Page 123 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 123

Kimya

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          En Temiz Yanma
         Konu                  Kimyasal Tepkimelerde Enerji Değişimi
                               Yanma tepkimeleri temelinde maddelerin enerji kaynağı olma potansiyeline ilişkin
                               problemleri tanımlar.
                               Maddelerin enerji kaynağı olma potansiyellerinin tespitine yönelik oluşturduğu ne-
                               den-sonuç ilişkileri temelinde bağımlı-bağımsız değişkenleri ve kontrol değişkenle-
         Öğrenme Hedefleri     rini belirler.

                               Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere deneyler yapar.
                               Deneyler sonucunda yakıtların veya canlılara enerji veren maddelerin enerji kay-
                               nağı olma potansiyeline ilişkin önermelerini bilimsel veriler temelinde geliştirir.
                               Yakıt görselleri, odun, kamp yakıtı, yağ, ceviz, fındık, badem, kayısı çekirdeği, ka-
         Materyaller
                               buklar, şeker vb.
         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte; esnek gruplama, buluş yoluyla öğrenme, akran öğretimi yöntem ve
                               teknikleri kullanılmıştır.
                               Esnek  Gruplama:  Öğrenciler  etkinlik  sürecine  başlamadan  önce  dörder  kişilik
                               gruplar  oluşturulur.  Oluşturulan  gruplara  etkinlik  sürecinden  neler  yapacakları
                               anlatılabilir.

         Etkinlik Açıklaması   Buluş  Yoluyla  Öğrenme:  Buluş  yoluyla  öğrenme,  deneme-yanılma  yoluyla  bilgi
                               edinmeyi, yeni fikirleri test etmeyi ve öğrenmeyi teşvik eder. Özellikle merak ve keşif
                               duygularını harekete geçirir. Bu yaklaşım, öğrenenin kendi deneyimlerini yaşama-
                               sına ve doğrudan çevresindeki dünyayı keşfetmesine dayanır.

                               Akran Öğretimi: Bu etkinlikte öğrenciler kartta yer alan konu başlıklarını araştırır-
                               ken akran desteğine başvurabilirler. Grupta yer alan öğrenciler birlikte konu baş-
                               lıklarını araştırılabilir.
                               Öğretmen derse, günlük hayatta yakıt olarak kullanılabilecek bazı maddelerin gör-
                               selleri bulunan kartları getirir (İF1). Öğrencilere kartları gösterir “Sizce bu madde-
                               ler nedir, ne amaçla kullanılır, nasıl değerlendirilir?” gibi sorular sorarak derse giriş
                               yapar. Öğrencilerden gelen cevaplar üzerinden sınıfta tartışma ortamı oluşturulur
                               ve öğretmen yönlendirici alternatif sorularla tartışmayı yönetir (SF1). Daha son-
                               ra öğretmen bu maddelerin yakıt olduğunu açıklayarak öğrencileri gruplara ayırır
                               (FÖOD1). Bu gruplara çeşitli yanma tepkimelerinin ve bu tepkimelerin ısı değer-
                               lerinin olduğu kartları (Her kart içeriğinde en az dört tepkime olacak şekilde ha-
         Uygulama Süreci
                               zırlanır.) verir (İF2). Her grubun kendi kartlarındaki tepkimeleri inceleyerek açığa
                               çıkan enerjileri karşılaştırıp yanan maddelerin enerji kaynağı olma potansiyelleri ile
                               ilgili fikir yürütmelerini ve en yüksek potansiyele sahip tepkimeleri seçmeleri istenir
                               (SF2). Öğretmen, öğrencilerden seçtikleri tepkimeyi gerekçelendirerek sınıfla pay-
                               laşmalarını ister (ÜF1). Gruplar paylaşımlarını yaparken öğrencilerden not alma-
                               ları istenir. Ardından sınıf içerisinde bir oylama yaparak en yüksek enerji potansiyeli
                               olan tepkime belirlenir (SF3). Belirlenen tepkime tahtaya yazılarak sınıfın görmesi
                               sağlanır.





                                                                                                         123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128