Page 102 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 102

Kimya

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrencilerden gözlem yapmaları ve eklenen maddelerin suda çözünüp çözünme-
                               diğini tabloya kaydetmelerini ister.
                               Örnek tablo aşağıdaki gibi olabilir:
                                Maddeler        Suda (Çözündü/Çözünmedi)

                                Şeker
                                Yağ
                               İkinci grup karbon tetraklorürü iki farklı kaba koyarak bu gözlemi yapar ve tabloya
                               kaydeder. Üçüncü grup da suyu iki farklı kaba koyarak gözlem yapar ve tabloya
                               kaydeder (ÜF2). Tüm gruplar gözlemlerini tabloya kaydettikten sonra öğretmen
                               artık  bütün  grupların  modelleme  grubu  olacağını  söyler.  Öğretmen  modelleme
                               aşamasında daha önceden içeriğinde maddelerin isminin, formülünün, Lewis ya-
                               pısı ve üç boyutlu çizimi ile molekülün polarlığı/apolarlığının yazılı olduğu kartları
                               verir (İF2). Öğrencilerden bu kartlardaki bilgileri kullanarak gözlemledikleri olay-
                               ları  modellemeleri  istenir.  Ortaya  konulan  modellerin  grup  temsilcisi  tarafından
                               tüm öğrencilere sunumu yapılır (ÜF3). Sunumlar tamamlandıktan sonra öğretmen
                               tüm sınıfa oluşturulan modellerden hangisinin bilimsel modele en yakın olduğunu
                               sorar. Öğrenciler hangi grubun modelinin bilimsel modele en uygun olduğunu se-
                               çer. Öğretmen öğrencilerin belirlediği modelle bilimsel modeli tahtaya yansıtarak
                               öğrencilerin karşılaştırmasını ister (SF3).
                               Sonrasında öğretmen öğrencilere konuyla ilgili şu soruları sorar (SF4):

                               1.  Bilimsel  modellerle  sizin  oluşturduğunuz  modeller  arasında  nasıl  bir  benzerlik
                               vardır?

                               2. Modellerin suda ve karbon tetraklorürde çözünüp çözünmeme nedenleri neler
                               olabilir?
                               3. Oluşturduğunuz modellerinizin moleküler mi, iyonik mi çözündüklerini belirtiniz.

                               Soruların  cevapları  alınır  (ÜF4).  Cevaplardaki  hatalar  düzeltilerek  öğrencilere
                               geri bildirim verilir. Sonrasında öğretmen konuyu kısaca özetler. Bu şekilde etkinlik
                               sonlandırılır.
                               Öğretmen  deney  sonrasında  aşağıdaki  tabloyu  öğrencilere  verir  (İF3).  Öğ-
                               rencilerden  tabloyu  doldurmaları  istenir.  Öğrenciler  verdikleri  cevaplara  göre
                               değerlendirilir (ÜF5).

                                Yönerge: Aşağıda verilen madde örneklerinin suda çözünüp çözünmediğini
                                ilgili sütunu işaretleyiniz.

                                    Madde         Suda çözünür             Suda çözünmez
                                     NaCI
         Değerlendirme
                                    NH NO
                                       4   3
                                    C H OH
                                        5
                                     2









    102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107