Page 143 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 143
Kimya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Çözünmenin Dengesi
Konu Suda Az Çözünen Tuzların Dengesi
Suda az çözünen tuzların çözünürlüğünü açıklamak için model önerir.
Suda az çözünen tuzların çözünürlüğüne etki eden faktörlere ilişkin farklı gözlem
Öğrenme Hedefleri ortamları oluşturur.
Ortak iyon ve sıcaklığın bir tuzun sudaki çözünürlüğüne etkisini belirlemek için mo-
lar çözünürlük ve Kçç değerlerini içeren hazır veri seti kullanır.
Materyaller Kimya ders kitabı, çalışma kartları, A4 kâğıdı, kalem, soru kartları
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, beyin fırtınası, tartışma, küçük grup, akran öğreti-
mi, ayrılıp birleşme, özetleme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler etkinlik sürecine başlamadan önce belirli sayıda
gruplara ayrılır . Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dik-
kate alınır. Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.
Beyin Fırtınası: Grup içindeki öğrenciler “Dişler neden çürür?”, “Çocukların dişleri
yetişkinlerin dişlerine göre neden fazla çürür?” sorularına cevap bulmak için beyin
fırtınası yaparlar. Sorulara uygun akıllarına gelen cevapları söylerler.
Tartışma: Öğrencilerin var olan bilgilerini ifade etmeleri, akranlarının fikirlerini
dinleyerek yeni bilgiler öğrenmesidir. Çözünürlük dengesinin günlük hayata etkisi-
ne cevaplar ararken öğrencilerin kendi fikirleri ile konuyu tartışmaları ve sonuçlara
Etkinlik Açıklaması varmaları sağlanabilir.
Küçük Grup: Öğrencilerin sıcaklığın bir tuzun çözünürlüğüne etkisini, ortak iyonun
bir tuzun çözünürlüğüne etkisini araştırmak için daha küçük gruplara ayrılmasıdır.
Akran Öğretimi: Öğrencilerin konuyla ilgili edindikleri bilgileri grup üyeleriyle pay-
laşmalarıdır.
Ayrılıp-Birleşme Tekniği: Öğrenciler sıcaklığın bir tuzun çözünürlüğüne etkisini, or-
tak iyonun bir tuzun çözünürlüğüne etkisini araştırmak için iki gruba ayrılır. Gruplar
bilgi paylaşımı yaptıktan sonra ana gruplarına dönerek sıcaklığın bir tuzun çözü-
nürlüğüne etkisini, ortak iyonun bir tuzun çözünürlüğüne etkisini anlatırlar.
Özetleme: Öğretmen, etkinlik sürecinde konunun belli başlı kritik noktalarını doğ-
rudan anlatım yöntemi kullanarak özetleyebilir. Böylece konunun daha iyi anlaşıl-
ması sağlanabilir.
Öğretmen öğrencilere “Dişler neden çürür?”, “Çocukların dişleri yetişkinlerin dişle-
rine göre neden fazla çürür?” gibi sorular sorarak derse giriş yapar (SF1). Beyin
fırtınası yöntemi kullanılarak öğrencilerden gelen cevaplar tahtada “Çözünürlük
Dengesi” başlığı altına yazılır (SF2). Daha sonra öğrencilere, verdikleri cevapların
Uygulama Süreci
hangilerinin çözünürlükle alakalı olduğu sorulur (İF1). Öğretmen gelen cevaplara
göre doğru açıklamaları yapar. Öğretmen, doğru olarak verilen cevapları sözel
olarak vurgular. Daha sonra doğru cevaplar üzerinden çözünürlük dengesinin gün-
lük hayata etkisi üzerine dikkat çekerek konuyu özetler (İF2).
143