Page 138 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 138

Kimya

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen,  öğrencilere  zayıf  asit  ve  bazların  iyonlaşmalarına  ait  video  izleterek
                               “Bir asit ve bazın kuvvetli mi yoksa zayıf mı olduğunu nasıl anlarız?” sorusunu so-
                               rar (SF1). Öğrencilerden cevapları alır (ÜF1). Daha sonra öğretmen bu etkinlikte
                               öğrencilerin bireysel olarak asit ve bazların kuvvetleri konusunu araştıracaklarını
                               söyler (SF2). Öğrencilerin araştırmalarını yapmaları için bireysel çalışma alanları
                               oluşturur (FÖOD1). Öğrencilere yeterli süre verilerek konuyla ilgili araştırma yap-
                               malarını ister. Öğretmen daha sonra öğrencilere asitlerin ve bazların kuvvetlerine
                               ilişkin iyonlaşma yüzdeleri, saf suda iyonlaşmasına ait tepkime denklemlerinin yer
                               aldığı bilgi kartlarını verir (İF1).
                               Öğrencilerden bu verileri ve araştırma sonucunda elde ettikleri bilgileri kullanarak
                               asit ve bazların kuvvetlerinin nasıl belirlenebileceği ile ilgili sorular oluşturmalarını
                               ister (ÜF2).
                               Daha sonra öğretmen öğrencilere farklı asit ve bazların aynı sıcaklık ve derişimde
                               pH ve iletkenlik ölçümleri ile ilgili bir uygulama yapacaklarını söyler (SF3). Son-
                               rasında ölçümleri yapılacak asit ve baz içerikli materyalleri (tuz ruhu, sirke asidi,
         Uygulama Süreci       sud kostik ve amonyak çözeltisi vb.) sınıf ortamına getirerek uygun gözlem ortamı
                               oluşturur (FÖOD2). Öğretmen, pH kâğıdı veya pH metre kullanarak asit ve baz-
                               ların pH değerlerini ölçer ve öğrencilerden ölçüm sonuçlarını not etmelerini ister.
                               Aynı şekilde gözlem ortamındaki asit ve bazların iletkenliklerini uygun yöntemler
                               kullanarak ölçer, öğrencilerin ölçüm sonuçlarını not etmelerini ister (SF4).Yapılan
                               ölçümlerden elde edilen sonuçlar karşılaştırılır. Bu karşılaştırmalardan sonra asit
                               ve bazların kuvvetlerine ilişkin daha önce verilen iyonlaşma yüzdeleri ve bu ölçüm
                               sonuçlarından yola çıkarak sembolik ve alt mikro seviyede modellemeler geliştir-
                               melerini ister. Oluşturulan modellemelerde kuvvetli bir asit/bazın ve zayıf bir asit/
                               bazın tepkimelerini modellemelerini ister (ÜF3). Modellemelerden sonra öğrenci-
                               lerden süreç boyunca elde ettikleri bilgileri arkadaşlarıyla paylaşarak tartışmala-
                               rını ister (ÜF4). Tartışmanın ardından öğretmen konuyu öğrencilere özetler (SF5).
                               Öğrencilere örnek pH hesaplamaları ve bu hesaplamalara benzer sorular içeren
                               çalışma kâğıdı verilir (İF2). Öğrencilerden soruları cevaplandırarak kuvvetli ve za-
                               yıf asit/bazlardaki hesaplama benzerliklerini ve farklılıklarını belirlemeleri istenir.
                               Belirledikleri benzerlik ve farklılıkları not etmeleri istenir (ÜF5). Öğretmen çalışma
                               kâğıtlarını toplar ve öğrencilere geri bildirim verir.
                               “Asit  ve  Bazlarda  Kuvvetlilik”  ile  ilgili  yapılandırılmış  grid  uygulanarak  öğrenciler
         Değerlendirme
                               değerlendirilir (ÜF6).
                                 •  Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma

                                 •  Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
                                 •  Görsel ve işitsel materyallerle dersleri zenginleştirme
         Kullanılan Evrensel
         Tasarım Ögeleri         •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
                                 •  Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
                                 •  Geri  bildirim  ve  değerlendirmelerde  çoklu  ortamlar  kullanma  (sözlü,  yazılı,
                                   görsel vb.)
                                 •  Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma




    138
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143