Page 101 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 101
Kimya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Ortadan Kayboluyorum
Konu Çözünme Süreci
Çözünme sürecini temsil etmek için basit tanecik modelleri geliştirir.
Farklı maddelerin birbiri içinde çözünmesi ya da çözünmemesi durumuna ilişkin
Öğrenme Hedefleri ölçütler (çözücü ve çözünenin polar/apolar veya iyonik/moleküler olması) belirler.
Farklı maddelerin birbiri içinde çözünme ya da çözünmeme durumunu kanıtlara
dayalı olarak açıklar.
Beherglas (250 mL), cam baget, su, karbon tetraklorür, toz şeker, yemek tuzu, sıvı
Materyaller
yağ, etil alkol, iyot
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte doğrudan anlatım, iş birlikli öğrenme, soru-cevap, deney, gözlem ve
özetleme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım: Bu süreçte öğretmen öğrencilere etkinliği açık ve anlaşılır bir
şekilde anlatır. Öğrencilerden gelen sorulara geri bildirim verir.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler deney sürecine başlamadan önce belirli sayıda
gruplara ayrılır . Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dik-
kate alınır. Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.
Soru-Cevap Yöntemi: Etkinlik sonunda öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilir.
Öğrencilerin cevapları dikkatle dinlenir. Öğrencilerden gelen cevaplara uygun geri
Etkinlik Açıklaması
bildirimler verilir.
Deney: Öğrencilerin soyut kavramları somutlaştırmaları sağlanır. Öğrencilere bi-
limsel yöntemleri uygulama fırsatı sunar. Deney sonucundaki verileri kullanarak
öğrencilerin kendi başlarına problem çözme becerisini geliştirmelerini, derse ka-
tılımlarını artırır.
Gözlem: Bu etkinlikte öğrenciler deneyin nasıl gerçekleştiğini, nelere dikkat edil-
mesi gerektiğini gözlemler.
Özetleme: Öğretmen etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
önemli noktaları kısaca ifade eder.
Öğretmen içinde su bulunan şeffaf kaba efervesan tablet atar. Öğrencilere “Sizce
tablet suda neden kayboldu?” sorusunu sorar (SF1). Öğrencilerin cevap vermesi is-
tenir (ÜF1). Öğrencilerin verdiği cevaplar arasından çözünme anahtar kelimesini
ayrıştırarak çözünme ola yıyla ilgili bir deney yapacaklarını söyler. Ardından sınıfı üç
gruba ayırır (FÖOD1). Tüm öğrenciler gruplarda yerini aldıktan sonra öğretmen
etkinliğin nasıl yapılacağı ile ilgili tüm grupları bilgilendirir.
Uygulama Süreci 1. gruba su, şeker, sıvı yağ vb. maddeler verilir.
2. gruba karbon, tetraklorür, iyot, şeker vb. maddeler verilir.
3. gruba su, etil alkol, yemek tuzu vb. maddeler verilir (İF1).
Öğretmen grupların ilk aşamada gözlemleme grubu olacağını söyler. Birinci grup-
tan iki farklı kaba su koyarak kaplardan birine şeker diğerine yağ eklemelerini ve
iyice karıştırarak yeterince beklemelerini söyler (SF2).
101