
zen oluşturma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
Kullanılan Evrensel me ve değerlendirme biçimleri vb.)
Tasarım Ögeleri
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
sel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
• Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturma ve her öğrencinin bireysel ihti-
yaçlarına uygun hedefler belirleme
86