Page 91 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 91
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Dirençlerin Dünyası
Konu Dirençlerin Bağlanması
Dirençlerin seri, paralel ve birleşik bağlanma türlerini tanımlama
Öğrenme Hedefleri Dirençlerin seri, paralel ve birleşik bağlanması ile eşdeğer direncin büyüklüğü ara-
sındaki ilişkiyi belirlemek üzere veri toplama ve kaydetme
• Etkileşimli tahta
Materyaller • Kâğıt
• Kalem
Süre 4 ders saati
Bu etkinlikte; soru-cevap, doğrudan anlatım, benzetim (simülasyon), araştırma ve
bağımsız çalışma, demonstrasyon yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.
Soru-Cevap: Bir direnç yerine üç direnç kullanıldığında dirençlerin kaç değişik şe-
kilde bağlanabileceği sorulur ve öğrencilerden bütün bağlanma olasılıklarını def-
tere çizmelerini istenir.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen bağlanma türlerini tanımlar. Öğrencilerin yaptıkları
bağlamaların seri, paralel ve birleşik bağlama olarak adlandırıldığı ifade edilir.
Benzetim (Simülasyon): Öğretmen etkileşimli tahtada, http://meb.ai/Xaj87d si-
mülasyonunu açar. Öğrencilere simülasyonu tanıtır. Daha önce çizilmiş olan devre
parçalarına tel ve üreteç bağlanarak devreler kurulabileceğini gösterir.
Araştırma ve Bağımsız Çalışma: Öğrencilerden simülasyonu evlerinde uygulama-
Etkinlik Açıklaması ları istenir. Her bir direnci 6Ω, üreteci ise 18 volt değerine getirip tüm devrelerde
ampermetre kullanarak ana kol akım değerlerini not ederler. Daha sonra simülas-
yonda elde ettikleri ana kol akım değerleri ile derste tahmin ettikleri ana kol akım
değerlerini karşılaştırırlar.
Gösteri (Demonstrasyon) Tekniği: Öğretmen paralel bağlı dirençlerin eşdeğer
direnç formülünü tahtaya yazar. Öğrenciler öğretmenin tahtaya yazmış olduğu
formülü kullanarak Şekil 2’deki devrenin eşdeğer direncini hesaplar. Bu değerin
simülasyonda ulaşmış olduğu değere eşit olduğunu görür. Seri ve paralel bağlı di-
rençlerin eş değer direncinin nasıl hesaplandığını öğrenen öğrenciler, bu bilgileri
kullanarak Şekil 3 ve Şekil 4’teki bileşik devrelerin eş değer dirençlerini ve ana kol
akımlarını hesaplarlar.
Ödev: Öğrencilerin konu ile ilgili olan öğrenmelerini pekiştirmek için, öğrenciler
OGM Materyal ve EBA portallarından konu ile ilgili testlerle ödevlendirilebilir.
Öğretmen etkinliğe başlamadan önce sadece bir direncin kullanıldığı basit elekt-
rik devresini hatırlatır (İF1). Daha sonra bir direnç yerine üç direnç kullanıldığında
dirençlerin kaç farklı şekilde bağlanabileceğini sorar ve öğrencilerden bütün bağ-
lanma olasılıklarını deftere çizmelerini ister (İF2, SF1).
Uygulama Süreci
Öğrenciler çizimlerini yaptıktan sonra öğretmen de oluşabilecek dört farklı bağ-
lanma şeklini aşağıda gösterildiği gibi tahtaya çizer (İF3, İF4). Eksik ya da yanlış çi-
zim yapan öğrenciler öğretmenin tahtaya çizmiş olduğu bağlanma şekillerini kendi
çizimleri ile karşılaştırıp gerekli düzeltmeleri yaparlar (FÖOD1).
91