Page 123 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 123
Kimya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı En Temiz Yanma
Konu Kimyasal Tepkimelerde Enerji Değişimi
Yanma tepkimeleri temelinde maddelerin enerji kaynağı olma potansiyeline ilişkin
problemleri tanımlar.
Maddelerin enerji kaynağı olma potansiyellerinin tespitine yönelik oluşturduğu ne-
den-sonuç ilişkileri temelinde bağımlı-bağımsız değişkenleri ve kontrol değişkenle-
Öğrenme Hedefleri rini belirler.
Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere deneyler yapar.
Deneyler sonucunda yakıtların veya canlılara enerji veren maddelerin enerji kay-
nağı olma potansiyeline ilişkin önermelerini bilimsel veriler temelinde geliştirir.
Yakıt görselleri, odun, kamp yakıtı, yağ, ceviz, fındık, badem, kayısı çekirdeği, ka-
Materyaller
buklar, şeker vb.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; esnek gruplama, buluş yoluyla öğrenme, akran öğretimi yöntem ve
teknikleri kullanılmıştır.
Esnek Gruplama: Öğrenciler etkinlik sürecine başlamadan önce dörder kişilik
gruplar oluşturulur. Oluşturulan gruplara etkinlik sürecinden neler yapacakları
anlatılabilir.
Etkinlik Açıklaması Buluş Yoluyla Öğrenme: Buluş yoluyla öğrenme, deneme-yanılma yoluyla bilgi
edinmeyi, yeni fikirleri test etmeyi ve öğrenmeyi teşvik eder. Özellikle merak ve keşif
duygularını harekete geçirir. Bu yaklaşım, öğrenenin kendi deneyimlerini yaşama-
sına ve doğrudan çevresindeki dünyayı keşfetmesine dayanır.
Akran Öğretimi: Bu etkinlikte öğrenciler kartta yer alan konu başlıklarını araştırır-
ken akran desteğine başvurabilirler. Grupta yer alan öğrenciler birlikte konu baş-
lıklarını araştırılabilir.
Öğretmen derse, günlük hayatta yakıt olarak kullanılabilecek bazı maddelerin gör-
selleri bulunan kartları getirir (İF1). Öğrencilere kartları gösterir “Sizce bu madde-
ler nedir, ne amaçla kullanılır, nasıl değerlendirilir?” gibi sorular sorarak derse giriş
yapar. Öğrencilerden gelen cevaplar üzerinden sınıfta tartışma ortamı oluşturulur
ve öğretmen yönlendirici alternatif sorularla tartışmayı yönetir (SF1). Daha son-
ra öğretmen bu maddelerin yakıt olduğunu açıklayarak öğrencileri gruplara ayırır
(FÖOD1). Bu gruplara çeşitli yanma tepkimelerinin ve bu tepkimelerin ısı değer-
lerinin olduğu kartları (Her kart içeriğinde en az dört tepkime olacak şekilde ha-
Uygulama Süreci
zırlanır.) verir (İF2). Her grubun kendi kartlarındaki tepkimeleri inceleyerek açığa
çıkan enerjileri karşılaştırıp yanan maddelerin enerji kaynağı olma potansiyelleri ile
ilgili fikir yürütmelerini ve en yüksek potansiyele sahip tepkimeleri seçmeleri istenir
(SF2). Öğretmen, öğrencilerden seçtikleri tepkimeyi gerekçelendirerek sınıfla pay-
laşmalarını ister (ÜF1). Gruplar paylaşımlarını yaparken öğrencilerden not alma-
ları istenir. Ardından sınıf içerisinde bir oylama yaparak en yüksek enerji potansiyeli
olan tepkime belirlenir (SF3). Belirlenen tepkime tahtaya yazılarak sınıfın görmesi
sağlanır.
123