Page 85 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 85

Fizik

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen sınıfa girdiğinde sınıf lambasının açma kapama  düğmesini birkaç kez
                               açıp  kapatarak  lambanın  yanıp  sönmesini  sağlar.  Öğretmen  öğrencilere  beyin
                               fırtınası yöntemini kullanarak “Bir düğme sistemi ile lambanın yanıp sönmesi nasıl
                               mümkün olmaktadır? Bu sistemin çalışma prensibi nasıl olabilir?  Diğer elektronik
                               cihazlarda bu durum geçerli midir? Sınıfımızdaki lamba hangi şartlar sağlandığın-
                               da daha parlak ışık verir? Elektrikli ısıtıcı kademeli açma kapama ayar düğmesi ile
                               nasıl daha az ya da daha çok çalışabilmektedir? Bu durum saç kurutma makinesi
                               ve çoğu elektronik cihazda geçerli midir?” sorularını sorar (SF1, SF2).

                               Öğretmen devre elemanlarını sınıftaki lamba sisteminin çalışma prensipleri ile öz-
                               deşleştirerek “Katı bir iletkenin uçlarına uygulanan potansiyel fark nedeniyle iletke-
                               nin içerisinde düzenli bir şekilde hareket eden serbest elektronlar, elektrik akımının
                               oluşmasına neden olur. Elektrik akımını ölçen alet ampermetre, potansiyel farkı öl-
                               çen alet ise voltmetredir (İF1). Bir iletkenin üzerinden geçen elektrik akımına karşı
                               gösterdiği zorluğa elektriksel direnç denir. Elektriksel direnç “R” sembolüyle göste-
                               rilir. Akımın bir direnç üzerinden geçmesi sonucunda elektrik enerjisi ısı enerjisine
                               dönüşür.  Direnç  sayesinde  devre  sisteminin  çalışabileceği  şartlar  sağlanır.  Kendi
                               devremizi oluşturup devre çalışma sistemini inceleyelim (İF2). Deney raporumuzu
                               sizlere verilecek deney formuna yazalım.” açıklamalarını yapar ve dört grup oluş-
                               turarak gruplara Ek 1 Deney Formu’nu verir.







         Uygulama Süreci















                                                                 Şekil I
                               Gruplardan “Şekil 1”deki devreyi kurmaları istenir (İF3, SF3). Her grup ayarlanabi-
                               lir güç kaynağının kademesini 10 V’a getirir, güç kaynağını açıp anahtarını kapatır.
                               Öğrenciler voltmetrede ve ampermetrede okunan değerleri tabloda gerekli yerlere
                               yazarlar (FÖOD1). Öğrenciler aynı işlemleri 20 V ve 30 V için tekrar ederek sonuçla-
                               rı aşağıda yer alan “Tablo 1” şeması ile deney formundaki raporlarına eklerler.
                                                                Tablo 1
                                             Güç Kaynağı      Akım Şiddeti  Potansiyel Fark
                                                 10 V
                                                 20 V
                                                 30 V





                                                                                                         85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90