Page 84 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 84
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Ohm Yasası'na Yolculuk
Konu Ohm Yasası
Elektrik akımı, direnç ve potansiyel fark arasındaki ilişkiyi deney yoluyla keşfede-
bilme
Öğrenme Hedefleri
Ohm Yasası'nın matematiksel modeline ulaşabilme
Ohm Yasası'nın matematiksel modeli üzerinden genelleme yapabilme
• Ayarlanabilir güç kaynağı
• Ampermetre
• Voltmetre
• Dirençler (farklı değerlerde iki direnç)
Materyaller
• Bağlantı kabloları (iletken tel)
• Anahtar
• 4 adet Ek 1 Deney Formu
• Öğrencilerin her birine verilmek üzere Ek 2: Tanılayıcı dallanmış ağaç
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte beyin fırtınası, doğrudan anlatım, deney, esnek gruplar, tartışmacı
yaklaşım, matematiksel modelleme, yaratıcı problem çözme yöntem ve teknikle-
rinden faydalanılmıştır.
Beyin Fırtınası: Dersin giriş kısmında konu anlatımına geçiş aşamasında uygulanır.
Doğrudan Anlatım: Üretecin teller arasında oluşturacağı potansiyel fark sayesin-
de elektronların harekete geçeceği ve bu şekilde akımın oluşacağı söylenir.
Deney: Her gruba ayarlanabilir güç kaynağının kademesini 10V’a getirdikten son-
ra güç kaynağını açıp anahtarı kapatmaları söylenir.
Esnek Gruplar: Öğrenciler uygun sayıda gruplara ayrılarak öğrencilerden şekildeki
devreyi kurmaları istenir.
Tartışmacı Yaklaşım: Direncin uçlarındaki potansiyel fark ile dirençten geçen akım
Etkinlik Açıklaması
şiddeti arasındaki ilişki sınıfta tartışılır.
Matematiksel Modelleme: Etkinlik sürecindeki sınıf içi tartışmalar sonucundan
öğrenciler akım şiddeti, direnç ve potansiyel fark arasındaki matematiksel modele
ulaşırlar.
Yaratıcı Problem Çözme: Öğrencinin Ohm Yasası’nın matematiksel modelinden
yola çıkarak “Devrede kullanılan direnç değerinin iki katı büyüklük değerinde bir
direnç kullansaydık aynı potansiyel fark değerlerine karşılık gelen akım şiddeti de-
ğerleri nasıl olurdu?” sorusunu cevaplaması ve potansiyel fark-akım şiddeti grafiği-
ni çizmesi sağlanır.
Ödevlendirme: Öğrencilerden farklı gerilime sahip üreteçler ve farklı değerdeki di-
rençler kullanarak elektrik devreleri çizmeleri ve bu devrelerdeki akım değerlerini
hesaplamaları istenir.
84