Page 128 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 128
Kimya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
2. Merkez: Tepkime Kartları ve Modelleme
Öğretmen, belirli tepkimeleri seçer ve bu tepkimelerde yer alan maddelerin açık
formüllerinin bulunduğu tepkime kartlarını hazırlar (İF2). Bu merkezde, öğrenciler
seçilen tepkimeleri inceler ve tepkimelerin modellenmesi için gereken kişi sayısına
göre gruplar oluştururlar (FÖOD1). Örneğin, “N +3H →2NH ” tepkimesi için azot
2
3
2
molekülünü modellemek üzere iki öğrenci, hidrojen molekülünü modellemek üzere
iki öğrenci gereklidir. Bir azot ve üç hidrojen molekülü için toplam sekiz öğrenci ge-
reklidir. Öğrenciler, bu tepkimeyi canlandırarak modelleme yaparlar ve bu süreci
fiziksel olarak gerçekleştirirler.
3. Merkez: Grafik ve Enerji Hesaplama
Gruplar, tepkimelerini canlandırdıktan sonra kendi tepkimelerini kâğıt üzerin-
de modelleyerek gösterirler. Bu merkezde, tepkimelerin modellemesinde kırılan
bağları kırmızıyla, oluşan bağları maviyle gösterirler (ÜF1). Öğrenciler, kırılan ve
oluşan bağları kullanarak tepkimelerinde enerji değişiminin hesaplanabileceği bir
matematiksel örüntü oluştururlar. Her grup, tepkimesini tamamladıktan sonra bir
sözcü belirler. Sözcü, kendi tepkimesindeki kırılan ve oluşan bağları ve matematik-
sel örüntüleri kısaca diğer gruplarla paylaşır (ÜF2).
4. Merkez: Entalpi Değişimi ve Tartışma
Bu merkezde, öğretmen örnek bir tepkime üzerinden örüntü oluşturarak entalpi
o
değişimini (ΔH Tep) hesaplar (İF3). Öğretmenin örneğinden yola çıkarak, gruplar
kendi tepkimelerinin entalpi değişimini hesaplar ve öğretmen hesaplamalara uy-
gun geri bildirim verir. Öğrenciler, hesaplanan değerler üzerinden negatif ve pozitif
sonuçların ne anlama geldiğini tartışırlar (SF3).
5. Merkez: Endotermik ve Ekzotermik Tepkimeler
Son merkezde, öğretmen öğrencilerin endotermik ve ekzotermik tepkime kav-
ramlarını anlamalarını sağlar. Bu konuyla ilgili bir video gösterilir (SF4). Videonun
ardından, öğrencilere endotermik ve ekzotermik tepkime örnekleri sorulur. Öğren-
cilerden gelen tepkime örnekleri tahtaya yazılır ve eksik olanlar tamamlanır. Öğ-
rencilerin bu örnekleri defterlerine not etmeleri sağlanır.
Öğretmen, öğrencilerden farklı bağ türlerinin enerji değerlerini karşılaştıran ve bu
Değerlendirme farkların tepkimelerin gidişatını nasıl etkilediğini açıklayan bir sunum hazırlamala-
rını ister. Sınıf ortamında sunum izlenerek öğrenciler değerlendirilir (ÜF3).
• Sesli kitaplar ve alt yazılı videolar kullanarak içeriği çeşitli formatlarda sunma
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
Kullanılan Evrensel nekleri sunma
Tasarım Ögeleri
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
• Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturun ve her öğrencinin bireysel ihtiyaç-
larına uygun hedefler belirleme
128