Page 113 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 113
Kimya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Sıcak grubuna kaynama işlemi, soğuk grubuna ise donma işlemi için gerekli mater-
yal verilir (SF2). (Isıtma ve soğutma işlemleri için uygun ortam sağlanır.)
Her iki gruba verileri işlemek için hazırlanan tabloyu içeren çalışma kâğıdı ve bir-
birleriyle aynı ölçülerde üç adet beherglas verilir. Bu kaplardan birincisine eşit mik-
tarda olacak şekilde saf su, ikincisine X M şekerli su çözeltisi, üçüncüsüne ise Y M
şekerli su çözeltisi konur (İF2). Gruplar kaynatma ve dondurma işlemine başlar. Sı-
cak grubu saf suyun, X M şekerli su çözeltisinin ve Y M şekerli su çözeltisinin belirli
sürelerdeki sıcaklığını ayrı ayrı olacak şekilde not eder. Kaynama anını ve kaynama
boyunca bir süre daha sıcaklıkları not eder. Soğuk grubu da donma gerçekleşene
kadar aynı işlemi yapar. Donma işlemi için köpük kabın içerisine yerleştirilmiş kuru
buz içine beherglası koyarak sıcaklık değişimini donma aşamasına kadar takip
edebilir. Gruplar tablodaki verilerden yola çıkarak “sıcaklık-zaman” grafiğini çizer.
Gruplar bir sözcü belirler. Grup sözcüsü deney süreciyle ilgili gözlemlerini, raporla-
rını ve grafiklerini sunar. Gruplar elde ettikleri sonuçları farklı şekillerde sunabilir-
ler. Örneğin “Sıcak” grubu sonuçlarını bir video raporu şeklinde sunarken “Soğuk”
grubu sonuçlarını bir poster veya dijital sunum şeklinde yapabilir (ÜF1). Öğretmen,
sunumlar sırasında verilen bilgilere uygun geri bildirimde bulunur.
Öğretmen “Günlük hayatta kaynama noktasının yükselmesi ve donma noktasının
düşmesine yönelik örnekler veriniz.” dedikten sonra öğrencilerden gelen örnekler
sonucunda konuyla ilgili özetleme yaparak dersi sonlandırır (İF3).
Gruplar tamamlanan deney sonrasında https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kutup-
hane/sinif-ici-degerlendirme adresinde bulunan kimya dersi için hazırlanmış Sınıf
İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı’nın 53. sayfasında yer alan Öz ve Akran
Değerlendirme
Değerlendirme Formu’nu uygular (ÜF2). Öğretmen dereceli puanlama yöntemi ile
grupların çalışmalarını “Deneyde elde edilen verileri kaydetme ve grafik çizme” yö-
nünden 1’den 4’e kadar değerlendirir.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Grup çalışmaları ve akran öğrenimi için alanlar oluşturarak sosyal etkileşimi
teşvik etme
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
Kullanılan Evrensel • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
Tasarım Ögeleri me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
113