Page 124 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 124
Kimya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Daha sonra öğrencilere, enerji kaynağı olabilecek yakıtların ve canlıların hayat-
larını sürdürebilmeleri için gerekli enerji kaynaklarının neler olabileceği sorusu so-
rulur. Öğretmen öğrencilere araştırmalarını yapmaları için çeşitli bilgi notları verir
(SF4). Daha sonra öğretmen, öğrencilere enerji kaynağı olabilecek maddelerden
(odun, kamp yakıtı, yağ, ceviz, fındık, badem, kayısı çekirdeği, kabuklar, şeker vb.)
örnekler verir. Öğrencilerden bu maddelerden birini seçerek grup oluşturmalarını
ister (SF5). Seçtikleri maddelerin enerji potansiyelleri ile ilgili sorular yazmalarını
ister (ÜF2). Öğretmen, öğrencilerden soruların araştırılabilir olup olmadığını beyin
fırtınası yaparak düşünmelerini ister (SF6). Sonra grupların seçtikleri maddelerin
enerji potansiyeline ilişkin neden-sonuç ilişkisini ve yapacakları deneyin bağımlı ve
bağımsız değişkenlerini belirlemelerini sağlar. Deney basamakları öğrenciye veri-
lerek öğrencilerin kendi deneylerini tasarlamalarını ister. Daha sonra gerekli ortam
oluşturularak grupların tasarladıkları deneyleri uygulamalarını ister (SF7). Deney
sonuçlarını oluşturulan sorular çerçevesinde değerlendirmeleri sağlanarak sonucu
özetlemeleri ve deneydeki yanma tepkimesinin denklemini tahtaya yazmaları iste-
nir (ÜF3). Öğrencilerin maddelerin enerji potansiyellerini fark etmeleri sağlanarak
deney esnasında açığa çıkan maddelerin çevreye ne gibi zararları olabileceği so-
rulur. Sonra öğretmen hidrojenin yanma potansiyeli ve tepkimesini örnek vererek
grupların hidrojenin mi daha temiz yoksa kendi seçtikleri maddelerin mi daha te-
miz yakıt olduğunu yorumlamalarını ister (ÜF4). Bu şekilde öğrencilerin hidrojenin
daha temiz bir enerji kaynağı olduğunu fark etmeleri sağlanır.
Öğrencilerden günlük hayatta yakıt olarak kullanılan bir maddeyi seçerek (metan,
Değerlendirme bütan, asetilen, kömür vb.) maddenin yanma sürecini açıklayan poster hazırlama-
ları istenir (ÜF5).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
Kullanılan Evrensel • Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
Tasarım Ögeleri
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturun ve her öğrencinin bireysel ihtiyaç-
larına uygun hedefler belirleme
124