Page 125 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 125

Kimya

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 20

        TEMA: ETKİLEŞİM
         Etkinliğe             KİM.11.1.3. Bağ enerjileri temelinde tepkimelerin entalpi değişimine ilişkin tüme-
         Dönüştürülecek        varımsal akıl yürütebilme
         Öğrenme Çıktıları

                               a) Farklı tepkimelerde kırılan ve oluşan bağların enerjileri ile tepkimelerin entalpi
         Basamaklandırılmış    değişimi arasında keşfettiği örüntüyü matematiksel olarak modeller.
         Bilgi Birimleri       b) Matematiksel modelini kullanarak bir tepkimenin endotermik ya da ekzotermik
                               olma durumuna ilişkin genellemeler yapar.
                               8. Sınıf 4. Ünite

                               F.8.4.3.1. Bileşiklerin kimyasal tepkime sonucunda oluştuğunu bilir.
                               9. Sınıf 3. Ünite

                               9.3.3.3. Kovalent bağın oluşumunu atomlar arası elektron ortaklaşması temelinde
                               açıklar.
         Ön Koşul Beceriler/
         Temel Kabuller        b. Basit moleküllerin (H , Cl , O , N , HCl, H O, BH , NH , CH , CO ) Lewis elektron
                                                       2
                                                                           3
                                                           2
                                                              2
                                                                     2
                                                    2
                                                                                         2
                                                                                3
                                                                                    4
                               nokta formülleri üzerinden bağın ve moleküllerin polarlık-apolarlık durumları üze-
                               rinde durulur.
                               9.3.4.1. Zayıf ve güçlü etkileşimleri bağ enerjisi esasına göre ayırt eder.
                               9.3.5.1. Fiziksel ve kimyasal değişimi, kopan ve oluşan bağ enerjilerinin büyüklüğü
                               temelinde ayırt eder.
                               Maddelerde kırılan ve oluşan bağların neler olduğunu görmede sıkıntı yaşayabilir.
                               Kırılan ve oluşan bağlardan yola çıkarak tepkimenin entalpi değişimini hesapla-
         Tema Bazlı Öğrenci    maya yönelik matematiksel örüntü oluşturmada sınırlılıklar yaşayabilirler.
         İhtiyaçları
                               Hesaplanan  entalpi  değerlerini  yorumlayarak  ekzotermik  ve  endotermik  tepki-
                               me  olma  durumunu  fark  etmede  ve  tepkime  örneklerini  tahmin  etmede  sıkıntı
                               yaşayabilir.
                                              Farklılaştırma Alanları
                               İF1: Bilgi kartları öğrencilere, görsellerle desteklenerek bireysel olarak sözel yolla
                               ifade edilebilir. Ayrıca ihtiyacı olan öğrenciye Braille olarak verilebilir.
                               İF2: Tepkimelerde yer alan maddelerin açık formülünün bulunduğu tepkime kart-
                               larının büyüklük ve kontrast ayarlamaları yapılabilir. Formülü anlamakta zorlanan
         İçerik
                               öğrenciler için daha kısa tepkime denklemi örneği verilebilir.
                               İF3: Desteklenmesi gereken öğrenciye öğretmen etkileşimli tahtada uygun ipuçla-
                               rı vererek etkinliği yaptırabilir. Yazılı ve görsel materyallerle destekleyip akranıyla
                               birlikte hesaplamayı yapması sağlanabilir.
                               SF1: Bağ tanımı, bağ oluşması ve kırılması, entalpi ve entalpi değişimi ile ilgili gör-
                               seller ve açıklamalar A4 boyutunda basılı materyal alınarak öğrenciye verilebilir.
         Süreç
                               İhtiyacı olan öğrencinin konuyla ilgili anahtar kelimeleri maddeler hâlinde defteri-
                               ne yazması istenebilir.





                                                                                                         125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130