Page 91 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 91

Fizik

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Dirençlerin Dünyası
         Konu                  Dirençlerin Bağlanması
                               Dirençlerin seri, paralel ve birleşik bağlanma türlerini tanımlama
         Öğrenme Hedefleri     Dirençlerin seri, paralel ve birleşik bağlanması ile eşdeğer direncin büyüklüğü ara-
                               sındaki ilişkiyi belirlemek üzere veri toplama ve kaydetme
                                 •  Etkileşimli tahta

         Materyaller             •  Kâğıt
                                 •  Kalem
         Süre                  4 ders saati

                               Bu etkinlikte; soru-cevap, doğrudan anlatım, benzetim (simülasyon), araştırma ve
                               bağımsız çalışma, demonstrasyon yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.

                               Soru-Cevap: Bir direnç yerine üç direnç kullanıldığında dirençlerin kaç değişik şe-
                               kilde bağlanabileceği sorulur ve öğrencilerden bütün bağlanma olasılıklarını def-
                               tere çizmelerini istenir.
                               Doğrudan Anlatım: Öğretmen bağlanma türlerini tanımlar. Öğrencilerin yaptıkları
                               bağlamaların seri, paralel ve birleşik bağlama olarak adlandırıldığı ifade edilir.
                               Benzetim (Simülasyon): Öğretmen  etkileşimli  tahtada,  http://meb.ai/Xaj87d  si-
                               mülasyonunu açar. Öğrencilere simülasyonu tanıtır. Daha önce çizilmiş olan devre
                               parçalarına tel ve üreteç bağlanarak devreler kurulabileceğini gösterir.

                               Araştırma ve Bağımsız Çalışma: Öğrencilerden simülasyonu evlerinde uygulama-
         Etkinlik Açıklaması   ları istenir. Her bir direnci 6Ω, üreteci ise 18 volt değerine getirip tüm devrelerde
                               ampermetre kullanarak ana kol akım değerlerini not ederler. Daha sonra simülas-
                               yonda elde ettikleri ana kol akım değerleri ile derste tahmin ettikleri ana kol akım
                               değerlerini karşılaştırırlar.

                               Gösteri  (Demonstrasyon)  Tekniği:  Öğretmen  paralel  bağlı  dirençlerin  eşdeğer
                               direnç  formülünü  tahtaya  yazar.  Öğrenciler  öğretmenin  tahtaya  yazmış  olduğu
                               formülü  kullanarak  Şekil  2’deki  devrenin  eşdeğer  direncini  hesaplar.  Bu  değerin
                               simülasyonda ulaşmış olduğu değere eşit olduğunu görür. Seri ve paralel bağlı di-
                               rençlerin eş değer direncinin nasıl hesaplandığını öğrenen öğrenciler, bu bilgileri
                               kullanarak Şekil 3 ve Şekil 4’teki bileşik devrelerin eş değer dirençlerini ve ana kol
                               akımlarını hesaplarlar.

                               Ödev:  Öğrencilerin  konu  ile  ilgili  olan  öğrenmelerini  pekiştirmek  için,  öğrenciler
                               OGM Materyal ve EBA portallarından konu ile ilgili testlerle ödevlendirilebilir.
                               Öğretmen etkinliğe başlamadan önce sadece bir direncin kullanıldığı basit elekt-
                               rik devresini hatırlatır (İF1). Daha sonra bir direnç yerine üç direnç kullanıldığında
                               dirençlerin kaç farklı şekilde bağlanabileceğini sorar ve öğrencilerden bütün bağ-
                               lanma olasılıklarını deftere çizmelerini ister (İF2, SF1).
         Uygulama Süreci
                               Öğrenciler çizimlerini yaptıktan sonra öğretmen de oluşabilecek dört farklı bağ-
                               lanma şeklini aşağıda gösterildiği gibi tahtaya çizer (İF3, İF4). Eksik ya da yanlış çi-
                               zim yapan öğrenciler öğretmenin tahtaya çizmiş olduğu bağlanma şekillerini kendi
                               çizimleri ile karşılaştırıp gerekli düzeltmeleri yaparlar (FÖOD1).


                                                                                                         91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96