Page 131 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 131

Kimya

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Yapbozlarla Tepkime
         Konu                  Kimyasal Tepkimelerin Gerçekleşme Şartları
                               Kimyasal tepkimelerin gerçekleşmesi için gerekli şartları belirlemeye yönelik ölçüt-
                               ler (gerekli enerji ve uygun doğrultuda çarpışma) oluşturur.
         Öğrenme Hedefleri     Kimyasal tepkimelerin gerçekleşme şartlarına yönelik iddialarını kanıtlara dayalı
                               olarak açıklar.
                               Açıklamalarını desteklemek için çarpışma teorisini ve sembolik modelleri kullanır.
         Materyaller           Yapboz parçaları, tahta kalemi
         Süre                  1 ders saati

                               Bu  etkinlikte;  iş  birlikli  öğrenme,  özetleme,  oyunlaştırma  yöntem  ve  teknikleri
                               kullanılmıştır.

                               İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler yapbozu yapmadan önce belirli sayıda gruplara
                               ayrılır. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate alınır.
                               Oluşturulan gruplara etkinlik süreci anlatılır.
         Etkinlik Açıklaması
                               Özetleme: Öğretmen etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
                               en önemli noktaları kısaca ifade eder.
                               Oyunlaştırma:  Öğretmen  öğrenme  süreçlerinde  oyun  unsurlarını  ve  dinamikleri-
                               ni kullanarak öğrencilerin motivasyonunu artırmayı ve katılımlarını teşvik etmeyi
                               amaçlayarak etkinliği gerçekleştirir.
                               Öğretmen öğrencilere, “Bugün kimyasal olayların gerçekleşme koşullarını öğrene-
                               ceğiz.” ifadesini kullanarak derse giriş yapar. Daha sonra elinde bulunan kâğıt ve
                               paslı demir nesnelerini göstererek sınıfa, “İki madde aynı ortamda O  gazı ile temas
                                                                                          2
                               hâlindeyken  demir  tepkimeye  girip  paslanırken  kâğıtta  neden  yanma  tepkimesi
                               gerçekleşmemektedir?’’ diye sorar (İF1). Öğrencilerin verdiği cevapları öğretmen
                               tahtaya  yazar  (ÜF1).  Öğretmen  kimyasal  tepkimenin  gerçekleşebilme  şartlarını
                               göstermek  amacıyla  yapboz  hazırlar  (İF2).  Tepkimenin  gerçekleşeceği  yapboz
                               parçalarının girinti ve çıkıntıları birbirleriyle uyumlu ve girenlerin enerjileri toplamı,
                               ürünlerin enerjileri toplamına eşit olacak şekilde hazırlanır. Tepkimenin gerçekleş-
         Uygulama Süreci       meyeceği yapbozlardan biri; parçalar uyumlu ve girenlerin enerjileri toplamı ürün-
                               lerin enerjileri toplamına eşit olmayacak şekilde hazırlanır. Bir diğer yapboz parça-
                               lar uyumsuz ve girenlerin enerji toplamı ürünlerin enerjileri toplamına eşit olacak
                               şekilde hazırlanır. Diğer yapbozda hem parçalar uyumsuz hem de girenlerin ener-
                               jileri toplamı ürünlerin enerjileri toplamına eşit olmayacak şekilde hazırlanır (İF3).
                               Öğretmen önceden hazırladığı üzerinde elementlerin, bileşiklerin ve enerjilerin ya-
                               zılı olduğu yapboz parçalarını sınıfa getirir. Sonrasında sınıf dört gruba ayrılır. Sınıf,
                               oluşturulan grupların rahat çalışacağı şekilde düzenlenir (FÖOD1). Her gruba üç
                               parçadan oluşan bir yapboz verilir. Gruplardan yapboz parçalarını birleştirmeleri
                               istenir (SF1).











                                                                                                         131
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136