Page 107 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 107
Kimya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Etkinlik kâğıdı aşağıdaki gibi olabilir:
ETKİNLİK KÂĞIDI
Mol (n) = 1 mol Mol (n) = 2 mol
Hacim (V) = 1 litre Hacim (V) = 2 litre
Molar Derişim (M) = 1 mol/litre Molar Derişim (M) = 1 mol/litre
Mol (n) = 3 mol Mol (n) = 1 mol
Hacim (V) = 2 litre Hacim (V) = 2 litre
Molar Derişim (M) = 1,5 mol/litre Molar Derişim (M) = 0,5 mol/litre
Matematiksel Örüntü:
Öğrencilerden etkinlik kâğıdında verilen çözelti örneklerinin molar derişimi, mol sa-
yısı ve hacmi arasındaki örüntüyü belirlemeleri ve bu örüntüyü matematiksel olarak
modellemeleri istenir. Öğretmen molar derişimin matematiksel modelini söyler ve
öğrenciler kendi oluşturdukları matematiksel örüntü ile hesaplamada kullanılan
bilimsel matematiksel modeli karşılaştırırlar (ÜF1). Öğrencilerden oluşturdukları
matematiksel modeli kullanarak etkinlik kâğıdına:
Mol-hacim değerlerini kullanarak molar derişim,
Mol-molar derişim değerlerini kullanarak hacim,
Hacim-molar derişim değerlerini kullanarak mol hesaplamaları yapmaları istenir.
Sonra etkinlik kâğıdında hesapladıkları molar derişim değerlerini karşılaştırarak
hangi çözeltide daha az oranda, hangisinde daha fazla oranda madde çözündü-
ğünü belirlemeleri istenir (ÜF2).
Öğretmen tarafından yere yan yana üç eşit alan çizilir (FÖOD2). İlk olarak ortada-
ki alana gönüllü üç öğrencinin geçmesi istenir.
“Sizce belirlenen bu alandaki durum derişik midir, seyreltik midir?” sorusu sorulur.
Cevaplar alındıktan sonra birinci alana sadece bir öğrencinin geçmesi istenir. “Şu
an bu durumda ortadaki alan derişik midir, seyreltik midir?”, “Derişik ya da seyreltik
olmasının gerekçesi nedir?” sorularına cevaplar alınır. Ardından üçüncü alana beş
ya da altı öğrencinin geçmesi istenir. “Şu an bu durumda ortadaki alan derişik mi-
dir, seyreltik midir?”, “Derişik ya da seyreltik olmasının gerekçesi nedir?” sorularına
cevaplar alınır (SF3). “Çözeltilerin seyreltik veya derişik olma durumu nasıl ve neye
göre belirlenir?” sorusu sorulur. Öğrencilerden soruya yansıtma notu yazmaları
istenir (ÜF3).
107