Page 125 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 125
Kimya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 20
TEMA: ETKİLEŞİM
Etkinliğe KİM.11.1.3. Bağ enerjileri temelinde tepkimelerin entalpi değişimine ilişkin tüme-
Dönüştürülecek varımsal akıl yürütebilme
Öğrenme Çıktıları
a) Farklı tepkimelerde kırılan ve oluşan bağların enerjileri ile tepkimelerin entalpi
Basamaklandırılmış değişimi arasında keşfettiği örüntüyü matematiksel olarak modeller.
Bilgi Birimleri b) Matematiksel modelini kullanarak bir tepkimenin endotermik ya da ekzotermik
olma durumuna ilişkin genellemeler yapar.
8. Sınıf 4. Ünite
F.8.4.3.1. Bileşiklerin kimyasal tepkime sonucunda oluştuğunu bilir.
9. Sınıf 3. Ünite
9.3.3.3. Kovalent bağın oluşumunu atomlar arası elektron ortaklaşması temelinde
açıklar.
Ön Koşul Beceriler/
Temel Kabuller b. Basit moleküllerin (H , Cl , O , N , HCl, H O, BH , NH , CH , CO ) Lewis elektron
2
3
2
2
2
2
2
3
4
nokta formülleri üzerinden bağın ve moleküllerin polarlık-apolarlık durumları üze-
rinde durulur.
9.3.4.1. Zayıf ve güçlü etkileşimleri bağ enerjisi esasına göre ayırt eder.
9.3.5.1. Fiziksel ve kimyasal değişimi, kopan ve oluşan bağ enerjilerinin büyüklüğü
temelinde ayırt eder.
Maddelerde kırılan ve oluşan bağların neler olduğunu görmede sıkıntı yaşayabilir.
Kırılan ve oluşan bağlardan yola çıkarak tepkimenin entalpi değişimini hesapla-
Tema Bazlı Öğrenci maya yönelik matematiksel örüntü oluşturmada sınırlılıklar yaşayabilirler.
İhtiyaçları
Hesaplanan entalpi değerlerini yorumlayarak ekzotermik ve endotermik tepki-
me olma durumunu fark etmede ve tepkime örneklerini tahmin etmede sıkıntı
yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Bilgi kartları öğrencilere, görsellerle desteklenerek bireysel olarak sözel yolla
ifade edilebilir. Ayrıca ihtiyacı olan öğrenciye Braille olarak verilebilir.
İF2: Tepkimelerde yer alan maddelerin açık formülünün bulunduğu tepkime kart-
larının büyüklük ve kontrast ayarlamaları yapılabilir. Formülü anlamakta zorlanan
İçerik
öğrenciler için daha kısa tepkime denklemi örneği verilebilir.
İF3: Desteklenmesi gereken öğrenciye öğretmen etkileşimli tahtada uygun ipuçla-
rı vererek etkinliği yaptırabilir. Yazılı ve görsel materyallerle destekleyip akranıyla
birlikte hesaplamayı yapması sağlanabilir.
SF1: Bağ tanımı, bağ oluşması ve kırılması, entalpi ve entalpi değişimi ile ilgili gör-
seller ve açıklamalar A4 boyutunda basılı materyal alınarak öğrenciye verilebilir.
Süreç
İhtiyacı olan öğrencinin konuyla ilgili anahtar kelimeleri maddeler hâlinde defteri-
ne yazması istenebilir.
125