Page 89 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 89

Fizik

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 15


        TEMA: ELEKTRİK
         Etkinliğe             FİZ.10.3.4. Dirençlerin bağlanma türüne göre eş değer direncin büyüklüğüne ilişkin
         Dönüştürülecek        bilimsel çıkarım yapabilme
         Öğrenme Çıktıları

                               FİZ.10.3.4.
                               a) Dirençlerin seri, paralel ve birleşik bağlanma türlerini tanımlar.
         Basamaklandırılmış    b) Dirençlerin seri, paralel ve birleşik bağlanması ile eş değer direncin büyüklüğü
         Bilgi Birimleri       arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere veri toplar ve kaydeder.
                               c) Elde ettiği verileri yorumlayarak ulaştığı çıkarımlarını matematiksel modelleme-
                               leri kullanarak test eder.
         Ön Koşul Beceriler/   Öğrencilerin  basit  elektrik  devresini  ve  Ohm  Yasası'nı  bildiği,  basit  elektrik
         Temel Kabuller        devresinde ampermetre ve voltmetre ile ölçüm yapabildiği kabul edilmektedir.
         Tema Bazlı Öğrenci    Dirençlerin bağlanma türüne göre eş değer direncin büyüklüğüne ilişkin bilimsel çı-
         İhtiyaçları           karım yapabilmekte zorluk yaşayabilir.
                                              Farklılaştırma Alanları
                               İF1: Öğretmen, elektrik devresinin basit bir görselini veya videosunu gösterip konu-
                               yu somutlaştırabilir. İşitsel uyaranları çeşitlendirmek için sözlü açıklamalara, öğret-
                               men ya da öğrenci okumalarına daha fazla yer verilebilir.

                               İF2: Öğretmen dirençlerin kaç farklı şekilde bağlanacağı ile ilgili yönlendirici soru-
                               lar sorabilir. Doğru şekilleri çizmeleri için öğrencilere ipuçları verilebilir.
         İçerik
                               İF3: Öğrenciler için dirençlerin bağlanma şekillerini gösteren şemadaki yazıların
                               puntoları büyütülerek öğrencilerin şemadaki bilgileri daha net ve rahat bir şekilde
                               görmelerine yardımcı olunabilir.
                               İF4: Öğretmenin tahtaya çizdiği bağlanma şekillerini farklı renklerle veya kalın yazı
                               tipleriyle belirginleştirilebilir.
                               SF1: Dirençlerin bağlanma şekillerini çizmek için öğrencilerin akranından yardım
                               almaları sağlanabilir.
                               SF2: Öğretmen, öğrencileri öğrenme sürecine aktif olarak katılmaya teşvik etmek
                               ve öğrenmeyi somutlaştırmak amacıyla gerçek materyallerle seri, paralel ve bir-
                               leşik bağlanma şekillerini oluşturmalarını isteyebilir. Bu doğrultuda, öğrencileri 3
                               farklı gruba ayırarak her bir grubun sırasıyla devreleri farklı şekillerde bağlamayı
                               deneyimlemesini sağlayabilir.
         Süreç                 SF3: Teknolojik imkanların sınırlı olduğu sınıflarda, etkinliği bir deney olarak dü-
                               zenlemek  mümkündür.  Öğretmen,  deneyin  amacını  ve  kullanılacak  malzemeleri
                               açıklayarak sınıfı 3 farklı gruba ayırabilir. Her bir gruba bir devre verilir. Birinci grup
                               seri bağlı devrelerle çalışırken ikinci grup paralel bağlı devrelerle ve üçüncü grup
                               birleşik bağlı devrelerle çalışabilir. Gruplar, devrelerdeki akım ve gerilim değerlerini
                               ampermetre ve voltmetre yardımıyla ölçüp buradan çıkan sonuçla direnç değerini
                               hesaplayabilir ya da alternatif olarak ohmmetre kullanarak da direnci doğrudan
                               elde edebilir. Elde ettikleri verileri defterlerine not alırlar, sonuçlarını ve gözlemleri-
                               ni gruplar arasında paylaşarak farklı bağlama türlerinin devrenin eş değer direnci

                                                                                                         89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94