Page 89 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 89
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 15
TEMA: ELEKTRİK
Etkinliğe FİZ.10.3.4. Dirençlerin bağlanma türüne göre eş değer direncin büyüklüğüne ilişkin
Dönüştürülecek bilimsel çıkarım yapabilme
Öğrenme Çıktıları
FİZ.10.3.4.
a) Dirençlerin seri, paralel ve birleşik bağlanma türlerini tanımlar.
Basamaklandırılmış b) Dirençlerin seri, paralel ve birleşik bağlanması ile eş değer direncin büyüklüğü
Bilgi Birimleri arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere veri toplar ve kaydeder.
c) Elde ettiği verileri yorumlayarak ulaştığı çıkarımlarını matematiksel modelleme-
leri kullanarak test eder.
Ön Koşul Beceriler/ Öğrencilerin basit elektrik devresini ve Ohm Yasası'nı bildiği, basit elektrik
Temel Kabuller devresinde ampermetre ve voltmetre ile ölçüm yapabildiği kabul edilmektedir.
Tema Bazlı Öğrenci Dirençlerin bağlanma türüne göre eş değer direncin büyüklüğüne ilişkin bilimsel çı-
İhtiyaçları karım yapabilmekte zorluk yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmen, elektrik devresinin basit bir görselini veya videosunu gösterip konu-
yu somutlaştırabilir. İşitsel uyaranları çeşitlendirmek için sözlü açıklamalara, öğret-
men ya da öğrenci okumalarına daha fazla yer verilebilir.
İF2: Öğretmen dirençlerin kaç farklı şekilde bağlanacağı ile ilgili yönlendirici soru-
lar sorabilir. Doğru şekilleri çizmeleri için öğrencilere ipuçları verilebilir.
İçerik
İF3: Öğrenciler için dirençlerin bağlanma şekillerini gösteren şemadaki yazıların
puntoları büyütülerek öğrencilerin şemadaki bilgileri daha net ve rahat bir şekilde
görmelerine yardımcı olunabilir.
İF4: Öğretmenin tahtaya çizdiği bağlanma şekillerini farklı renklerle veya kalın yazı
tipleriyle belirginleştirilebilir.
SF1: Dirençlerin bağlanma şekillerini çizmek için öğrencilerin akranından yardım
almaları sağlanabilir.
SF2: Öğretmen, öğrencileri öğrenme sürecine aktif olarak katılmaya teşvik etmek
ve öğrenmeyi somutlaştırmak amacıyla gerçek materyallerle seri, paralel ve bir-
leşik bağlanma şekillerini oluşturmalarını isteyebilir. Bu doğrultuda, öğrencileri 3
farklı gruba ayırarak her bir grubun sırasıyla devreleri farklı şekillerde bağlamayı
deneyimlemesini sağlayabilir.
Süreç SF3: Teknolojik imkanların sınırlı olduğu sınıflarda, etkinliği bir deney olarak dü-
zenlemek mümkündür. Öğretmen, deneyin amacını ve kullanılacak malzemeleri
açıklayarak sınıfı 3 farklı gruba ayırabilir. Her bir gruba bir devre verilir. Birinci grup
seri bağlı devrelerle çalışırken ikinci grup paralel bağlı devrelerle ve üçüncü grup
birleşik bağlı devrelerle çalışabilir. Gruplar, devrelerdeki akım ve gerilim değerlerini
ampermetre ve voltmetre yardımıyla ölçüp buradan çıkan sonuçla direnç değerini
hesaplayabilir ya da alternatif olarak ohmmetre kullanarak da direnci doğrudan
elde edebilir. Elde ettikleri verileri defterlerine not alırlar, sonuçlarını ve gözlemleri-
ni gruplar arasında paylaşarak farklı bağlama türlerinin devrenin eş değer direnci
89