Page 92 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 92
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Şekil 1 Şekil 2
Şekil 3 Şekil 4
Öğretmen bağlanma türlerini tanımlar. Öğrencilerin yaptıkları bağlamaların seri,
paralel ve birleşik bağlama olarak adlandırıldığı ifade edilir. Daha sonra öğretmen
birden fazla direncin olduğu elektrik devrelerinde tüm dirençlerin yaptığı etkiyi tek
başına yapabilen direncin eş değer direnç olarak tanımlandığını söyler.
Öğretmen dirençlerin seri ve paralel bağlandığı durumlarda devrenin eş değer di-
rencinin ve ana kol akımının nasıl değişebileceği konusunda öğrencilerin tahminde
bulunmasını ister. Öğrenciler her bir devre parçası için verdikleri cevapları defter-
lerine not alırlar (SF2).
Öğretmen etkileşimli tahtada, http://meb.ai/Xaj87d simülasyonunu açar. Öğren-
cilere simülasyonu tanıtır. Daha önce çizilmiş olan devre parçalarına tel ve üreteç
bağlanarak devreler kurulabileceğini gösterir. Daha sonra öğrencilerden simülas-
yonu evlerinde uygulamaları istenir.
Öğrenciler, her bir direnci 6 Ω, üreteci ise 18 volt değerine getirip tüm devrelerde
ampermetre kullanarak ana kol akım değerlerini not ederler. Daha sonra simülas-
yonda elde ettikleri ana kol akım değerleri ile derste tahmin ettikleri ana kol akım
değerlerini karşılaştırırlar.
Öğrenciler sınıf ortamına geldiğinde öğretmen Ohm Yasası’nı hatırlatır. Gerilimin
akıma oranının sabit olup bu oranın devrenin direncini verdiğini ifade eder.
Gerilim ve ana kol akım değerlerini yaptıkları simülasyonda not almış olan öğrenci-
ler her bir devre için bu değerleri oranlar ve buldukları değerin devrelerin eşdeğer
dirençleri olduğu sonucuna ulaşır (SF3).
Şekil 1’deki devrenin eş değer direncinin 18 Ω olduğu sonucuna ulaşan öğrenciler,
seri bağlı dirençlerin eş değer dirençlerinin toplanarak bulunduğu sonucuna ulaşır.
Şekil 2’deki devrenin eş değer direncinin 2 Ω olduğu sonucuna ulaşan öğrenciler,
dirençleri paralel bağlamanın eşdeğer direnci azalttığı sonucuna ulaşır. Öğretmen
paralel bağlı dirençlerin eş değer direnç formülünü tahtaya yazar. Öğrenciler öğ-
retmenin tahtaya yazmış olduğu formülü kullanarak Şekil 2’deki devrenin eş değer
direncini hesaplar. Bu değerin simülasyonda ulaşmış olduğu değere eşit olduğunu
görürler.
92