Page 131 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 131
Kimya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Yapbozlarla Tepkime
Konu Kimyasal Tepkimelerin Gerçekleşme Şartları
Kimyasal tepkimelerin gerçekleşmesi için gerekli şartları belirlemeye yönelik ölçüt-
ler (gerekli enerji ve uygun doğrultuda çarpışma) oluşturur.
Öğrenme Hedefleri Kimyasal tepkimelerin gerçekleşme şartlarına yönelik iddialarını kanıtlara dayalı
olarak açıklar.
Açıklamalarını desteklemek için çarpışma teorisini ve sembolik modelleri kullanır.
Materyaller Yapboz parçaları, tahta kalemi
Süre 1 ders saati
Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, özetleme, oyunlaştırma yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler yapbozu yapmadan önce belirli sayıda gruplara
ayrılır. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate alınır.
Oluşturulan gruplara etkinlik süreci anlatılır.
Etkinlik Açıklaması
Özetleme: Öğretmen etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
en önemli noktaları kısaca ifade eder.
Oyunlaştırma: Öğretmen öğrenme süreçlerinde oyun unsurlarını ve dinamikleri-
ni kullanarak öğrencilerin motivasyonunu artırmayı ve katılımlarını teşvik etmeyi
amaçlayarak etkinliği gerçekleştirir.
Öğretmen öğrencilere, “Bugün kimyasal olayların gerçekleşme koşullarını öğrene-
ceğiz.” ifadesini kullanarak derse giriş yapar. Daha sonra elinde bulunan kâğıt ve
paslı demir nesnelerini göstererek sınıfa, “İki madde aynı ortamda O gazı ile temas
2
hâlindeyken demir tepkimeye girip paslanırken kâğıtta neden yanma tepkimesi
gerçekleşmemektedir?’’ diye sorar (İF1). Öğrencilerin verdiği cevapları öğretmen
tahtaya yazar (ÜF1). Öğretmen kimyasal tepkimenin gerçekleşebilme şartlarını
göstermek amacıyla yapboz hazırlar (İF2). Tepkimenin gerçekleşeceği yapboz
parçalarının girinti ve çıkıntıları birbirleriyle uyumlu ve girenlerin enerjileri toplamı,
ürünlerin enerjileri toplamına eşit olacak şekilde hazırlanır. Tepkimenin gerçekleş-
Uygulama Süreci meyeceği yapbozlardan biri; parçalar uyumlu ve girenlerin enerjileri toplamı ürün-
lerin enerjileri toplamına eşit olmayacak şekilde hazırlanır. Bir diğer yapboz parça-
lar uyumsuz ve girenlerin enerji toplamı ürünlerin enerjileri toplamına eşit olacak
şekilde hazırlanır. Diğer yapbozda hem parçalar uyumsuz hem de girenlerin ener-
jileri toplamı ürünlerin enerjileri toplamına eşit olmayacak şekilde hazırlanır (İF3).
Öğretmen önceden hazırladığı üzerinde elementlerin, bileşiklerin ve enerjilerin ya-
zılı olduğu yapboz parçalarını sınıfa getirir. Sonrasında sınıf dört gruba ayrılır. Sınıf,
oluşturulan grupların rahat çalışacağı şekilde düzenlenir (FÖOD1). Her gruba üç
parçadan oluşan bir yapboz verilir. Gruplardan yapboz parçalarını birleştirmeleri
istenir (SF1).
131