Page 132 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 132
Kimya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
1. Yapboz
3
2Fe O 2 Fe O
2 2 3
50 kj 30 kj 80 kj
3
2Fe 2 O 2 Fe O 3
2
(Bu yapboz parçaları birbirleriyle uyumlu ve girenlerin enerjileri toplamı, ürünle-
30 kj
50 kj
80 kj
rin enerjileri toplamına eşittir. Bu yüzden tepkime gerçekleşmiş olur.)
3
2Fe O Fe O
2. Yapboz 3 2 O 2 2 3
2Fe
2
50 kj 30 kj 2 Fe O 3
80 kj
2
50 kj 20 kj 80 kj
3
3
2Fe 2 O 2 Fe O 3
2Fe
O 2
2
Fe O3
2
2
50 kj 30 kj 80 kj
20 kj
50 kj
80 kj
3
2Fe 3 2 O 2 Fe O 3
2
O
2Fe
Fe O
(Bu yapboz parçaları birbirleriyle uyumludur. Girenlerin enerjileri toplamı, ürün-
2
2
20 kj
50 kj
80 kj
3
2
lerin enerjileri toplamına eşit değildir. Bu yüzden tepkime gerçekleşmemiş olur.)
3
50 kj 30 kj 80 kj
3
2Fe
2Fe
3. Yapboz 2 O 2 Fe O 3
O2
Fe O3
2
2
2
50 kj 20 kj 80 kj
50 kj
30 kj
80 kj
3
2Fe 3 2 O 2 Fe O 3
2
2Fe O 2 Fe O
2
50 kj 30 kj 80 kj 3
2
3
50 kj 20 kj 80 kj
3
2Fe
2Fe 2 O 2 Fe O
O 2
Fe O3
2
2
3
2
(Bu yapboz parçaları birbirleriyle uyumlu değildir. Girenlerin enerjileri toplamı,
50 kj
80 kj
30 kj
80 kj
20 kj
50 kj
ürünlerin enerjileri toplamına eşittir. Bu yüzden tepkime gerçekleşmemiş olur.)
3
2Fe
4. Yapboz O Fe O
2 2 2 3
50 kj 20 kj 80 kj
3
2Fe O 2 Fe O
2 2 3
50 kj 20 kj 80 kj
(Yapboz parçaları birbirleriyle uyumlu değildir. Girenlerin enerjileri toplamı, ürün-
lerin enerjileri toplamına eşit değildir. Bu yüzden tepkime gerçekleşmemiş olur.)
Öğretmen her bir grup için kendi modellerini dikkate alarak tepkimelerin gerçek-
leşme şartlarının neler olabileceğini tahmin etmelerini ister (ÜF2). Öğrencilerden
gelen cevaplardan sonra öğretmen tepkimelerin gerçekleşme koşullarının neler
olduğunu sınıfa açıklar (SF2). Daha sonra öğrencilere aşağıdaki soruyu yöneltir:
“Hangi grubun oluşturduğu yapboz, tepkimenin gerçekleşmesi için gerekli koşul-
lara sahiptir?” (SF3) Daha sonra öğrencilerden, dersin girişinde tahtaya yazdıkları
tahminleri ile etkinlik sonunda elde ettikleri bilgileri karşılaştırıp bir tepkimenin ger-
çekleşebilmesi için tepkimeye giren maddelerin yeterli enerjide ve uygun doğrul-
tuda (uygun geometri) çarpışmaları gerektiği sonucuna varmaları beklenir (ÜF3).
Öğretmen etkinlik bittikten sonra tepkimelerin gerçekleşme şartlarını içerecek şe-
kilde konuyu özetler (SF4).
132