Page 97 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 97
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
El feneri ise aydınlatma için kullanılan bir araç olduğundan lamba parlaklığının
yüksek olması gerektiği vurgulanır. Yüksek parlaklık da yüksek akım şiddeti ile
mümkündür. Bu yüzden el feneri için akım şiddetinin yüksek olması gerektiği sonu-
cuna ulaşılır.
Üreteçle çalışan her iki alette de iki adet özdeş pil bulunmaktadır. Etkileşimli tah-
tadan bu aletlerin üreteçlerinin takıldığı kısımların görselleri gösterilir. Öğrencilere
üreteçlerin bağlanma şekillerinde ne gibi farklılıklar olduğu sorulur (SF2).
El fenerinde üreteçler arka arkaya ve bir üretecin (+) kutbu diğer üretecin (-) kut-
buna temas edecek şekilde bağlanmıştır. Kumanda da ise üreteçler yan yana olup
birbirine temas halinde değildir. Üreteçlerin takıldığı iki yuvadan birinde üst kısım
(+) kutuplu iken alt kısım (-) kutupludur, diğer yuvada ise bunun tam tersidir (İF2).
El fenerinde üreteçlerin seri, kumandada ise paralel bağlı olmasının daha önce
bahsedilmiş olan üreteçlerin bağlanma özelliği ile ilgisinin olup olmadığı öğrenci-
lere sorulur (SF3) ve öğretmen etkileşimli tahtadan http://meb.ai/437lhU linkini
açar (FÖOD2).
Simülasyonu kullanarak üreteçleri farklı şekilde bağlayan öğretmen voltmetre ve
ampermetre yardımıyla gerilim ve akım değerlerini ölçer (SF4).
Öncelikle bir üreteç ve bir lamba seçerek bağlantı kabloları ile aşağıda verilen şe-
kildeki devreyi oluşturur.
Üretecin gerilimini 9 V, lambanın direncini 9 ohm olarak ayarlar. Şekilde ok ile gös-
terilen kablo yerine ampermetreyi bağlar. Ölçülen akım not edilir. Voltmetrenin uç-
ları lambanın iki yanına dokundurularak gerilim ölçülür ve not edilir.
Aynı işlemler aşağıda verilen şekiller için de tekrarlanır.
97