Page 138 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 138
Kimya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, öğrencilere zayıf asit ve bazların iyonlaşmalarına ait video izleterek
“Bir asit ve bazın kuvvetli mi yoksa zayıf mı olduğunu nasıl anlarız?” sorusunu so-
rar (SF1). Öğrencilerden cevapları alır (ÜF1). Daha sonra öğretmen bu etkinlikte
öğrencilerin bireysel olarak asit ve bazların kuvvetleri konusunu araştıracaklarını
söyler (SF2). Öğrencilerin araştırmalarını yapmaları için bireysel çalışma alanları
oluşturur (FÖOD1). Öğrencilere yeterli süre verilerek konuyla ilgili araştırma yap-
malarını ister. Öğretmen daha sonra öğrencilere asitlerin ve bazların kuvvetlerine
ilişkin iyonlaşma yüzdeleri, saf suda iyonlaşmasına ait tepkime denklemlerinin yer
aldığı bilgi kartlarını verir (İF1).
Öğrencilerden bu verileri ve araştırma sonucunda elde ettikleri bilgileri kullanarak
asit ve bazların kuvvetlerinin nasıl belirlenebileceği ile ilgili sorular oluşturmalarını
ister (ÜF2).
Daha sonra öğretmen öğrencilere farklı asit ve bazların aynı sıcaklık ve derişimde
pH ve iletkenlik ölçümleri ile ilgili bir uygulama yapacaklarını söyler (SF3). Son-
rasında ölçümleri yapılacak asit ve baz içerikli materyalleri (tuz ruhu, sirke asidi,
Uygulama Süreci sud kostik ve amonyak çözeltisi vb.) sınıf ortamına getirerek uygun gözlem ortamı
oluşturur (FÖOD2). Öğretmen, pH kâğıdı veya pH metre kullanarak asit ve baz-
ların pH değerlerini ölçer ve öğrencilerden ölçüm sonuçlarını not etmelerini ister.
Aynı şekilde gözlem ortamındaki asit ve bazların iletkenliklerini uygun yöntemler
kullanarak ölçer, öğrencilerin ölçüm sonuçlarını not etmelerini ister (SF4).Yapılan
ölçümlerden elde edilen sonuçlar karşılaştırılır. Bu karşılaştırmalardan sonra asit
ve bazların kuvvetlerine ilişkin daha önce verilen iyonlaşma yüzdeleri ve bu ölçüm
sonuçlarından yola çıkarak sembolik ve alt mikro seviyede modellemeler geliştir-
melerini ister. Oluşturulan modellemelerde kuvvetli bir asit/bazın ve zayıf bir asit/
bazın tepkimelerini modellemelerini ister (ÜF3). Modellemelerden sonra öğrenci-
lerden süreç boyunca elde ettikleri bilgileri arkadaşlarıyla paylaşarak tartışmala-
rını ister (ÜF4). Tartışmanın ardından öğretmen konuyu öğrencilere özetler (SF5).
Öğrencilere örnek pH hesaplamaları ve bu hesaplamalara benzer sorular içeren
çalışma kâğıdı verilir (İF2). Öğrencilerden soruları cevaplandırarak kuvvetli ve za-
yıf asit/bazlardaki hesaplama benzerliklerini ve farklılıklarını belirlemeleri istenir.
Belirledikleri benzerlik ve farklılıkları not etmeleri istenir (ÜF5). Öğretmen çalışma
kâğıtlarını toplar ve öğrencilere geri bildirim verir.
“Asit ve Bazlarda Kuvvetlilik” ile ilgili yapılandırılmış grid uygulanarak öğrenciler
Değerlendirme
değerlendirilir (ÜF6).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Görsel ve işitsel materyallerle dersleri zenginleştirme
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri • Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
138